webForumDet fria alternativet

Dina skolminnen ?

Småprat

66 svar · 3 702 visningar · startad av Pellefant

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg
Frågan#1

Hej hopp!

Dina starkaste(bäste, sämsta, välj själv) skolminnen ?

Mina:

Mobbningen i 4:an - 6:an, den dåliga klasssamanhållningen, kass lågutbildad obehörig lärare som mest tänkte på sport.

I 8:an när en vuxen man tagit en överdos(sprutnarkoman om jag minns rätt), och låg raklång på golvet i skåphallen med hans likaså påtända kompis skrikande desperat bredvid.(Han ramlade ut när en tjej(elev) öppnade en toalettdörr för att göra sina behov, då de glömt att låsa) en lärare gjorde mun mot mun metoden(hur nu det hjälper mot överdos?), sen kom ambulansen och mannen(runt 30-40 år ) klarade sig, han tittade förbi någon vecka senare och sökte upp läraren och tackade honom. Starkt.

När min skåspgranne i skåphallen visade att han hade en yxa i skåpet för att inge respekt i omgivningen. (8:an)

I dec-jan i högstadiet, alla dessa smällare/kinapuffar(de där stora ni vet) brukades kastas i skåphallen bakom folk så de smällde och skrämde slag på dem.(står på dem att man ska vara 10 meter ifrån...jaja...)

I 4:an eller 5:an, När två puckon i klassen efter ett simhallsbesök frågade alla i klassen om de fick klasskassan om de sprang hem(typ 2-3 mil), sen försvann de bakom en kulle, men sen var de borta, bussen hem kom....läraren var i upplösningstillstånd *hehe* De gav ju upp efter ett tag, och åkte buss hem de med, Vilken utskällning de fick dagen efter. :)

I 6:an, Första besöket i högstadiet för att vi skulle bli rundvisade o se hur skolan såg ut, första intrycket är att en papperskorg står i brand precis i entren....

Gymnasiet: Alla dessa brandlarm, i snitt 1-3 st dag.(Brandkåren var tvungen att komma varje gång och stänga av) I snitt kanske 1,5(?) gång/dag. Kommer ihåg svenskaläraren som blev helt bedrövad när det skedde när vi hade prov en gång. En period tog de in något vaktbolag(2 pers som satt utanför expeditionen), som skulle springa o kolla om det brann på riktigt vid larm, innan brandkår tillkallades och utrymning, sen efter något år byggde de en trappa till på skolan, då slapp de utrymma skolan/sätta på larmet lika snabbt på ngt sätt och okynnesbränderna minskade drastigt. Minns hur alla med brandlarmet ljudande försökte komma in i den överfulla hissen(stor industrihiss) vid varje larm(som kanske då rymde 40-50 pers), för att slippa gå ner fem trappor...

Gymnasiet: Hur bra jag trivdes i gymnaiet och alla vänner.

3:an :Hur killen som jämt alltid skulle vara först, denna gången på gymnastiken, springer in i gymnastikhallen, det är bara det att han missat att ta på sig byxorna. Tyvärr var det nästan bara den kvinnliga läraren där, men hon berättade det sen för alla(inte så sjysst kanske...) :)

Puh, nu fick man skriva av sig lite. :)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Gymnasiet: Alla dessa brandlarm, i snitt 1-3 st dag.(Brandkåren var tvungen att komma varje gång och stänga av) I snitt kanske 1,5(?) gång/dag. Kommer ihåg svenskaläraren som blev helt bedrövad när det skedde när vi hade prov en gång. En period tog de in något vaktbolag(2 pers som satt utanför expeditionen), som skulle springa o kolla om det brann på riktigt vid larm, innan brandkår tillkallades och utrymning, sen efter något år byggde de en trappa till på skolan, då slapp de utrymma skolan/sätta på larmet lika snabbt på ngt sätt och okynnesbränderna minskade drastigt. Minns hur alla med brandlarmet ljudande försökte komma in i den överfulla hissen(stor industrihiss) vid varje larm(som kanske då rymde 40-50 pers), för att slippa gå ner fem trappor...

Fan, det låter misstänkt likt Botvidsgymnasiet... Fast det fanns väl andra gymnasieskolor med brandlarmsproblem och smällare också :).

Jag hade turen att gå i rätt välartade och trevliga klasser under hela min skoltid så det var rätt händelselöst faktiskt :e.

