webForumDet fria alternativet

När någon lämnar oss....

Livsfrågor & relationer

30 svar · 689 visningar · startad av Bendro · sida 2 av 2

Frågan, av Bendro

När en nära anhörig eller vän lämnar jordelivet måste var och en sörja på sitt sätt....trodde jag. Var på begravning i fredags, svärmor dog hastigt och oväntat för ett par veckor sedan. Det kom som en chock för oss alla, och givetvis mest för min sambo. Mitt i detta sorgearbete märkar man helt plötsligt bristen på humanitet och medkänsla hos de instanser som man borde kunna förvänta sig mest stöd

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20011 304 inlägg

Funderade lite över det där med svenska kyrkan och språket. Det borde ju inte spela nån roll...

Vem är det man håller mässan/talar för?

1. Gud? - Han förstår med all sannolikhet engelska.
2. Prästen? - Nej.
3. Den avlidne? - Hör ändå inte och tyckte tydligen om sångerna.
4. De sörjande? - Ja. De har ju även bett om de aktuella sångerna.

Så vad är då problemet? Om en engelsman ska begravas i sverige, ska hans anhöriga då få en he begravning på ett språk de inte förstår???

Hmm...

------------------
The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Som sagt så tror jag valet av artist som skulle framföra sången hade an ganska betydande roll i detta fall. EP betraktas som en gud av en del människor och hyllas som en sådan. Det är där jag tror grundproblemet ligger.
Om någonannan framfört sången så tror jag nog kyrkan skulle accepterat att den va på engelska.

Om du varit på en begravning så håller faktiskt prästen "tal" till samtliga 3 kategorier som du räknar upp. Inte prästen själv så klart....
// BeatBox

------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"

Sixten Landby

[Redigerat av Beatbox den 03 dec 2001]

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Stirra dig inte blind på valet av artist. Det främsta önskemålet var att få höra/sjunga sången på engelska.
Sedan skall det sägas att när min sambo och hennes far var och planerade begravningen hade ingen av dom ork att stå på sig när dom fick ett nej. Kanske hade det kunnat bli engelska om dom tjatat....men vem orkar det i ett sådant läge?

Och som vi konstaterat tidigare..så beror det nog väldigt mycket på den präst man har turen/oturen att få.
Tycker bara det är sorligt att det är så...

------------------
"Det finns en del saker som man måste vara fackman för att inte förstå."
Hjalmar Söderberg

Personligen så tror jag valet av artist va avgörande att ni fick ett nej faktiskt.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Men i så fall förklarar det ju inte varför dom sa nej till att den engelska versionen skulle sjungas "live" i kyrkan.

------------------
Hjalmar Söderberg

Som jag sa tidigare så tycker jag det är fel om ni inte fick en motivering varför ni fick ett nej.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Usch, jag blir så förbannad när någon annan ska in och bestämma - just i samband med begravningar... x(

För många år sen var det en litet barn som dog och på begravningen ville föräldrarna ha "Idas Sommarvisa", men det satte organisten stopp för. Hon vägrade spela någonting där någon utsätter sig för att vara Gud!
Det hon menade var "Jag gör så att sommaren kommer, jag gör hela kohagen grön"... :l

Min sambos farfar gick bort för någon månad sedan och innan begravningen åkte vi till det ålderdomshem där han bott för att byta om (vi åkte från Jönköping till Malmö). När vi kommer in i hans lägenhet flippar en tant ur fullständigt.
Saken är den att svärfars familj kommer från Malmö och jag och sambon har inte haft tillfälle att åka ner tyvärr. Men vi har trots allt varit förlovade i snart två år och bott ihop i snart tre.
När vi kom ner började svärfars syster yra om att det var "hemskt att introducera nya familjemedlemmar (dvs jag) på en begravning" och de hade ju pratat om det och blablabla...
Sen att hon systematiskt har flyttat grejor hem till sig innan de dog och nu hävdar att hon fått dem gör ju inte saken bättre... :(

------------------
:stefan: - formerly known as Q

Medlem sedan dec. 20011 685 inlägg

Jag har inte läst igenom tråden utan bara Benders första inlägg.

Jag håller med dig fullständigt.
Att de censurerade dikten är bara för jävligt. Att man inte får bestämma musik själv på begravning kan man bara beklaga. Vem är begravningen för prästen eller din svärmor?!?

Ska jag dö ska jag be någon gräva ner mig och hålla begravningen på det sätt som jag ber!

------------------
Vill du rädda ett träd skjut en bäver!

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Vem var det som förbjöd detta??

Det är faktiskt ens fulla rätt att spela den musik man vill i kyrkan så länge den inte är satanistisk. Amazing Grace är som sagt en väldigt spirituell sång och borde definitivt vara tillåten.

Om kyrkan sagt nej byter man kyrka eller begravningsförrättare. Samma sak med begravningsbyrå. Det finns inget i "reglerna" om hur en begravning ska ske utan det är bara vissa bitar man inte får rucka på, resten är rätt fritt.

Jag skulle tro att de många gånger glömmer bort att folk faktiskt vill bestämma hur det ska vara och inte är så förtvivlade av sorg att de inte kan göra annat än att gå efter en färdig mall.

Om inte begravningen redan skett tycker jag du/ni ska prata med vigselförrättaren och förklara hur ni vill ha det och om de säger nej be dem motivera varför.

När det gäller dödsannonsen tycker jag ni ska ta upp det också, antingen pengarna tillbaka eller en ny annons med den rätta texten.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Begravningen har som jag sa skett..i fredags. Och visst har du rätt i att man borde bytt förättare...men jag tror inte att varken min sambo eller hennes far hade haft den orken. Chocken över dödsfallet sitter fortfarande i hårt eftersom det kom så oväntat.

När det gäller dikten i annonsen så står det faktiskt i tidningens lilla regelruta att dom förbehåller sig rätten att ändra hur dom vill i annonserna. Har pratat med en som är lite insatt i tidningsbranchen och tydligen är det för att dom är ansvariga för vad som skrivs i sin roll som ansvarig utgivare. Sedan finns det tydligen folk som gillar att lusläsa dödsannonser och skriva/ringa till tidningen för att klaga om dom finner något som dom tycker är opassande.
Tidningen har alltså ganska strikta regler för vad som får skrivas i en dödsannons....även språkmässigt skall man hålla sig till en viss form.
Tycker väl bara att dom i alla fall kunde meddelat att annonsen inte godkändes så dom anhöriga fick en chans att själva skriva om....
Jo..en kuriosaregel dom har är att dom inte tar emot annonser direkt ifrån anhöriga... Den måste tydligen gå via begravningsbyrån.

------------------
Hjalmar Söderberg

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Lustigt, jag jobbar nämligen på tidning och har också jobbat med just dödsannonser. Har aldrig hört talas om sådana regler. har till och med hjälpt anhöriga att forumlera en annons och valt dikt åt dem per telefon utan inblandning av begravningsbyrå.

Det kanske är olika för olika tidningar.

Men det spelar ingen roll, det som jag tycker är intressant är ju om dikten verkligen var så stötande, vilket jag knappast tror den var. Synd var det i alla fall.

Sen kan jag bara sympatisera med sorgen. Själv skulle jag verkligen inte orka att ens engagera mig i begravningsbestyr om nån av mina föräldrar avlidit. All heder åt dem som orkar!

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)