webForumDet fria alternativet

En sak till om lumpen...

Småprat

59 svar · 1 229 visningar · startad av oelbal

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg
Frågan#1

Börjar bli jääävligt tjatigt med skittrådar om lumpen, men jag har lite funderingar, så här kommer en till iaf:

Har precis avverkat andra skitveckan, som dessutom var betydligt grisigare än den första, och det har fått mig att tänka lite. Jag har sökt ett antal högskoleutbildningar, visserliggen har jag sökt uppskov, men kommer jag in så är jag väldigt sugen på att hoppa på det tåget direkt.

Min fråga är då, hur kommer det att se ut i mina papper med avbruten lumpentjänst? Anges skälet till varför man avbryter och så?

Medlem sedan dec. 2001868 inlägg

Jag tror inte skälet syns i några papper som arbetsgivaren kan se! Men frågan är vad du skall säga när du skall söka jobb och du får en fråga varför du avbröt lumpen!

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Om man anger som skäl (till arbetsgivaren) att man hade chansen att skaffa sig en riktigt bra utbildning?

Det skulle iofs vara ett bra skäl! Men om jag varit en person som anställt folk. Så hade jag föredragit personer som fullbordat lumpen. Då vet man att personen i fråga kan anpassa sig och fungera i grupp. Nu är jag iofs ganska gammalmodig när det gäller lumpen!

Om det kan vara en tröst så har nog alla som gjort lumpen haft samma tankar som du har just nu! Men man kommer över det!

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag råkar vara en sån person som (iofs inte helt ensam) anställer folk och det finns två saker som vi brukar akta oss för och det är de som inte har gjort klart lumpen, alltså utan att avbryta det, och (nu kommer jag få massa skit för detta men det är så iaf) fotbollsspelare.
Skälen är helt enkelt som Hall skrev att man vet att personer som har gjort lumpen har åtminstone en gång i livet klarat av att anpassa sig och fungera i grupp.
[OT]
För att det inte skall bli en massa frågor om bollspelarna så är skälen att de ofta spelar på söndagar och vi vill undvika skadade personer åtta måndagar av tio. ;)
[/OT]

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

SirPeter, jag tänker inte bråka mer än att säga att det var ett av dom sämsta skäl jag någonsin hört... :P

Päron out :)

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

För att det inte skall bli en massa frågor om bollspelarna så är skälen att de ofta spelar på söndagar och vi vill undvika skadade personer åtta måndagar av tio.

så en skateboardåkare skulle vara katastrof mao §e

själv så kommer jag anställa enbart personer som gjort INTE lumpen då jag vet att dessa personer kan tänka inviduellt och inte är såna som "håller skiten inom sig ett längre tag" ;) utan kan vara ärliga och vågar säga ifrån när det blir problem.. :)

För övrigt så är det faktiskt könsdiskriminerande att lumpen är en bra merit. men alla har inte insett vilket århundranden vi lever. utan väljer att likt talibanerna finna sig i den tid som det passar dom (läs män) bäst

auuuoch! :e

Helst skulle man ju inte behöva göra lumpen! Men då världen är oroligare än någonsin så är det tyvärr nödvändigt!

Dessutom kan ju tjejer som vill göra lumpen göra den!

Dessutom kan ju tjejer som vill göra lumpen göra den!

jag kan inte se det framför mig hur en 40-årig tvåbarnsmamma måste göra lumpen för att hon ska få samma rätt till jobb som småpojkar som fått göra lumpen utan att välja själv... :q

Nu finns det väl knappast någon arbetsgivare som kräver att någon tvåbarnsmamma på 40 år att hon skall gjort lumpen?

Hall skrev:

Nu finns det väl knappast någon arbetsgivare som kräver att någon tvåbarnsmamma på 40 år att hon skall gjort lumpen?

näää.. inte för dom skitjobb hon kan erbjudas.. men.. i denna tråd tyckte jag mig läsa att lumpen är en merit och vissa arbetsgivare verkar föredra personer som gjort lumpen.. men jag kanske fick det om bakfoten.

Du har nog hårdragit frågan nu!

För en kille på 20 år så ser jag att det är en merit att han fullbordat lumpen! Detta beror mycket på att man kanske inte skaffat sig så mycket arbetserfarenhet förutom lumpen :stud

Dessutom så finns det tvåbarnsmammor runt 40 som har utbildning! Man måste inte vara lågutbildad för att både vara 40 och ha barn!

Hall skrev:

Du har nog hårdragit frågan nu!

För en kille på 20 år så ser jag att det är en merit att han fullbordat lumpen! Detta beror mycket på att man kanske inte skaffat sig så mycket arbetserfarenhet förutom lumpen :stud

klart jag hårddrar frågan så att vi ska förstå och lära oss av vad det hela handlar om.

när jag läser SirPeters inlägg så vill jag kräkas på hans argument om att akta sig för att inte anställa en person som gjort lumpen. Alla får inte göra lumpen. alla KAN inte göra lumpen. vissa kanske inte ville göra lumpen när dom var yngre.

Det jag vill få fram är att lumpen inte borde räknas mer än vad min post som ordförande i Halmstad skateboardklubb gör. men som jag förstått så skulle sirpeter aldrig anställt mig trots att jag har bättre egenskaper än vissa som gjort lumpen.

Medlem sedan jan. 20001 006 inlägg

SirPeter skrev:

.. det är de som inte har gjort lumpen och (nu kommer jag få massa skit för detta men det är så iaf) fotbollsspelare.

Säg, vart jobbar du?
Så jag vet vart jag aldrig ska söka jobb.

/j

För att svara på ursprungsfrågan som finns längst upp i tråden, jag tror att det ser bättre ut att inte ha gjort lumpen alls än att avbryta den så försök att stå ut ett tag till så skall du se att det lugnar ner sig ganska rejält.

Batboy skrev:

Säg, vart jobbar du?

I Borås i huvudsak. ;)

Dessutom så finns det tvåbarnsmammor runt 40 som har utbildning! Man måste inte vara lågutbildad för att både vara 40 och ha barn!

men enligt vissa arbetsgivares tänkande* så ger dom tvåbarnsmamman mindre förtur till ett jobb än till en man som gjort lumpen. jag sa aldrig att mammor är lågutbildade (för hade jag gjort det så hade jag nog inte gillats av min förra jobbs chef ;) )

* skulle inte vilja påstå att dom tänker mer än vad en könsdiskrimerande mansgris gör i såna fall

eureca>> Det jag menade var inte om någon har gjort lumpen utan om någon har avbrutit utan att göra klart det. Det är stor skillnad.

SirPeter skrev:

Batboy skrev:

Säg, vart jobbar du?

I Borås i huvudsak. ;)

ahhh.. det förklarar allt för mig... ;)

jag har en misstanke om att i mindre städer så är det mer gammaldags tänk som gäller jämfört med stockholm. fick det intrycket när företaget jag jobbade för innan i stockholm slogs samman med boråsbaserat företag.

Undrar hur det är i USA när det gäller lumpen som merit. nån spm vet? :)

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)