webForumDet fria alternativet

programmering eller nätverk

Programmering

56 svar · 1 627 visningar · startad av benken · sida 2 av 3

Frågan, av benken

Står nu inför valet till tvåan, om jag ska gå inrikting nätverksteknik eller programmering? Det är asså skitsvårt, men men va säger ni?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 2003250 inlägg

Men då gör jag det å softar genom gymnasiet...

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

nej men allvarligt: Vad känner du dig för att göra.. jag älskar programmera så jag valde det (kunde inte välja nätverk, EC du vet)...

Buhuhuhu jag skulle kunna ta vilket som...

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Singla slant :e eller tänk igenom lite extra.. har du inte något sånt här i trean också?

Medlem sedan maj 20021 141 inlägg

Nätverksteknik eller Programmering...

Den frågan beror helt och hållet på vad du är intresserad av.
Ta det du gillar! Skillnaden är ju så enormt stor mellan valen.

Jag ska välja mellan samma saker om ett år, och jag kommer att ta programmering eftersom det är vad jag vill göra resten av livet.

OT: Vilken skola går du i? :q

Går på johnbauer gymn. Jag tycker programmering är så där kul, skriver mycket asp och php, om man nu kan kalla det programmering, men nätverk, hårdvaara och pc teknik tycker jag är skitskoj också. Men det är nog mer webprogrammering jag tycker är roligt, så man kan ju gå nätverk nu och läsa till lite asp.net och sen bli webmaster :P

John Bauer?!
Yäääää!!
Jag ska gå JB i Sundsvall i Augusti. :D

Själv tycker jag att programmering är det roligaste som finns. ;)

( Läste inte tråden förrän nu... :r )

Så... funkar det bra på JB då förresten?

Medlem sedan juni 200240 inlägg

:)

Jag ska också gå på JB i Sundsvall till hösten :D förmodligen i samma klass som Duva :D

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Jag tycker inte det låter som att du är speciellt intresserad av varken eller. Sätt dig ner och fundera på om du har gjort rätt gymnasieval. Det är enklare att läsa om ett år än att läsa i sex år och sedan komma på att det inte alls var det du ville arbeta med. Visst kan man sitta och programmera hemsidor om man tycker det är roligt eller så kan du dra nätverkskablar och testa med flukes alla roliga testinstrument :D

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Hur är det på JB?
Jag funderar själv lite på det gymnasiet men det som är i Karlstad verkar ganska dåligt. Dom har ganska många kurser och andra små fördelar men det som jag fick se vid ett skolforum var ju rena n00b-grejer. :l

Brimba skrev:

Jag tycker inte det låter som att du är speciellt intresserad av varken eller. Sätt dig ner och fundera på om du har gjort rätt gymnasieval. Det är enklare att läsa om ett år än att läsa i sex år och sedan komma på att det inte alls var det du ville arbeta med. Visst kan man sitta och programmera hemsidor om man tycker det är roligt eller så kan du dra nätverkskablar och testa med flukes alla roliga testinstrument :D

Baaa jag går rätt linje, men jag kommer kunna läsa bägge delar nu, men det blir mest nätverk, för programmeringundervisningen skulle suga se de, men programmering kan man läsa sen på högskola. Lite nätverk är ju alltid bra å kunna.

Johnbauer duger la, det är ju helt nytt så det är si och så med vissa grejer, ingen organisation på grejer, allt är rörigt osv...

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jag tycker du ska kolla vilken kvalité programmeringskurserna har. Mina programmeringskurser jag gick på gymnasiet gav inte mycket alls. De kurser jag läste om nätverk hade en mycket högre standard och va mycke roligare.
Välj det som har bäst kvalité!

benken skrev:

Baaa jag går rätt linje, men jag kommer kunna läsa bägge delar nu, men det blir mest nätverk, för programmeringundervisningen skulle suga se de, men programmering kan man läsa sen på högskola. Lite nätverk är ju alltid bra å kunna.

Jag tycker det låter dumt att läsa nätverk på gymnasiet och programmering på högskola.
Vad är det du vill arbeta med?

benken skrev:

Johnbauer duger la, det är ju helt nytt så det är si och så med vissa grejer, ingen organisation på grejer, allt är rörigt osv...

Ok, vår skola öppnade förra året så vi får väl se hur det blir. :)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag vet inte, men av en del personer som jag träffat på högskolan så verkar det som om att gymnasiets programmering gör det snarare tyngre att lära sig 'riktig' och generell programmering på högskolan. Ungefär som att man måste glömma sånt som lärarna på gymnasiet dillat om, för att kunna ta till sig det som verkligen gäller... ;)

Så om man ändå tänker sig att läsa programmering på högskola längre fram, kan det vara klokt att ta nätverk på gymnasiet, samt så mycket matematik som möjligt.

