webForumDet fria alternativet

Har du varit med om uselt kundbemötande?

Småprat

26 svar · 823 visningar · startad av Pellefant

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg
Frågan#1

Hej!

Här får ni berätta om den gången som du blev väldigt dåligt eller t.o.m uselt behandlad som kund i någon situation. :l

Jag kan börja,

Min morsa ringde för några år sedan(Innan Sverige var med i EU) polisen(inte 90000/112 såklart!!!) och frågade den som svarade om hon behövde passet med sig för att åka över till Finland över helgen på kryssning, varvid personen i andra ändan sa frågan högt till sina kollegor i bakgrunden och de bara skrattade/gapflabbade och lade på efter några sekunder. (Utan att hon fick svar). Hon blev arg och lite ledsen.

Kommer inte på något för mig själv nu, men snart så.... :)

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

När jag gick in på en tvärgata till market street i san fransisco så gav jag killen i kassan 20 dollar för att betala varor som kostade 3-4 dollar..

när han sen ger mig växel på 5 dollar så tittar jag på honom och frågar vad han menar med det här.. och inte ger mig växel på den 20-dollarsedeln jag gav honom.. han låtsades som om han inte fattade något.. jag stirrade honom rakt i ögonen och försökte visa att han inte ska tro att jag är nån dum turist som blir lurad så lätt.. så efter ett par sekunder plockar han fram resten av växeln till mig och sen går jag därifrån utan att vi säger ett ord till varandra... det kallar jag dåligt kundbemötande.. ;)

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

eureca skrev:

När jag gick in på en tvärgata till market street i san fransisco så gav jag killen i kassan 20 dollar för att betala varor som kostade 3-4 dollar..

när han sen ger mig växel på 5 dollar så tittar jag på honom och frågar vad han menar med det här.. och inte ger mig växel på den 20-dollarsedeln jag gav honom.. han låtsades som om han inte fattade något.. jag stirrade honom rakt i ögonen och försökte visa att han inte ska tro att jag är nån dum turist som blir lurad så lätt.. så efter ett par sekunder plockar han fram resten av växeln till mig och sen går jag därifrån utan att vi säger ett ord till varandra... det kallar jag dåligt kundbemötande.. ;)

Jag var med om exakt samma grej på en servering i London :l

SF.....Min första kontakt på väg från stationen till mitt Hostell i San Fransisco var en kille som stod vid bakluckan till sin(?) bil, öppnade den när jag kom närmare och frågade "Hello Sir! Do you want to buy anything in my trunk please ?" (låg en massa video, stereoapparater mm där såg jag med ett ögonkast). Dåligt område måste det ha varit. :)

Tengblad skrev:

ag var med om exakt samma grej på en servering i London :l

är nog ganska vanligt med såna här lurendrejier när man turistar.. för en vecka senare var jag och åkte i en skatepark nära santa cruz. när jag skulle handla dricka så ger killen mig fel dricks varvid jag blir förbannad och svär något... killen bad om ursäkt flera gånger.. stackare.. ;)

eureca skrev:

Tengblad skrev:

ag var med om exakt samma grej på en servering i London :l

är nog ganska vanligt med såna här lurendrejier när man turistar.. för en vecka senare var jag och åkte i en skatepark nära santa cruz. när jag skulle handla dricka så ger killen mig fel dricks varvid jag blir förbannad och svär något... killen bad om ursäkt flera gånger.. stackare.. ;)

r/ dricks? haha.. menade växel såklart.. ;)

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Jag var på IKEA i Barkarby och utanför kassorna sålde några killar polkagrisar/stänger/klubbor etc. Jag frågade vad en viss låda kostade. 80:- sa killen. Det var fullt med folk så jag gick undan och pratade lite med mina föräldrar, frågade om de kunde låna mig pengar. Det kunde de så jag gick tillbaka, sa att jag ville ha en låda och då sa killen att "Det blir 100:-" Du sa ju 80:- sa jag, då sneglade han på sin kompis och småflinade lite. Jag fick den för rätt pris, men det var en massa barn där också - undrar hur många som blev lurade? :( :( :(

celia skrev:

