UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
obelix skrev:
trexter skrev:
Håller med Kreon, Theon menar jag.
Om man har en naturvetenskaplig syn på allting är det omöjligt att
acceptera att det inte finns logiska förklaringar till saker o ting.
r) Typiskt, jag som trodde att Kreon var något monster, eller liknande, i den grekiska mytologin. I stället var han konung, helt fel. :(
:)
Men vad gör ni om det dyker upp ett problem eller en situation som trotsar all logik, som ni inte kan förklara på vetenskaplig väg?
Ta tex healing, hur förklara ni det via vetenskap?
Om jag håller mina händer 5 cm ifrån bar hud, kan jag lämna röda varma märken efter mina händer...
Det kanske bara är just nu vi inte kan förklara det vetenskapligt. Vi kanske kan förklara det vetenskapligt i framtiden, om 100 år, eller rentav 1000 år. Men det blir inte övernaturligt bara för att vi inte kan förklara det idag. Dessutom, så som du beskriver det, tar du hand om en smärta. Ibland fungerar det. Ibland inte. Vet du vad smärtan beror på? Vet du varför det inte alltid fungerar? Kan smärtlindringen bero på självsuggetion från den sjukas sida? Jag såg för några dagar sedan en dokumentär om två pastorer som reste världen runt och "helade" folk. Reportrarna undersökte några av fallen lite närmare. Många tyckte sig verkligen bli hjälpta av dessa pastorer. I några fall var det dock så att de sjukas läkare hävdade att sjukdomarna inte alls var så allvarliga som det förespeglades på mötena. I en del andra fall fortsatte sjukdomen i själva verket trots att den sjuke upplevde sig som botad. Den "botade" dog så småningom av sjukdomen han hade botats från. Tro kan nog göra mycket för att påverka ens upplevelse av smärta, men den kan knappast uträtta några underverk.
EerreMedlem sedan maj 20001 215 inlägg Det här med att sockerpiller och tro kan bota sjuka är ju allmänt känt inom läkarvärlden som placeboeffekten; något som är "rumsrent" och som undersöks närmare. :)
erre skrev:
Det här med att sockerpiller och tro kan bota sjuka är ju allmänt känt inom läkarvärlden som placeboeffekten; något som är "rumsrent" och som undersöks närmare. :)
Visst är det så. Men faktum är att många av de jämförelser man gör med sockerpiller, syftar till att avgöra om en medicin verkligen har effekt. Om testgruppen med riktig medicin tillfrisknar i högre grad än gruppen med sockerpiller, då är medicinen verksam. Om tillfrisknandefrekvensen är lika i båda grupperna, då kan medicinens effekter enbart härledas till inbillning. Så normala godkända läkemedel är normalt sett effektivare än enbart tro.
NnanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg ”The most beautiful thing we can experience is the mysterious.
It is the source of all true art and science.”
- Albert Einstein
JJymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Frågan borde ställas:
"Finns det några paranormala fenomen".
Den borde vara svårare för Theon att svara på.
Först anser vi nåt vara övernaturligt men sen forskar man inom det och det anses ofta vara paranormala fenomen, sen kan bli en helt legitim del inom naturvetenskap.
TheonMedlem sedan jan. 20023 554 inläggJag tror fortfarande att allt som sker har en naturlig förklaring som vi ganska enkelt kan ta till oss när vi har full information om villkoren för det inträffade.
Beträffande paranormala företeelser tror jag att dessa när de ligger utanför fysikaliskt rimliga normer, är hallucinationer eller resultatet av en illusionists obskyra verksamhet.
Dock hoppas jag att jag har fel och att jag en dag får bevittna ett mirakel ;)
JJymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Theon:
det som antas vara naturligt idag var inte det för 200 år sen, pga av vetenskap osv.
Jymdis skrev:
det som antas vara naturligt idag var inte det för 200 år sen, pga av vetenskap osv.
