Har inte och tänker absolut inte konfirmera mig.
Skulle jag göra det så skullde det vara för att få presenter. Men det krafset jag skulle få är inte värt det att få mig acceptera tron på gud eller vad nu denna ritual går ut på.... :x
57 svar · 1 290 visningar · startad av puhbjörn · sida 2 av 3
Nu har jag klarat det! Idag klockan 11.00 komfirmerades jag i Hovmantorps kyrka! :birp
Läs frågan i sin helhet →Har inte och tänker absolut inte konfirmera mig.
Skulle jag göra det så skullde det vara för att få presenter. Men det krafset jag skulle få är inte värt det att få mig acceptera tron på gud eller vad nu denna ritual går ut på.... :x
Jag är fortfarande glad att jag inte konfimerade mig...
Tycker att det är så jävla fel att folk konfimerar sig bara för gåvornas skull...(ursäkta språket ;))
Skall man göra det så skall man göra det för att man tror på det, jag tror inte på det det minsta, och därför konfirmerade jag mig inte heller... ;)
Överridaren skrev:
Om du syftar på att jag är konfirmerad och samtidigt inte tror på Gud, så är det av den enkla anledningen att jag helt enkelt kom till insikt efter själva konfirmationen.
Nix, jag syftade inte på dig. Du förklarade ju att du ångrade dig.
Muslimer, kristna, buddister, hinduer, m.fl. Alla lika vilsna...
Själv är jag glad att jag inte konfirmerat mig, och jag är även glad att mina föräldrar inte döpte mig. Tack!
Erik Juhlin skrev:
Muslimer, kristna, buddister, hinduer, m.fl. Alla lika vilsna...
Själv är jag glad att jag inte konfirmerat mig, och jag är även glad att mina föräldrar inte döpte mig. Tack!
Erik, vad tror du på, och varför?
Har aldrig förstått hur folk på något sett skulle konfirmera sig pga av grejerna som dom får (om jag ska vara ärlig visste jag inte att man fick konfirmationspresenter innan jag konfirmerades)... säg att man skulle få en klocka efter 3-4 veckors konfirmationsläger, tjänar man något på det :l Hade man jobbat de veckorna hade man kunnat köpa 3 klockor istället...
Är inte konfirmerad.
Tror inte på någon gud, men att kalla sig Ateist innebär i mina ögon att man kan grunderna i alla religioner, och det verkar som slöseri med tid ;)
Kallar mig hellre Agnostiker :D
Jag är själv konfirmerad, men förra året gick jag ur Svenska kyrkan. Lite motsägelsefullt att konfirmera sej om man inte tror på gud? Jo, fast då va jag inte lika säker som jag är idag och när jag ser tillbaka på min konfirmation så var det ett sätt att lära sej mer om religionen. Synd att jag inte va lika klok som jag är idag dock ;) Isåfall hade jag aldrig konfirmerat mej, det ångrar jag faktiskt.
Att gå igenom konfirmationsläsningen är förmodligen ett smart drag, oavsett om man vill tro på Gud eller ej.
Gein skrev:
Måste man tro på något?
Nä, det måste man inte. Jag har dock hittills inte träffat någon som inte tror på något, men du är välkommen att motbevisa detta om du vill. Tro, det är att inte veta.
Jag har träffat människor som säger sig inte tror att något annat styr våra liv, men de vägrar samtidigt att lägga nycklarna på bordet, säga tack när någon önskar dem lycka till eller att gå under en stege.
OveRRidE skrev:
Tolka det som du vill. Jag förolämpar ingen, däremot anser jag att det är ett tecken på personlig svaghet med dyrkan av alla dess former.
Självständig hoppas jag verkligen att man alltid försöker vara, vad gör annars dig själv till dig? Meningen var inte att peka finger på någon speciell, men att förlita sig på något till 100% procent och leva efter dess regler och stadgar, utan att det finns ett enda uns av bevis för att något av det någonsin skulle ha kunnat inträffa, anser jag konstigt.
Dyrkan är inget måste bara för att man tror på Gud ;) Jag tror på Gud därför att jag tycker att det är vettigare om en gud finns än om det inte finns någon gud. Jag tror inte ett dugg på att alla bibelns historier har hänt, det gamla testamentet tycker jag är mest sagor som ska användas som just sagor. Jag tror alltså inte på skapelseberättelsen, inte ordagrannt i alla fall ;)
Leva efter dess regler och stadgar? Menar du att det inte är fel att döda, stjäla osv? ;)
Gislaved.net skrev:
Att gå igenom konfirmationsläsningen är förmodligen ett smart drag, oavsett om man vill tro på Gud eller ej.
