webForumDet fria alternativet

Jag satt och tänkte lite...

Småprat

90 svar · 1 698 visningar · startad av Lord Pingu

Medlem sedan apr. 20013 480 inlägg
Frågan#1

Om man skulle få för sig att sjunga nationalsången i sverige så borde väl resultatet bli att man fick en hög invadrare över sig??

Men om en amerikan sjunger sin nationalsång i sitt lilla land så blir väl alla i närheten bara glada??

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Nja, jag tror inte att någon skulle hoppa på mig fast jag sjöng nationalsången.. ;) Men jag kanske skulle kunna hoppa på en amerikan.. :p

Medlem sedan apr. 20013 480 inlägg

En amerikan kan vara hur patriotisk som helst med det får inte en svenska vara.....

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

det är lite märkligt, fast ändå inte.
Vi Svenskar är nog himla mycket mer konservativa än vad vi tror.
Kanske dags att återinföra vänstertrafik? ;)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Ja, i Sverige får man inte vara för svensk, det ska vara måtta på nationalismen! Det är en ganska skrämmande utveckling, inte för att jag känner att jag inte får leva ut min nationalism (vilken är icke-existerande), men jag tycker att det är synd. Det dröjer väl inte länge förrän nationalsången anses som hets mot folkgrupp, liksom midsommarfirande, surströmming och flaggning.
Jag tror att jag skulle hoppa på en amerikan jag också ;)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Lord Pingu skrev:

En amerikan kan vara hur patriotisk som helst med det får inte en svenska vara.....

Tyvärr sant. :(

Ta bara en lastbilschaffis som har amerikanska flaggan i hytten - inte ovanligt.
Om jag skulle hänga upp en svensk flagga i glassbilen skulle jag inte våga köra ut från filialen...

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Re: Jag satt och tänkte lite...

Lord Pingu skrev:

Om man skulle få för sig att sjunga nationalsången i sverige så borde väl resultatet bli att man fick en hög invadrare över sig??

Men om en amerikan sjunger sin nationalsång i sitt lilla land så blir väl alla i närheten bara glada??

Till viss del kan det stämma inte för att jag tror att någon skulle hoppa på än direkt men jag förstår hur du menar. Det är väl tyvärr så att nasisterna och rasisterna har vanhedrat vår nationalsång. Lite märkligt också att på en fotbollsarena skulle ingen reagera.

Medlem sedan juli 20021 363 inlägg

Det dröjer väl inte länge förrän nationalsången anses som hets mot folkgrupp..

Det är skrämmande ... vi fick inte lov att sjunga nationalsången på avslutningen pågrund av att det gick så mycket människor med olika nationaliteter på vår skola under min högstadietid

Medlem sedan dec. 2000557 inlägg

Re: Jag satt och tänkte lite...

Lord Pingu skrev:

Kan ju eventuellt också bero på att det inte finns så många äkta amerikaner kvar där borta,
dem få som fortfarande lever bor i små reservat och har nog inte så mycket att säga till om..

Läste någonstans att ca 99% av alla som bor i Amerika faktiskt är invandrare.. :OO

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Nej, det är nog ont om påhoppare bland "invandrarna",
äckliga "svenska" pseudo-antirasister frodas däremot!

- Ett geni som jag, fixar idioti med kaos! ;)™

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

#L# skrev:

Det är skrämmande ... vi fick inte lov att sjunga nationalsången på avslutningen pågrund av att det gick så mycket människor med olika nationaliteter på vår skola under min högstadietid

Vilken skola pluggade du på?
Riktiga idioter, tro fa*n att man ska sjunga nationalsången!
Såelar ingen roll om halva arabvärlden står jämte. :x

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

JAreMANNEN skrev:

#L# skrev:

Vilken skola pluggade du på?
Riktiga idioter, tro fa*n att man ska sjunga nationalsången!
Spelar ingen roll om halva arabvärlden står jämte. :x
SJUNG FÖR SVERIGE!! :)

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Säkert "invandrare" som förbjudit nationalsången på skolan...
Antirasist-floskler ingår i köpet vid svenskt medborgarskap...
Är "invandrarnas" fel att svenska företag reas ut på börsen...
Att våra stackars pensionärer svälter, är "invandrarnas" fel...
Är det rätt att våra förfäder som byggt upp vårt fosterland
ska kastas på ättestupan istället för "bidrags-invandrarna"...