Men det är inte i sig själv ett skäl till att det som vi uppfattar som övernaturligt/paranormalt, verkligen är sant. Visst skulle det kunna vara så att man någon gång i framtiden lyckas bevisa att dessa företeelser verkligen existerar, och kanske även förklara orsaken till dem. Men forskningen runt omkring paranormala fenomen bör bedrivas på samma sätt som all forskning; man ska redovisa exakt hur man har uppnått resultaten, resultaten ska kunna uppnås igen i upprepade experiment, osv. Frågan är om det är så den paranormala forskningen går tilll. Jag hyser tvivel om den saken. Som exempel har jag läst om hur man spår i kort. Då brukar det betonas att spådomarna bara kan avläsas första gången man lägger ut korten i en spåformation. Andra gången man gör det, då kan de inte utvisa framtiden. Därmed bryter spåkorten mot kravet på upprepbarhet. Man kan alltså inte upprepa en kortspådom och uppnå samma resultat. Därför kan vi avfärda möjligheten att spå i kort.
JJymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg UlfT:
som du säger, i all forskning så måste man ju ha en sån objektiv bedömningsmetod som möjligt men det är ju från forskare till forskare hur dom gör och är inte specificerat för paranormala fenomen.
Jymdis skrev:
UlfT:
som du säger, i all forskning så måste man ju ha en sån objektiv bedömningsmetod som möjligt men det är ju från forskare till forskare hur dom gör och är inte specificerat för paranormala fenomen.
Jo, men de forskare som inte håller sig till dessa normer, är inte några dugliga forskare. Och det kommer fram när de redovisar sina rön, förutsatt att de andra forskarna är proffesionella och kritiskt granskar rönen.
TheonMedlem sedan jan. 20023 554 inlägg
Jymdis skrev:
Theon:
Skarpsynt iakttagelse ;)
Det är innebörden av det jag skrev ovanför ditt inlägg och här kommer det igen
Jag tror fortfarande att allt som sker har en naturlig förklaring som vi ganska enkelt kan ta till oss när vi har full information om villkoren för det inträffade
Vad är det som säger att detta inte är döden?
JJymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Theon:
ja men det var själva poängen med mitt första inlägg också som du svarade så på så då har vi bekräftat varandras inlägg 3 ggr nu..
TheonMedlem sedan jan. 20023 554 inläggJymdis,
Aha, jag trodde att du missförstått mig och argumenterade emot min tes :r
[AMD skrev:
Zmaster]Vad är det som säger att detta inte är döden?
Det där e ju bara lite fet text...
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Theon skrev:
Jag tror fortfarande att allt som sker har en naturlig förklaring som vi ganska enkelt kan ta till oss när vi har full information om villkoren för det inträffade.
Beträffande paranormala företeelser tror jag att dessa när de ligger utanför fysikaliskt rimliga normer, är hallucinationer eller resultatet av en illusionists obskyra verksamhet.
Dock hoppas jag att jag har fel och att jag en dag får bevittna ett mirakel ;)
Har du provat att gå till ett medium som vet vad denne sysslar med?
TheonMedlem sedan jan. 20023 554 inläggJag hoppas att jag inte trampar på ömma tår nu, men enligt min ödmjukt ringa mening är seansregissörerna en undergrupp till den stora gruppen illusionister ;)
Jag föredrar att beskåda och begrunda det stora under som just nu sker ute i naturen när det bland det döda skräpet på marken, spirar gröna små blad fyllda av livskraft :birp
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Jag hoppas att jag inte trampar på ömma tår nu
Det är ingen fara...
Men det finns trots allt dom som vet en massa saker dom inte borde eller kunna veta.
Är dock medveten om att en skicklig utfrågare kan lura en massa små bitar av information av människor under en sk seans.
Kan varmt rekomendera böcker av Denís Lindbohm om man vill läsa om folktro, magi och dylikt.
TheonMedlem sedan jan. 20023 554 inläggHar läst en del, men föredrar hans SF :)
KittiMedlem sedan apr. 20021 899 inläggJag tror på det övernaturliga, har själv varit med om sånt...