webForumDet fria alternativet

En sak till om lumpen...

Småprat

59 svar · 1 229 visningar · startad av oelbal · sida 2 av 3

Frågan, av oelbal

Börjar bli jääävligt tjatigt med skittrådar om lumpen, men jag har lite funderingar, så här kommer en till iaf: Har precis avverkat andra skitveckan, som dessutom var betydligt grisigare än den första, och det har fått mig att tänka lite. Jag har sökt ett antal högskoleutbildningar, visserliggen har jag sökt uppskov, men kommer jag in så är jag väldigt sugen på att hoppa på det tåget direkt. Min

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

SirPeter skrev:

eureca>> Det jag menade var inte om någon har gjort lumpen utan om någon har avbrutit utan att göra klart det. Det är stor skillnad.

då kan du väl redigera om ditt första inlägg så att det blir mer tydligt. för så som det ser ut nu så förstår du nog varför jag missuppfattade mig... missuppfattningar är dock till för att redas ut :)

trots allt så vill jag nog misstänka att det finns en sanning bakom osanningen där trots allt hos vissa arbetsgivare

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

eureca>> Klart att jag förstår det, det var därför jag förklarade mig. jag skall genast redigera så att det framgår. ;)

Medlem sedan juli 20028 inlägg

Tur att att är tjej så man slipper det där ;)

pillan skrev:

Tur att att är tjej så man slipper det där ;)

japp.. det är tur det :birp

Medlem sedan jan. 2001271 inlägg

oelbal: Gör som du själv tycker känns bäst. Tror den här tråden är mer förvirrande än hjälper :)

Medlem sedan dec. 2001868 inlägg

eureca:

Tyvärr är det inte alltid rättvist när man söker jobb! Hade jag haft ett lite företag och skulle anställa min första anställda. Då hade jag givetvis kollat upp hans gamla anställningar, kollat lumparpapprena "om han är runt 20". En tvåbarnsmamma med småbarn hade inte haft så stor chans tyvärr på grund av att hon kan vara hemma en del för barnen! De kriterier jag sätter upp är ju inte för att vara elak mot någon utan för att mitt företag skall ha största möjliga chans till överlevnad!

Hall skrev:

eureca:

Tyvärr är det inte alltid rättvist när man söker jobb! Hade jag haft ett lite företag och skulle anställa min första anställda. Då hade jag givetvis kollat upp hans gamla anställningar, kollat lumparpapprena "om han är runt 20". En tvåbarnsmamma med småbarn hade inte haft så stor chans tyvärr på grund av att hon kan vara hemma en del för barnen! De kriterier jag sätter upp är ju inte för att vara elak mot någon utan för att mitt företag skall ha största möjliga chans till överlevnad!

så hur gör vi för att förhindra detta stenålderstänkandet? hur gör vi så att såna som oelbal inte ska behöva fundera på om han ska kräla i lera eller gå på högskola bara för att allt kan komma handla om pengar.

Det skulle väl i såfall vara att sätta upp en yrkesarmé!

Det där är en helt annan sak eureca. Vad oelbal undrade handlar inte om det du menar nu, det där är väl snarare en politisk sak låter det som. Mitt tips är att du startar en tråd om just hur sånt skall kunna förändras i politikforumet.

Hall skrev:

Det skulle väl i såfall vara att sätta upp en yrkesarmé!

Det tror jag med. antingen att man har det. eller som det gamla systemet där verkligen ALLA gjorde lumpen. fast då måste vi inkludera alla kvinnor också för att få jämlikhet.

Som det är idag så blir det bara orättvisst att vissa får göra lumpen. medans andra inte får. orättvisst ifall det ska finnas arbetsgivare som ens bryr sig om det. tur man sluppit sånt på sina arbetsintervjuver (frågor om lumpen) men det beror väl på att stockholm inte är en stenåldersstad.. ;)

Är inte Stockholm Sveriges Usa där man dumpar alla uddatyper och följaktingen inte kan ställa krav §e

SirPeter skrev:

Det där är en helt annan sak eureca. Vad oelbal undrade handlar inte om det du menar nu, det där är väl snarare en politisk sak låter det som. Mitt tips är att du startar en tråd om just hur sånt skall kunna förändras i politikforumet.

då en tråd ofta urartar i att folk ska argumentera mot varandra efter ett tag så föreslog jag istället en diskussion. en diskussion som kanske kunde leda till att skapa en opinion och i sin tur leda till att arbetsgivare skulle bli förbjudna att fråga om lumpen .. och oelbal skulle kunna göra det som kändes bäst för hans hjärta och inte plånbok. för oelbal påverkas av att vissa arbetsgivare tänker stenålder.