Jag minns när min klassföreståndare på teknisk linje frågade ut mig efter en lektion varför jag skrivit 0 poäng på teknologiprovet och varför jag överhuvudtaget valt teknisk linje. Jag svarade att jag valt den linjen då jag ville syssla med programmering varvid han fnös och sa "programmerare! Ha! Det är sådana som sitter i källaren och matar in de data som ingenjörerna vill ha behandlade i datorn"... Snubben var en relik med sina glansdagar som civilingenjör förlagda till tidigt 50-tal och hade antagligen hängt med dåligt i utvecklingen, hans uppfattning om programmerare var tydligen de stansoperatörer som skötte hålkortsstansningen eller liknande på stenåldern :)

Eftersom jag sket högaktningsfullt i vad en gammal hållfasthetsingenjör som sadlat om till gymnasiefascistlärare på gamla dar tyckte så genomled jag gymnasiet, läste på KTH och blev mycket riktigt programmerare. Jag skulle med glädje köra upp en kursbok i datastrukturer i röven på honom om jag skulle stöta på honom igen. §e

Rent allmänt så var gymnasiet bland det mest sinnesavtrubbande och genomtråkiga skit som jag någonsin genomlevt. Att göra lumpen och plugga på högskolan var som att dansa på rosa moln i jämförelse.

Förresten, jag minns när jag och en polare nästa ströp varandra till döds i en strid som började med en ordväxling om vems tur det var att kasta en stor jävla sten i en vattenpöl på skolgården. Måste ha varit i fyran eller femman, det var kul :). Vi är trots det fortfarande kompisar. På den tiden tog man oförätter på allvar :e.

sgtpepper skrev:

Fan, det låter misstänkt likt Botvidsgymnasiet...

Stämmer bra det. Även jag gick teknisk. :)

Kanske hade vi samma teknologilärare, jag minns honom dock som bra(så vi hade nog inte samma), en farbror i 50 årsåldern av ungerskt ursprung.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Tja, mobbingen 4:an till 9:an slår ju igenom lite förståss...

När J-W (vår suveräne mellanstadielärare) surnade till en gång då vi stojade lite för mycket under en lektion och han klippte till med pekpinnen i katedern. För att få lite mer smäll vände han först på den så att handtaget slogs mot katedern, men det vara bara det att det sprack vid första slaget, så vid andra slaget lossnade handtaget och for tvärs över klassrummet och slog i väggen längst bak. Kan säga att vi hukade snabbt som katten när den for förbi och höll klaffen efter det. :e

När man första gången klev in i Blackebergs Gymnasium, går in i ljusgården och tittar upp. Fyra-fem våningar upp till taket, längst med kanterna på våningsplanen går det järnstaket och dessutom en spiraltrappa på det. Fängelsekänsla? Nääää... :OO

När Robban satt längst fram på en tidig teknologilektion, kepan djupt nerdragen i pannan och somnade. Jag har aldrig sett Zoltan Biro så arg... ;)

Luncherna i Bromma Gymnasium (dit jag bytte efter ett år - klart bättre! :)) där vi satt i gräset utanför matsalen och käkade äpplen från äppelträden efter maten.

Rajjan i fiket i Bromma som på bred finlandssvenska svor om "jävla narkare" som försökte lura henne på kaffe, allt medan vi spelade skivor i den gamla jukeboxen som bara tog gamla enkronor med Gustav VI Adolf på - att försöka med C XVI G var lönlöst... Vi var dessutom fena på att slå till ena hörnet på apparaten så att pickupen hoppade tillbaka till början av låten igen... :e

Magnus vadhannuhette som vi hade i tyska i Bromma. Verkligen LillHitler om man kom på kant med honom, men när man väl kom underfund med honom klev han snabbt upp på tronen som bästa läraren. Framförallt för sina stickspår! Helt plötsligt i en genomgång av ackusativobjekt (durch, für, gegen, ohne, um) började han berätta om när han gjorde lumpen och skulle rengöra en ventilationstrumma som luktade fan. När de monterade isär den för att komma åt filtren hittade de ett lik... :e

Eller Bosse, vår företagsekonomilärare, som vi mötte när vi var på väg från skolan ner till Solviksstranden med ett par lådor öl för att fira att snart var det mösspåtagning. Han tyckte det lät så kul att han cyklade till närmsta affär, köpte ett sexpack folköl och hängde på! :D

Those were the days! :birp

Pellefant: Var det Zoltan Biro som jag hade i Blackan månne? Han var nog från Ungern eller Rumänien vad jag kommer ihåg... :)

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Haha, finns många, tilll exempel:

Läraren vi hade på mellanstadiet, helgalen typ som mixade undervisningen med mer eller mindre lämpliga vitsar.

På avslutningsdagen då någon hissat upp denne lärares väska (som han alltid bar med sig) högst upp i flaggstången. Fatta så arg han blev... :h

Att vara ute i parken med klassen på mellanstadiet och marschera oregelbundna engelska verb. Skum inlärningsteknik... :e

Läraren jag i dagsläget har i Kemi (smågalen) som en gång skulle visa ett expriment med lite brinnande magnesium. Men lågan hoppade över från magnesiumpinnen till den enorma glasburken bredvid (också den med magnesium) och skiten sprängdes. Efter ett tag var hela kalssrummet fyllt av en tjock vit rök och massor av splitter och glöd. Hahaha

När Kemiläraren tillvberkade klorgas och vi ficm utrymma salen.