Tack PeW, precis va jag ville höra...

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

PeW skrev:

Så om man ändå tänker sig att läsa programmering på högskola längre fram, kan det vara klokt att ta nätverk på gymnasiet, samt så mycket matematik som möjligt.

Detta kanske är lite off-topic, men ändå kanske lite tänkvärt?

Känner för min del att detta med att kunna matematik ibland är lite övervärderat när det gäller programmering. Ofta är det inte så mycket matematiska beräkningar man behöver göra, vid normal systemprogrammering. Att ha egenskapen att tänka logiskt är nog mer värdefull.

Skulle jag rangordna de 20 egenskaper som jag tycker att en bra programmerare ska ha, så skulle inte jag placera matematik bland de tio första alternativen, utan matematik skulle nog hamna på de nedre delan av listan över de 20 viktigaste egenskaperna.

På mitt arbetet finns "programmerare" med fina betyg från universitet och högskolor, men som inte klarar exempelvis stress, vilket gör att de blir väldigt svåra att sammarbeta med i stressade situationer, samt att de förstör stämmningen då de tappar humöret vid stress. De personliga egenskaperna är minst lika viktiga som de rent kunskapsmässiga, med de personliga egenskaperna kommer allt som oftas i skym undan vid en anställning tyvärr.

Medlem sedan okt. 2001551 inlägg

Även om det har gått ett tag sen tråden startades så skulle jag vilja säga en sak.

Gör det som ni tycker är roligast för stunden på gymnasiet, det gör jag nu. Jag går medieprogrammet, ska börja sista året nu och gillar det verkligen, har lärt mig massor. Jag tror inte själv att jag skulle ha några problem med att gå vidare inom branschen. Men jag är allt mer tveksam till om det verkligen är det jag vill arbeta med. Jag har konstaterat ett å annat på vägen.. På ett sätt tycker jag att det var dumt att välja denna utbildningen om jag inte ska arbeta med det, men sanningen är att jag inte har förlorat nåt på det heller, kanske tid. Men det finns ingen anledning att ha bråttom upp för karriärstegen..

Jag var själv i samma situation för något år sedan med att planera livet. Gymnasiet -> Högskola/universitet -> Jobba -> Dö?
Gör inte det. Dröm gärna men planera inte livet för de kommande 10 åren.. Gör det ni tycker är roligt för stunden, ni har god tid på er efter gymnasiet att ändra er ifall ni skulle hitta nåt annat på vägen..

:)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Blårand ->

Hmm... beror förstås på vilken sort programmering eller utveckling man vill pyssla med (området är inte direkt begränsat ;)) men...

Av de mattekurser jag hitills läst på högskolan är det bara två som jag inte ännu satt i direkt samband med programmering, men de är bra som allmänbildning. Jag har läst:
- Maple 5p
- Differential & Integralkalkyl 5p
- Algebra & Geometri 5p
- Matematisk Logik 5p
- Diskret matematik 5p

Till detta en kurs som gick på datainstitutionen men som på andra universitet och högskolor betecknas som fortsättning på diskret matematik och ligger där under matematiska institutionen. Det är "Formella språk, automater och beräkningsteori". Den kursen är direkt kopplad till programmering och faktum är att av de övriga mattekurserna är det bara de två första som jag inte hitills kunna sett något samband mot programmering.

Men OK. Ska man bara bygga ihop saker efter färdiga bibliotek utan att fundera vidare kring hur de är uppbyggda kanske man inte behöver så mycket matte. Själv så har jag tänkt att bygga vidare på min matte med "Algoritm analys", "numeriska metoder" och "linjäralgebra" samt läsa kurser om kompilatorteori samt AI, vilket mer eller mindre kräver matematik som förkunskaper.

I den programmering som sedan varit i de mer tillämpade kurserna (datakommunikation, OS m.m) hade det varit väldigt tungt om man inte haft mattekunskaper i ryggen. Programmering är en tillämpning av matematik :)

Men nu är det ju inviduellt, det där med vad man vill läsa. Så man måste såklart inte gå högskola eller liknande för att bli programmerare. Men om man tänker sig göra det, bör man vara förberedd på att det krävs matematik (inte minst för examen) och ser man till att läsa mycket matematik på gymnasiet blir det sannolikt både lättare och roligare när man sen söker vidare till högre utbildning. Jag vet, då mina gymnasiestudier endast handlat om komvux och jag hade helt klart haft det lättare med mattekurserna på högskolan om jag haft klart för mig innan om omfattningen av matte där, för då hade jag nog sett till att läst mera matte på gymnasienivå än vad jag gjorde.

Så därav mina råd ;)

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Måste bara fråga...

Vad är - Diskret matematik :q

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)