Så vad vi alla ska göra för oelbals skull är att se till att opinion och uppmärksamhet skapas kring det här. så oelbal ska slippa undra sånt här.

Hall skrev:

Är inte Stockholm Sveriges Usa där man dumpar alla uddatyper och följaktingen inte kan ställa krav §e

jajjamänsan! :birp jag stormtrivs här! §e

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

att skapa en opinion och i sin tur leda till att arbetsgivare skulle bli förbjudna att fråga om lumpen

Varför i hela friden skall arbetsgivarna bli förbjudna att fråga om en sådan sak?! Då skall dom väl på samma sätt vara fråntagna rätten att fråga om utbildning eftersom det faktiskt inte är möjligt för alla att gå en viss utbildning, eller om körkort, det finns folk som rent fysiskt inte kan ta körkort.

Arbetsgivare skall inte fråga saker som inte har med dom att göra, t.ex "kommer du att skaffa barn?", "är du bög?", "vilket parti röstar du på?". Det är dock skillnad.

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Min fråga är då, hur kommer det att se ut i mina papper med avbruten lumpentjänst? Anges skälet till varför man avbryter och så?

Klarade vi inte av det där förra veckan? vekling :p

sgtpepper skrev:

att skapa en opinion och i sin tur leda till att arbetsgivare skulle bli förbjudna att fråga om lumpen

Varför i hela friden skall arbetsgivarna bli förbjudna att fråga om en sådan sak?! Då skall dom väl på samma sätt vara fråntagna rätten att fråga om utbildning eftersom det faktiskt inte är möjligt för alla att gå en viss utbildning, eller om körkort, det finns folk som rent fysiskt inte kan ta körkort.

Arbetsgivare skall inte fråga saker som inte har med dom att göra, t.ex "kommer du att skaffa barn?", "är du bög?", "vilket parti röstar du på?". Det är dock skillnad.

Att gå/inte gå lumpen är som att ta ett politiskt ställningstagande i vissa fall.

ingen hade höjt på ögonbrynen om arbetsgivare hade frågat om homosexuallitet om det inte vore så att man idag har såna fördommar mot t ex homosexualitet. att folk ska få arbete om dom gjort lumpen eller inte är fördomsfullt. och lumpen är könsdiskriminerande, därför ska man inte använda det på det sättet som vissa stenåldersmänniskor till arbetsgivare gör idag.

ska förtydliga mig lite. det jag är emot är om lumpen används vid en första sållning. dvs att man sorterar först upp ansökningarna efter dom som inte gjort lumpen och dom som gjort. lumpen är en erfarenhet som kan vara lika stark som att vara hjälparbetare i afrika.

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Äh, gör färdigt lumpen, jobba och gå i skolan kan du göra senare..
åren räcker ju till eller hur ett arbetsår mer eller mindre kvittar väl?

jag tyvärr har ett år kvar till lumpen har gått om ett år, och jag ser fram emot det. :e

Jag e så avundsjuk på mina polare som gör lumpen nu :(

eureca>> Det handlar fortfarande inte om att göra eller inte göra lumpen, ännu mindre om politiska ställningstaganden. Det handlar om att avbryta lumpen eller inte. Håll isär det där är du snäll.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

eureca>> jag kan göra en jämförelse...känner en kille som påbörjat ett flertal utbildningar men inte slutfört någon av dem. Detta beteende att hoppa av så fort något blir jobbigt är väl knappast något som ser bra ut hos någon arbetsgivare eller hur? Och det är ju samma sak med lumpen. Hoppa av för att man tycker det är trist och jobbigt lär väl knappast inge förtroende?

294 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
140 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
152 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)