Jag var på IKEA i Barkarby och utanför kassorna sålde några killar polkagrisar/stänger/klubbor etc. Jag frågade vad en viss låda kostade. 80:- sa killen. Det var fullt med folk så jag gick undan och pratade lite med mina föräldrar, frågade om de kunde låna mig pengar. Det kunde de så jag gick tillbaka, sa att jag ville ha en låda och då sa killen att "Det blir 100:-" Du sa ju 80:- sa jag, då sneglade han på sin kompis och småflinade lite. Jag fick den för rätt pris, men det var en massa barn där också - undrar hur många som blev lurade? :( :( :(

Åt du upp alla själv? :)

Pellefant --> nä, jag gav dem till min syster och hennes man i julklapp :e

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg

celia skrev:

Pellefant --> nä, jag gav dem till min syster och hennes man i julklapp :e

Det var snällt, men tänk på mig då, jag fick inga i julklapp x( :e

celia skrev:

hehe.. förstod du inte att killen blev kär i dig och sa ett billigare pris.. o sen när hans kompis var i närheten så vågade han inte säga rätt pris först (100:-).. :bire

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

eureca skrev:

Hehe, så kan man också göra....

eureca --> LOL! Nä, han verkade mest tycka att jag var en korkad brud som man lätt kunde lura :OO Men se där trodde han fel :e :e :e Han fick snällt ge mig en tjuga tillbaka!

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Jag var inne på Hansa Herr och skulle kolla på en jacka som jag planerat att köpa. Jag gick runt i några min och fick ingen hjälp av någon expedit (Ingen förutom jag och 2 expediter i affären). Tillslut gick jag fram till de två expediter och bad om hjälp. Båda två tittade på mig, tittade på varandra sedan suckade de och killen hjälpte mig plocka fram rätt jacka.

Eftersom jag inte hade pengar på mig utan min pappa skulle komma in och betala senare så hängde jag tillbaka jackan, tackade för hjälpen och gick ut.

När jag någon timme senare kom tillbaka med min pappa stod expediterna på samma ställe och pratade. Så fort de såg att min pappa kom in sträckte de på sig ch den ena kom genast fram och frågade om de kunde hjälpa till med något.

Man är visst tvungen att vara äldre och ingen liten snorvalp utan pengar för att handla där.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Nånting märkligt hade skett med resebolagen nere på kanarieöarna när jag var där i julas.

1. Vi bodde fem personer i en lägenhet, vi hade lakan för fyra det upptäckte vi när vi skule sova. Martin (min låtsasfarsa) ringde upp "nödtelefonen", det var den telefon som funkade på kvällen, och bad att få en till uppsättning lakan. "Tycker du att det här nöd?" blev svaret direkt... Vad fan ska man göra då? Efter en lång och mer och mer hetsig diskussion över telefon lyckades Martin till slut få idioten i andra änden att ringa hotellvärden och be honom skicka lakan trots att det från början var så svårt, så svårt, då det var så sent. Lakanen kom ganska fort och värden beklagade sig djupt över misstaget med lakansberäkningen.

2. Martins föräldrar bodde på ett hotell en bit bort, precis bredvid den lokala huvudgatan. Enligt katalogen skulle det vara visst trafikbuller dagtid p g a sagda gata, men det skulle vara lugnt på natten. Problemet var bara att gatan var tyst, men motorvägen tjugo meter från gatan bullrade konstant, dag som natt. Självklart klagade de hos resebolaget, nu minns jag inte riktigt, men jag tror att de skulle få byta rum om de betalade en ganska häftig slant, till ett rum lite längre från vägen. Kommer inte ihåg om de lyckades tjata sig till ett rum utan extra kostnad eller om de betalade.

3. Strax innan julhelgen inträffade ett fruktansvärt åskoväder. Grannarna till Martins föräldrar fick vattensäng, plötsligt, mitt i natten, en läcka i taket var orsaken. Rummet blev obeboeligt. De klagade och krävde byte av rum. De skulle få byta om de först betalade tvåtusen.