När Kemiläraren skulle göra ett moln av lila jod men glömde att sätta på fläkten så molnet hamnde uppe i taket och stannde där. ;)

När en klassens keps grundligt brann upp på en kemilektion.

:)

Vågar ni gå på fler kemilektioner? :)

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Pellefant skrev:

Vågar ni gå på fler kemilektioner? :)

Hehe, hade det inte varit för betyget hade det varit tveksamt. Man måste vara beredd att sätta livet till... ;)

Jag glömde berätta en av dem roligaste episoderna.
På en av de första lektionerna vi hade med den läraren skulle han demonstrera salpetersyra och bad en valfrig elev delta i exprimentet. Dum som var (kommer aldrig mer delta i lden lärarens demonstrationer) gjorde jag det och stoppade ner tummen i den sura lösningen.

För det första färgades hela tummen gul och huden blev stenhård och dog sedan. Men sedan visades det sig också att jag hade ett litet sår i tummen så resten av lektionen fick jag sitta och skölja med vatten och suga på tummen tills den inte smakade surt längre.

:)

Medlem sedan sep. 20012 186 inlägg

Tja, jag juckade på ett bord då en lärare såg på, det tar det mesta i pinsamhetsväg (9:an)

Alla dessa lärarkonferanser där lärarna diskuterade hur de skulle hantera 8:1 och 9:1 (Min klass) (8:an och 9:an)

Lågstadiet då en polare helt spontant på morgonsamlingen sa: Jag ser inte, la sig ner och svimmade, 5 minuter var ambulansen där: Hjärnskakning

Jag har dock 2.5 år i gymnasiet och en högskoleutbildning att hämta mer smask ifrån :e

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

* Min tekniklärare i högstadiet drämde en 100-sidors tjockpärmsbok rakt i fontanellen på en kille i min klass som satt längst fram och lyssnade på freestyle. :OO En annan lektion sparkade han även på samma persons bänk så att det bara flög pennor och papper över hela klassrummet.
* Min 'datakunskaps'-lärarinna försökte på vår första lektion förklara vad Tabulator-tangenten vad för något och vad den gjorde. Tilläggas kan, att vi gick i gymnasiet och hade läst Media och tryckteknik i ett och ett halv år när detta hände. Vi bara glodde på henne som om hon vore dum i huvet, varpå vi sa; Det här är ju fanimej löjligt. Hon gick i pension samma år. Vi applåderade henne ur aulan på avslutningen.
* Vår svenskalärare tillika klassföreståndare bröt ihop under en argumentation om lärare vs. elevers skyldigheter och storlipade rätt upp och ner bakom katedern om hur jobbigt det var med hennes skilsmässa, hennes två barn och kärleken till en annan man. En kompis till mig frågade då den mycket väl tajmade frågan 'varför hon var tvungen att sätta på historialäraren för då' under detta utbrott. Vi fick gå hem den dagen. :e
* Jag har sulat en isboll i bakhuvudet på vår klassföreståndare.
* Vi dök upp fortfarande fulla kl. 0800 på en lektion i företagsekonomi där läraren var killens pappa, som vi hade haft fest hos kvällen innan. Han sa inget faktiskt. :D
* Vår gymnastiklärare tappade sin tupé när han skulle visa en manöver i redskapet bock. Snabbt som fasen drog han på siv sin luva och skrek att vi skulle öva själva en stund. Han sprang in i sitt lärarbås.
* En kompis till mig gjorde en barras (alltså moonade; fast lite mer särat om ni förstår) mitt framför ögonen på vår 50-åriga, skäggiga matematiklärarinna. Hon höll fasen på att svimma.

Men det finns ju så mycket mer.. :e

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Högstadiets käraste minne är att rektorn och hennes anhang hade för vana att anklaga mig och mina kompisar för allt skit som hände överallt. Gymnasiets; det är nog våra fina ölrejs vi hade, samt min asbra samhällslärarinna.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Sämsta är helt klart mobbningen...

Annars så var det väl rätt lungt:
Vi knäckte skolans elakaste lärare
Vi blev "buggade" av rektorn
Vi var den sista klassen´med den gamla läroplanen, vi var inte värda att få den nya
Vi fick inte ha gympa med dom andra klasserna, vi var knegarna och för våldsamma mot dom stackars villa barnen §e
Att skolan försökte göra sig av med mig efter 8:an, men dom blev tyvärr påmnda om att vi har skolplikt i Sverige :o
Fick "frisedel" till valfri utbildning upp till 3,2 i betyg (gick ut utan slutbetyg) ;)
osv osv osv osv

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Mina minnen är inte kompatibla med webForums regler.

