webForumDet fria alternativet

Batterierna är NÄSTAN slut

Småprat

31 svar · 859 visningar · startad av m_soderlund · sida 2 av 2

Frågan, av m_soderlund

Ah, hjälp! Vad ska jag göra för att överleva Fysik-lektionen? Batterierna i MiniDisc:en visar på 0 av 4 pluppar! För att överleva lektionen MÅSTE jag lyssna på musik. (Njae, kanske inte... ;)) Men vad ska jag göra? Hinner inte hem och ladda batteriet, kan inte köpa nytt för jag måste spara mina pengar.. Hjälp!

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 2002538 inlägg

Det är ju en fysik lektion, fråga läraren om han har en batteriladdare ;)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

OveRRidE skrev:

sgtpepper = plugghäst

;)

Jo, med tanke på att jag gick ut gymnasiet med 2.7 i slutbetyg (vilket för er småspolingar är lika med skitdåligt) så var jag en enorm plugghäst.

Jag såg dock till att snabbt fixa upp nödvändiga betyg på komvux för högskolebehörighet och sedan naila 1.8 på högskoleprovet, vilket gjorde susen :e.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Mycket vettiga och väl genomtänkta svar från alla!

sgtpepper - det är lugnt. :)

Override skrev:

Gör det när du har chansen, inte senare eller inte alls. Gör det nu, annars kommer det hemsöka dig resten av ditt vakna liv och det är verkligen inte Komvux, tentor och ofullständiga betyg värda.

Du har såå rätt, även om jag inte varit med om det än. (Är för ung..)

Än en gång - jädrigt vettiga inlägg! wF är bäst.

Sedan vill jag berätta lite småsaker:
Fram till nu i 2:an har jag varit oerhört studiemotiverad och fått riktigt hyfsade betyg - om än inte de bästa man kunde få. När jag gick ut 9:an hade jag 285 poäng i betyg, medel i Sverige ligger på 220 tror jag.
Betygen i 1:an var också dem bra - 6 MVG av 9 möjliga tror jag.
Fram till i höstas hade jag aldrig fått IG på något prov någonsin - helt plötsligt fick jag det på ett kemiprov och sedan på ett i linjär algebra. Som pricken över i:t fick jag en poäng över IG på mitt senaste Fysikprov. (Fattar fortfarande inte det..)

Idag fick jag reda på mitt resultat på Kemiprovet jag hade senast - G blev det. Jag fattar det inte, jag har bara fått ett MVG totalt i 2:an hittils. Det brukar vara MVG sisådär varannat prov eller vart tredje prov eller så.. Av, hm *tänker*, 11 prov och 2 uppsatser har jag fått VG+ och MVG på uppsatserna (Svenska), G+ och VG i proven i Tyska (som jag för övrigt ALLTID varit skitduktig i - har inte fått MVG på nu 4 prov av kanske ett tjugotal som jag genomfört sedan 7:an), 2 G och ett IG i kemi, 2 G i fysiken, G och VG i Matte C samt G+ och VG- i Engelska B.
Har aldrig varit med om något liknande förut.. Jag fattar inte det!

Om någon kan komma med förslag tas de gladeligen emot!!

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Förslag: Prata med läraren och fråga vad som gör att betyget sänker sig. Då får du nog det rakaste svaret och kan därmed råda bot på den nedåtgående trenden. :)

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Jag vet inte om alla håller med mig, men jag har iallafall uppfattat det som om att det inte fungerar på studenter i den åldern. Motivationen att göra något sådant blir inte direkt större bara för att man helt plötsligt har frivillga lektioner.

Jag håller med dig, delvis. Det krävs en viss grad av mognad för att man skall kunna ta ansvar för sina egna studier. Alla klarar inte av det. Jag hade inte klarat av det för ett år sedan. Nu är jag däremot övertygad om att det skulle gå bra.

Jag talar inte om en skola där eleverna släpps helt fria, utan jag talar om en mer flexibel skola där de elever som har visat att de klarar av att studera på egen hand kan få plugga hemma eller någon annanstans. Som det är nu sitter jag bort säkert 50-60% av min tid i skolan utan att egentligen göra någonting. Under en skoldag från 8.00 till 17.00 handlar det om kanske 3-4 timmars effektiv studietid, inte ens det alltid. Resten av tiden går till att lyssna på lärare som tar evigheter på sig att säga något som tar ett par minuter att läsa i en bok, till musiklyssnande, raster, slösurfande på datorlektioner, diskussioner med kompisar och annat.

Medlem sedan feb. 200390 inlägg

Har samma problem. Fram tills första terminen i nian var VG+ det sämsta jag fått... Hade MVG på alla matteprov... Börar terminen med först VG i matte och sen VG-... Inte lika extremt som ditt, men ändå...

Har aldrig varit med om något liknande förut.. Jag fattar inte det!

Welcome to the club. Jag tror att det beror på att många som tidigare fått bra betyg blivit vana vid nivån. När man går i ettan är det inga problem att fixa MVG:n, eftersom mycket av det man går igenom är repetition från högstadiet. I takt med att nivån blir svårare och svårare måste man även plugga mer hemma -- vilket de flesta inte gör.

Så, eh, plugga mera..? ;)

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

sgtpepper skrev:

Jo, med tanke på att jag gick ut gymnasiet med 2.7 i slutbetyg (vilket för er småspolingar är lika med skitdåligt) så var jag en enorm plugghäst.

Jag såg dock till att snabbt fixa upp nödvändiga betyg på komvux för högskolebehörighet och sedan naila 1.8 på högskoleprovet, vilket gjorde susen :e.

Samma här, men fick 1.7 på högskoleprovet :l

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Engine^ skrev:

sgtpepper skrev:

Samma här, men fick 1.7 på högskoleprovet :l

Jag skrev h-provet fyra gånger, började på 1.5, sen 1.6, 1.7 och slutligen 1.8. Ganska skumt. Kanske skulle jag skrivit det två gånger till och fått 2.0? Fast det är nog inte så troligt :e.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Får man skriva hur många gånger man vill? För det kostar väl ett par hundra varje gång, va? Plus att det typ är två gånger om året eller nåt..

Får man skriva hur många gånger man vill? För det kostar väl ett par hundra varje gång, va?

Jepp och jepp. Det kostar 300 kr per gång.

http://www.studera.nu/hogskoleprovet/index.shtml

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Hm.. Jag glömde att nämna att jag alltid (sedan 8:an) lyssnat på musik på en del lektioner. Jag tror jag måste effektivisera min pluggning.

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)