Man kan ju undra vad som gör de så jävla retliga. De har ju ett av världens glassigaste jobb, de får vara utomlands och njuta av värmen och skadeglädjen varje gång resenärerna ska hem och får dessutom betalt för det. De åker buss från flygplatsen och pratar på samma sätt på alla bussturer, ni__som__harrr__hörrrt__dem__vet__vad__jag__menarrr. Sen sitter de på sina kontor och beter sig uppenbarligen som svin mot folk som vill veta något, mest för att de faktiskt inte vet något. Exempel: Jag skulle ut på dyktur och kollade i lilla broschyren som vi fått tilldelad oss från resebolaget. Där står det, "Dykning. Kontakta oss för bokning" och hänvisning till resebolagets servicekontoret. Vi ringde hörde efter, människan på kontoret visste ingenting om hur man ordnade sånt och gav oss numret till dykklubben istället. Så mycket hjälp fick man där.
Någon som har samma erfarenhet av reseguiderna som jag?

Okkido skrev:

Man är visst tvungen att vara äldre och ingen liten snorvalp utan pengar för att handla där.

Dom var väl rädda för att du skulle få en jacka med en kamera som tillbehör av misstag.. §e

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

När jag gick i åttan önskade jag mig en stereo i julklapp. För att undersöka utbudet begav jag mig, i sällskap med en kompis, till den lokala Expert-butiken. Väl inne i affären fanns en mängd stereoanläggningar uppställda i demonstrationssyfte. Ständigt iaktagna av butikspersonalen började vi försiktigt "känna" på de olika modellerna, varpå en ur personalen irriterat frågade om vi skulle köpa någonting. Eftersom så icke var fallet svarade vi givetvis nekande, varefter vi ombads lämna butiken. Tilläggas bör att vi absolut inte var vårdslösa eller stojiga och att någon stereo inte inhandlades i den butiken. På senare år har de dock blivit mycket trevliga och hjälpsamma, vet inte om det är en åldersfråga eller om de helt enkelt skärpt sig.

Har också blivit dåligt bemött av Postens kundtjänst samtliga gånger jag ringt dit, vilket jag brukar göra när mina paket är försenade. I hopp om att få bra service försöker jag alltid att vara trevlig och sansad, men när de märker att jag inte nöjer mig med deras standardbortförklaringar brukar de bli riktigt otrevliga. Kan även tillägga att jag inte hade samma problem med försenade paket när Posten var "en riktig Post".

En klassiker är ju annars när man frågar efter någonting och får svaret "Jag vet inte, kolla därborta någonstans, kanske finns".

Ringde Telia:s kundtjänst en gång, och frågade efter numret till LM Ericssons huvudkontor....när killen inte hittade det, sa jag att det gick bra med vilken enhet som helst i Sverige.....när han inte hittade det heller...så påpekade jag att det var ett av Sveriges största företag (på den tiden iallfall :) )....det visste han redan....efter några minuter så började han ursäkta sig o harkla, och bad mig lägga på, och att jag skulle prova att ringa upp igen, för då skulle nog nån annan svara som skulle lyckas kunna hitta numret åt mig.... :)

Medlem sedan juli 2002433 inlägg

Min sambo och mor skulle åka buss. Hon har fibromyalgi och gick med kryckor på isgata men jäktade så mycket som möjligt då bussen var på väg att åka. När hon kommer på får hon en ordentlig utskällning av föraren som blev skitsur för att han fick vänta 30 sekunder extra på en äldre dam som skyndade så fort hon kunde.
Hon hade extremt ont den dagen, hade inte kunnat sova på natten av samma orsak, och blev så förvånad över hans utskällning att hon tyst började gråta. Charmören gjorde inte saken bättre genom att gasa iväg med ett ryck innan hon ens hunnit sätta sig så hon höll på att fara ner i golvet.

Jag var som sagt inte med men ringde lokaltrafikens kontor efteråt, fly förbannad, och klargjorde min bestämda åsikt kring föraren, hans beteende, kärlekslösa uppväxt, tvivelaktiga bakgrund, låga intelligens samt att en neandertalare skulle glänsa i jämförelse med hans person.

Kan tillägga att jag visste vilken förare det var, och att detta inte var första gången han varit öppet aggressiv mot passagerare.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

eureca skrev:

Okkido skrev:

Dom var väl rädda för att du skulle få en jacka med en kamera som tillbehör av misstag.. §e

Så måste nog varit fallet :e :e

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)