Naturligtvis är det moraliskt att köra bil oavsett om man har körkort eller ej om nu nöden kräver det - exempelvis ifall om en fest spårar ur och någon skadar sig och jag är den ende som inte är full (men jag har inte körkort)..
Snälla ni, han bad om hjälp med en uppgift inte en söndertramsning av en tråd...skapa en ny tråd för det ändamålet väl? x(
Ja, jag tycker att det är rätt att köra bil om nöden kräver det.
Nöden i mitt fall är risk för död, sjukdom eller olycka.
Du ska gör så mycket du kan för att rädda ett människoliv så länge det inte riskerar någon annans liv, gör du den bedömningen att du klarar av att köra så ska du göra det.....
Det finns nästan allltid situationer där man kan berättiga att göra saker som, i vanliga fall, skulle vara olovliga. Det finns ett gammalt ordspråk som säger "situationen gör tjuven", man skulle väl likaväl kunna säga "situationen gör människan".
Nu vill jag inte hamna off-topic, men den här diskussionen får min osökt att tänka på en annan fråga som jag har funderat på ganska mycket på sistone, när det gäller det tydligen mycket populära ingreppet på bilar som kallas alko-lås.
Vad händer om man sitter tre personer ute i sin sommarstuga, fem mil från närmaste sjukhus, vrålkass sändning på mobilen och alla har druckit ett par öl eller tre. En snubblar på bryggan och skär upp ett mycket läskigt sår i hals- / huvudpartiet och måste ha sjukvård omgående. Vad gör man då?
Du kan inte starta bilen, inte ringa och ingen granne i närheten.
Vad händer om man sitter tre personer ute i sin sommarstuga, fem mil från närmaste sjukhus, vrålkass sändning på mobilen och alla har druckit ett par öl eller tre. En snubblar på bryggan och skär upp ett mycket läskigt sår i hals- / huvudpartiet och måste ha sjukvård omgående. Vad gör man då?
Tja, det är väl likadant om du tappar bilnycklen, eller bensinen tar slut, eller bilen startar inte. Ser inte detta som ett jätteproblem. Du skall inte köra berusad i bilen, det är farligt för alla.
Tänk om ni är fulla, någonslår sig, alla får nojja och vill köra till sjukhuset, på vägen dit kör ni över 5 barn och en dagisfröken. Alla dör. På sjukhuset visar det sig att killen som slagit sig var utom fara och ahde klarat sig om ni kört nästa dag nyktra. Med alkolås hade det aldrig hänt.
Tja, det är väl likadant om du tappar bilnycklen, eller bensinen tar slut, eller bilen startar inte. Ser inte detta som ett jätteproblem. Du skall inte köra berusad i bilen, det är farligt för alla.
Mjo, men det är inte samma sak, väl?
Tänk om ni är fulla, någonslår sig, alla får nojja och vill köra till sjukhuset, på vägen dit kör ni över 5 barn och en dagisfröken. Alla dör. På sjukhuset visar det sig att killen som slagit sig var utom fara och ahde klarat sig om ni kört nästa dag nyktra. Med alkolås hade det aldrig hänt.
Givetvis får man dra en gräns, men en stukning åker man ju inte direkt till sjukhuset för.
Jag förstår hur du resonerar och jag är inte för rattfylla om du nu tror det, jag skulle bara bli enormt frusterad om det hände.
Sådant här kan man diskutera i evigheter och oftast till ingen nytta. För det är först när man kommer till en situation som man vet hur man kommer att regera och göra. Att sitta och prata/skriva är lätt – det är svårare att göra det.
Förbud och lagar tillkommer när medelsvensson inte klarar av att leva med "sunt förnuft" och/eller försöker hitta kryphål.
Jag känner till två fall där rattonyktra, inte rattfulla, personer har kört "kortare" sträckor i nödsituationer.
Ett av tillfällena var, precis som du skriver, långt ute på landet, ingen i närheten och en nödsituation. Ambulans mötte upp på vägen då en kille hoppade av vid första bästa telefon och larmade om vad som var på gång. Offret klarade sig väl tack vare att han kom under vård snabbare.
Det andra fallet kommer jag inte ihåg detaljerna i däremot minns jag att båda personerna hade samma inställning till alkohol och bilkörning både innan och efter - nej, det går inte ihop.
I en nödsituation, och om du inte är full utan bara onykter, så produceras bl.a. adrenalin som får vissa människor att "nyktra till" väldigt fort.
Om det gäller liv och död, JA(om inte hjälp kan komma fram i tid ocj du har lite kunskaper iaf) annars NEJ!
Man uttsätter andra för dödlig fara.
Speciellt den sista meningen är ytterst relevant: Man utsätter andra för dödlig fara!!! När är det så akut att den risken är värd att ta? Jag skulle dessutom vilja säga att även om det gäller liv och död så kanske det beror på varför du inte har körkort. Om skälet är att du inte kan köra bil så är du ju inte mer låst än om du inte hade någon bil. Om skälet är att du förlorat ditt körkort pga idiotkörning och du är spiknykter och det ***verkligen*** gäller liv eller död, så kanske det är värt straffet om du åker dit. Det är inte förrän man börjar ta körkortslektioner som man inser hur många 1000 olika saker man måste uppmärksamma runt omkring sig samtidigt - "i realtid" - förutom allt som krävs av handlaget med bilen. Om man dessutom är starkt upprörd därför att man har en svårt skadad människa som man bryr sig mycket om med sig, så blir man ju inte precis bättre som bilförare. Jag har en gång varit med om att min mamma svimmade ombord på ett flygplan strax före ankomsten hem. (Till synes utan skäl, varken då eller efter undersökningar.) Hon kom sig, men hon skrämde upp hela familjen. Jag skulle köra från flygplatsen och hem. Halvvägs hemma hann reaktionen ifatt mig, jag körde in till vägkanten och parkerade, medan reaktionen rann av mig - annars hade jag varit en fullkomligt livsfarlig förare.
För ett tag sedan var det ett i sammanhanget relevant avsnitt i en av de återkommande serierna från sjukhusmiljö, tror det var en svensk serie om en akutmottagning. En trafikolycka med en bil som i hög hastighet körde över tre personer på ett övergångsställe och smet. De skadade hamnade på sjukhuset, ett barn dör. Två män som supit sig rejält fulla i en sommarstuga nånstans, den ene skulle hugga ved, men råkade hugga sig själv i stället och höll på att förblöda. Person nr 2 sätter sig i bilen och kör honom i ilfart in till sjukhuset. Kompisen överlever tack vare denna insats. Mot slutet inser man att det är denna bil som i sin ilfart kört över personerna på övergångsstället... Visst, det är en påhittad historia, men den är inte långt från verkligheten. Var det rätt att köra?
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e