webForumDet fria alternativet

Matteprov Nationellfusk!

Småprat

57 svar · 1 633 visningar · startad av [AMD]Zmaster · sida 2 av 3

Frågan, av [AMD]Zmaster

Har fått flera på halsen idag som frågar om jag vet vart man kan få tag i matteprovet nationella för att fuska. Jag går i 8an, men dem som frågar går alltså i 9an. Fattar inte varför, är så jävla dumt att fuska. Det är för en själv som man går i skolan, inte för att visa upp ett bra betyg, utan att lära sig något! Bara synd om dem som fuskar.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

eijck skrev:

Sedan är det väl lite galet om frågorna bara kräver svar. Då visar det ju inte att man kan räkna ut exemplen om det nu handlar om ett matteprov.

Nu kan jag bara tala för mig själv men mvg-delen på det nationella matteprov jag skrev i åttan hade absolut ingenting att göra med att får rätt svar. Jag fick fel men fick ändå mvg då jag lämnat in min kladd och visat hur jag tänkte.

eijck skrev:

Kan man med hjälp av Internet och böcker hitta lösningar till problemen är man ju egentligen mycket mer anpassad för ett arbete än de som kan lära sig en massa saker utantill. Eller?

Tja, kan ju med allvar säga att jag inte skulla vilja bli opererad av en kirurg som hela tiden måste slå upp i en bok var mina organ ligger.

Tanken med prov är, om jag har förstått det rätt, att man egentligen inte ska behöva plugga eftersom man ska ha lärt sig allt under kursen. Sedan att man ändåsitter där natten innan och pluggar det man ska kunna är en helt annan sak. ;)

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Då var det iallafall gjort.. Det var så lätt.. Det kändes nästan som om jag kunde provet innan och utan.. Häärligt känsla.. ;)

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Hehe, mammsen jobbar på en skola och de fick reda på att provet låg ute på internet. Så de bytte till ett gammalt nationellt :)

Det var nog lätt att urskilja vilka som tänkt fuska och inte :D

Medlem sedan apr. 20013 480 inlägg

PersianBulldog skrev:

jag kunde provet innan och utan..

:OO :birp

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Provet var skitlätt, trots att jag inte räknat på det innan...

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Haha tala om att flera i min klass blev snopna, de hade fixat provet och sa att de skulle få alla rätt.... dock fick vi göra provet ifrån 2001 så deras resultat blev minst sagt dåliga :e
(jag tänkte dock inte fuska, har redan så bra betyg :P )

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Vad skolan är mesig nuförtiden. På min tid, då var det minsann omöjligt att få tag på ett NP innan provdagen!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

På min tid hade vi inte NP :e

PeW skrev:

:x :e

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

PersianBulldog skrev:

Då var det iallafall gjort.. Det var så lätt.. Det kändes nästan som om jag kunde provet innan och utan.. Häärligt känsla.. ;)

För mig med! Men till skillnad från dig så hade jag inte fuskat utan kunde allt pga min 9 år långa skolgång - helt enkelt :OO

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

PeW skrev:

Nope, vi visste att vi var bäst ändå... :p ;)

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Skolverket är inte så glada åt att proven sprids, men de borde ju hålla lite bättre koll på sina hemliga prov. http://www.skolverket.se/nat/fragor/internet.shtml

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Alpha II skrev:

PersianBulldog skrev:

För mig med! Men till skillnad från dig så hade jag inte fuskat utan kunde allt pga min 9 år långa skolgång - helt enkelt :OO

Vem har sagt att jag har fuskat? Är det [AMD]Zmaster som sprider rykten om mig? :q :e

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

Det är ju rätt lätt att få tag på NP, hur får ni ju tänka på själv men det finns lättare sätt än internet!

Matte är som sagt ett sådant ämne där man oftast måste ställa upp allt samt visa hur man kommit fram till svaret. Det är ju tom lättare att lära sig det än att memorera in ett helt prov med uppställningar etc för att ha provet med när man gör provet kan ju inte vara det smartaste. Annars är det ju inte svårare än att skriva in terminens formler i miniräknaren och bara byta ut talen.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Jag ritade Matematik Mats på mitt Nationella Prov.
Sen lämnade jag in, lärare skrek efter mig och jag var tvungen att komma tillbaka och skriva mitt namn och skola.