----------------------------------------------------------
Eller, det kanske hade skulle kunna viljat haft andra orsaker?
Vem är det, egentligen, som står i mörkret & delar upp riket?

- Ett geni som jag, fixar idioti med kaos! ;)™

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Får jag för mig att sjunga nationalsången så gör jag det också. Får jag för mig att jag vill säga "Jag älskar Sverige" så gör jag det också. Sverige är precis så rasistiskt som man själv tror att det är.

För övrigt kan jag nog ge tummen upp för följande från oukaij:

Nej, det är nog ont om påhoppare bland "invandrarna",
äckliga "svenska" pseudo-antirasister frodas däremot!

Den är antagligen väldigt sann.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Det där med flaggan tror jag är en dålig biprodukt från nasisternas ihärdiga användning av vår svenska nationalsymbol, den gul-blå. Jag tycker det är horribelt att sveriges flagga skall behöva ses som en rasistisk symbol när det egentligen enbart förespråkar vårt land.

Jag går aldrig omkring i t.ex. sverige-tshirts eller liknande, men jag drar mig inte en sekund för att ha en flagga över axlarna på nationaldagen och runt midsommar (om man festar givetvis, inte till vardags), trots en mycket hög invandrarkvot i staden där jag bor. Visserligen känner ju de flesta invandrare mig i stadens kärna så.. :OO

Bär sveriges flagga stolt och försök att glömma fördomarna.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Att ens associera rasism o annat skit med ett lands flagga är precis hur barnsligt som helst.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Har ju dock aldrig lyckats fatta grejjen om att hylla sitt eget lands flagga. Sverige är ett land som alla andra, skitglad över att jag bor här och inte i talibancity dock, men ändå. Nationalsången tycker jag är fin och ska användas mest som en traditionsgrej.

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Den största faktorn är media som hela tiden pekar ut människor till rasister.

Medlem sedan sep. 2001502 inlägg

Om du väljer att uttrycka ditt missnöje över den amerikanska "skräpkulturen", så skulle nog ingen lyfta på ögonbrynen. Skulle man däremot uttrycka missnöje över den muslimska kulturen, ja då skulle man säkerligen bli kallad för rasist, och möjligen även bli anmäld för hets mot folkgrupp m.m

Rasismen ska bekämpas, däremot är jag tvecksam till hur man försöker lösa rasismproblemen. Att förbjuda natiolansången på skolavslutningar är inte speciellt lyckat, då det skapar mer irritation än förbrödring.

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Varför inte ta tillbaka vår nationalsång från alla dessa muppar som missbrukar den?

Klart att man skall få sjunga sitt lands nationalsång om man känner för det. Jag tycker att det är en vacker sång och jag har svårt att tänka mig att flertalet invandrare eller personer med annan bakgrund tar illa upp när den sjungs (jag menar alltså allmänt, på tex skolavslutningar och nationaldagen osv och inte när sångfågeln är nynazist...).

De flesta länder, om inte alla (?), har ju en nationalsång och ju tycker att det är patetiskt att vi skall vara rädda att vara stolta över att vi är svenskar pga att det finns dom i vår land som tror att "stolt svensk" automatiskt är lika med rasist.

Nationalsången skall inte förknippas med rasism. Det är en sång för alla som bor och lever i Sverige, oavsett hudfärg och bakgrund.

"Jag älskar dig vänaste land upp på jord, ja jag vill leva jag vill dö i norden."

Ta tillbaka nationalsången!

/A

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)