Gein skrev:
Måste man tro på något?
Nä, det måste man inte. Jag har dock hittills inte träffat någon som inte tror på något, men du är välkommen att motbevisa detta om du vill. Tro, det är att inte veta.
Jag har träffat människor som säger sig inte tror att något annat styr våra liv, men de vägrar samtidigt att lägga nycklarna på bordet, säga tack när någon önskar dem lycka till eller att gå under en stege.
Är det inte lite skillnad på att gå under en stege mm, och ha en gudstro?
Viking skrev:
Dyrkan är inget måste bara för att man tror på Gud ;) Jag tror på Gud därför att jag tycker att det är vettigare om en gud finns än om det inte finns någon gud. Jag tror inte ett dugg på att alla bibelns historier har hänt, det gamla testamentet tycker jag är mest sagor som ska användas som just sagor. Jag tror alltså inte på skapelseberättelsen, inte ordagrannt i alla fall ;)
Leva efter dess regler och stadgar? Menar du att det inte är fel att döda, stjäla osv? ;)
Förstår inte varför det skulle vara vettigare med en gud än utan?
Sen har vi detta med viken religion har rätt... :q
obelix skrev:
Självklart. Vad är din poäng?
Gislaved.net skrev:
obelix skrev:
Självklart. Vad är din poäng?
Kopplar bara inte vad du menar... :q
OveRRidE skrev:
men att förlita sig på något till 100% procent och leva efter dess regler och stadgar, utan att det finns ett enda uns av bevis för att något av det någonsin skulle ha kunnat inträffa, anser jag konstigt.
Vill inte leka besserwisser, men det finns en del smärre bevis.
Det sanna korset, där Jesus tros ha korsfästs, har blodspår som inte matchar något annat sorts blod i hela världen.
Det är iallafall det lilla bevis jag känner till, men sen finns andra saker som kanske inte är bevis men som kan få folk att undra.
En kille jag känner hade en cancersjuk far som kanske skulle dö när som helst. Han och hans mamma bad, mycket. Iag är pappan frisk. Läkare fattar inte varför.
Sug på den du!
En till grej bara vid avsidan av debatten:
Obelix skrev:
Kallar mig hellre Agnostiker :D
Jag har då alltid sett dig som gastronom :birp
En kille jag känner hade en cancersjuk far som kanske skulle dö när som helst. Han och hans mamma bad, mycket. Iag är pappan frisk. Läkare fattar inte varför.
Sen har den lilla pojken som var på tv för en massa år sedan.
Han hade en tumör någonstans, enligt läkarna så var den dödlig och omöjlig att operera.
Läkaren eller om det var en healer (kommer inte ihåg) som sa åt pojken att han skulle leka att ett rymdskepp for omkring tumören (Visualisera) och sköt sonder tumören med laser kanoner.
En vacker dag sa pojken till sina föräldrar att det inte fanns någon tumör att skjuta på längre.
Dom röntgade, och tumören var borta :q
obelix skrev:
Kopplar bara inte vad du menar...
Okej. Jag anser att mina intentioner med ovan uttryckta ord är relativt klara, och din förmåga att koppla ligger utanför mitt påverkansområde.
Jag läste definitionen av Agnostiker som någon som inte kan veta om Gud finns eller inte. Det stämmer ju i så fall in på alla människor.
Det kommer aldrig att gå att bevisa att Gud finns. Det kommer heller aldrig att gå att bevisa att Gud inte finns.
Gislaved.net skrev:
obelix skrev:
Kopplar bara inte vad du menar...
Okej. Jag anser att mina intentioner med ovan uttryckta ord är relativt klara, och din förmåga att koppla ligger utanför mitt påverkansområde.
Jag läste definitionen av Agnostiker som någon som inte kan veta om Gud finns eller inte. Det stämmer ju i så fall in på alla människor.
Det kommer aldrig att gå att bevisa att Gud finns. Det kommer heller aldrig att gå att bevisa att Gud inte finns.
Vaknat på lite fel sida idag ;) §jr
Ser inte kopplingen mellan skrock och religion...
Kopplingen var att något som övergår våra förstånd påverkar våra liv i båda sammanhangen - enligt oss.
Att säga att det inte finns något så kallat övernaturligt som påverkar våra liv och sedan inte våga gå under en stege av rädsla för konsekvenserna är enligt mig hyckleri.