Jag fick inget bonuspoäng för Matematik Mats heller.

Okkido skrev:

Jag ritade Matematik Mats på mitt Nationella Prov.
Sen lämnade jag in, lärare skrek efter mig och jag var tvungen att komma tillbaka och skriva mitt namn och skola.

Jag fick inget bonuspoäng för Matematik Mats heller.

typiskt okkido :OO :e

Medlem sedan apr. 2003289 inlägg

Hm, skumt!
Själv fick vi i sjuan göra första delen i Natinella matteprov som man har i nian, fast, de var aktuella 1998! Men det var svårt!

Man ska verkligen inte fuska, de blir inte bra!

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Först idag var det på Aktuellt om detta, värsta skandalrepotaget.

En hel månad efter att det var uppe i WF, hehe :)

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Matti skrev:

Va? Lära sig? Är det inte meningen att man ska gå i grundskolan för att få ett fint betyg så att man kommer in på gymnasiet. Sedan läser man tre år på gymnasiet för att få ett fint papper så att en högskola tar in en. Därefter pluggar man tre eller fyra år på högskolan för att få ett papper som visar att man lämpar sig väl som anställd?

Frågan är bara om det är idioterna, eller de intelligenta, som gallras ut i denna process. :)

Har inte läst alla inlägg i tråden, men detta lät mycket bra. Klockrent helt enkelt :)

Du kan ju som sagt ha fet-fina betyg från grundskola och gymnasium, men vad är det som säger att du är lämplig som psykolog eller präst för den sakens skull, bara för att du har högt betyg och kommer in på det programmen/kurserna på högskolan?

Villka var det som för några år sedan pluggade på de högt eftertraktade sysmemvetenskapliga linjerna på högskolor och universitet? Var de de som hade bra betyg eller var de de som var intresserade av data och programmering? Desvärre var det den förstnämnda gruppen enligt min mening. Finns mängder med "hemmaknåpare" som är bra mycket duktigare än nyutexamerade systemvetare, men som aldrig kan räkna med att få ett jobb i branschen eftersom de saknar något fint betyg eller intyg från någon universitet eller högskola.

Betygen har spelat ut sin roll för länge sedan, då man via betyg inte kan avgöra om en person är lämplig eller ej för ett visst yrke eller inte.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Blårand skrev:

Matti skrev:

Va? Lära sig? Är det inte meningen att man ska gå i grundskolan för att få ett fint betyg så att man kommer in på gymnasiet. Sedan läser man tre år på gymnasiet för att få ett fint papper så att en högskola tar in en. Därefter pluggar man tre eller fyra år på högskolan för att få ett papper som visar att man lämpar sig väl som anställd?

Frågan är bara om det är idioterna, eller de intelligenta, som gallras ut i denna process. :)

Har inte läst alla inlägg i tråden, men detta lät mycket bra. Klockrent helt enkelt :)

Du kan ju som sagt ha fet-fina betyg från grundskola och gymnasium, men vad är det som säger att du är lämplig som psykolog eller präst för den sakens skull, bara för att du har högt betyg och kommer in på det programmen/kurserna på högskolan?

Villka var det som för några år sedan pluggade på de högt eftertraktade sysmemvetenskapliga linjerna på högskolor och universitet? Var de de som hade bra betyg eller var de de som var intresserade av data och programmering? ;)
Desvärre var det den förstnämnda gruppen.

Betygen har spelat ut sin roll för länge sedan, då man via betyg inte kan avgöra om en person är lämplig eller ej för ett visst yrke eller inte.

Jag tänker i exakt samma banor. Det är inte den som i själva verket kan mest eller är mest intresserad av t.ex. data som kommer in, utan den som har högst betyg i t.ex. historia, religion osv.

Angående det där med skolfusk. Fuskar gör man när man inte kan, eller när man inte är intresserad. Alla snackar om att man inte kommer att klara sig på högre utbildningar om man har fuskat sig igenom hela grundskolan? Varför inte? Om man kan kommer in på t.ex. datavetenskapligt och är intresserad av ämnet så kommer man nog att klara sig, även om man fuskade i psykologin 2 år tidigare.

...därmed inte sagt att jag brukade fuska. ;)

769 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
268 ms — deklarationer (db)
360 ms — hämta statistik (db)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
268 ms — ändringar (db)