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

* Höll på att elda upp vår gymnastiksal när vi gick i 4:an. Hade fått tag på morsans tändare och skulle bara lunta _lite_ :e Dock så tog sig buskarna och det blev ett jefvla liv. Helt hjälplös..

* Brännbollsturnering varje år i mellanstadiet emot lärarna, det var höjdpunkten innan sommarlovet :)

* Våran träslöjdlärare Roger i mellanstadiet (även kallad "ollonet"). Riktigt tokig lärare, han var nog för "lärarvåld". Kommer ihåg att det gjorde jävligt ont när han vred om armen på mig en gång... Angående hans smeknamn så var han alltid röd i ansiktet.

* När vi skulle lufta vårt hemgjorda vin på skolans toalet (8:an), hade ju inte så stor erfarenhet utav det så det sprutade vin över hela jefvla toaletten. Fick bli skolk resten utav den dagen. 2dgr senare var det snack med rektor, kurator och familjen. kände mig som Värsta "socialfallet"

* Under idrottslektionerna i (8-9:an) när vi stod på höjdhopparmattan och hyperventilerade så vi svimmade.. haha, riktigt sjukt när man tänker efter ju.... :o

Under gymnasietiden hände faktiskt inget speciellt (vad jag kommer ihåg), förutom att brandlarmet gick ett par ggr i veckan det första året..

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Skulle jag skriva allt vi gjorde så skulle folk se mig på ett helt annat sätt här på webforum så jag låter bli :e

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Nian (under ombyggnaden av skolan), när jag hade en mus/råtta boende i mitt skåp, och klassföreståndaren sa till mig att inte berätta det för nån :p (Ja, det är sant).

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

Hm ... Vet inte riktigt, men två resor till Göteborg resp. Örebro i åttan och nian med klassen (idrottstävling :)) kommer man ju ihåg ;)

En rolig sak som hände i år var när en kille i min klass lekte med hemmagjord napalm på skolan under en öppet hus-dag. Han smörade ut napalmen på en glasplatta och tände på, och rörde om lite då och då. En gång när han skulle ta mer napalm såg han inte att det brann lite på glaspinnen han använde, en stor skål började brinna :e

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Pellefant skrev:

sgtpepper skrev:

Fan, det låter misstänkt likt Botvidsgymnasiet...

Stämmer bra det. Även jag gick teknisk. :)

Kanske hade vi samma teknologilärare, jag minns honom dock som bra(så vi hade nog inte samma), en farbror i 50 årsåldern av ungerskt ursprung.

Fan så kul att jag prickade rätt! Hur stora är oddsen för det egentligen? Jag måste vara synsk! :)

Jag gick ut 1993 så det var en halv evighet sedan, jag tror inte att vi hade samma lärare för min var av svenskt ursprung i 60-årsåldern. Han var innerst inne snäll tror jag men han levde kvar på 50-talet. Han brukade ge oss räkneuppgifter från en av hans gamla övningsböcker i hållfasthetslära från KTH och om någon misslyckades med uträkningarna så fick man gå fram till tavlan och försöka igen, framför alla sina klasskamrater. Farbrorn var ett pedagogiskt unikum :e.

Appropå magnesium som det snackades om ovan. Jag körde in en magnesiumremsa i en cigg och gav till en klasskompis som jag visste skulle tigga cigaretter på rasten utan att berätta att den var preppad. Han blev väldigt förvånad när ciggen lös upp som ett nödbloss två centimeter från hans ansikte. Det var humor :). Sedan dess har jag dock slutat röka och har inte längre tillgång till magnesium, så vissa grejor var bättre förr :).

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Apropå knepiga lärare...
Vi hade en som kallades för Gåsen, fast man sa det inte direkt i hans närvaro...

Han hade två favoritsysselsättningar...
Den ena var att slå elever så att det inte blev märken x(

Det andra var att använda passare som kastprojektiler:OO och han var ruggit bra på att kasta dom.

Han var teckningslärare :l

Medlem sedan apr. 20013 480 inlägg

Hoho jag kom just att tänka på en rolig sak...

Anders stoppade upp surströming i en ventilationstrumma :e

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

I högstadiet så hade vi en historialärare, han trodde att han var Fantomen (faktiskt) och kunde lägga in en snus på under sekunden (imponerande att se). Det var nästan de roligaste lektionerna, inte för att man lärde sig så värst mycket historia, men med en sådan lärare kan man bara sitta och små-le hela tiden... ;)

401 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
255 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
257 ms — ändringar (db)