webForumDet fria alternativet

trafikanter :(((

Bilar & fordon

49 svar · 406 visningar · startad av Jymdis · sida 2 av 3

Frågan, av Jymdis

Var med om en trafikolycka igår. Inte speciellt allvarlig men jag har jätteont i naken å ska till sjukhus å sånt skit :( Iaf.. Det jag undrar över är hur faen man kan missa en vit stor saab 9000 som står för rött ljus å bara bränna in i den i 50 km/h? Okej, att han missa rött e en grej, men en stor jävla vit saab! Sen gav han ingen förklarning öht.. Jag misstänker att han prata i telefon eller nå

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Som min trafiklärare sa, det är i nästan alla fall bilisten som får stå för kalaset eftersom denne har en försäkring vilket cyklisten nästan aldrig har.

------------------
de'nim

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Kommer man cyklande i en fyrvägskorsning där det är högerregel gäller denna även för cyklister eftersom man då är ett fordon - högerregeln gäller aldrig gående.

Cyklister åtnjuter inte "väjningsplikten" vid ett övergångsställe som gående gör enligt den nya lagen, men hur det är med korsande cykelbanor vet jag ärligt talat inte. Någon som har en fräsch trafikskolebok till hands? ;)

Kim: Hur menar du nu? Om jag som cyklist bränner rätt ut på ett övergångsställe och en bil kör in i mig är det ju jag som gjort fel - det får ju knappast bilistens försäkringsbolag stå för..? :q

------------------
:stefan: - formerly known as Q

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Cyklister åtnjuter inte "väjningsplikten" vid ett övergångsställe som gående gör enligt den nya lagen, men hur det är med korsande cykelbanor vet jag ärligt talat inte. Någon som har en fräsch trafikskolebok till hands?

Som billist har man alltid väjningsplikt vid korsande cykelbanor. Så vitt jag vet så har man alltid haft väjningsplikt vid korsande cykelbanor.

Kim: Hur menar du nu? Om jag som cyklist bränner rätt ut på ett övergångsställe och en bil kör in i mig är det ju jag som gjort fel - det får ju knappast bilistens försäkringsbolag stå för..?

Eftersom lagen säger att man ska vara extra försiktig där det kan finnas oskyddade traffikanter så tror jag du åker dit som billist om du kör på en cyklist vid ett övergångsställe.

Som billist får man aldrig, aldrig, aldrig hävda sin rätt i trafiken gentemot gångare och cyklister (mopedister).

// BeatBox

------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"

Sixten Landby

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Beatbox:
så du hävdar det faktum att fotgångare och cyklister har samma lagar att följa och som skyddar dom?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
If theres nothing you can do about it - SCREW IT!

Eftersom lagen säger att man ska vara extra försiktig där det kan finnas oskyddade traffikanter så tror jag du åker dit som billist om du kör på en cyklist vid ett övergångsställe.

Ånej, man ska som gående stanna vid övergångsstället och tydligt visa att man vill gå över - först då måste bilarna stanna.
Att bara komma knallande och trava rätt ut med panikbromsningar och sammanstötningar bakifrån som följd skulle jag rubricera som vårdslöshet i trafik.

Tyvärr tolkar vissa gående den nya lagen som att övergångsställena är några slags "skyddade zoner" där de kan göra som de vill. :l

------------------

sen bryr ju inte sig vissa förare om att dom har en stor jävla plåtbit på 1 ton och gångtrafikanter har absolut inget skydd.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

Vägverket säger så här om billister :

När du närmar dig ett obevakat
övergångsställe, måste du kontrollera om någon vill gå över gatan. Då ska du stanna. För att de gående ska förstå att
de kan gå över, måste du sänka farten tidigt, eller stanna.

Och så här om gående :

Fordonsförare har väjningsplikt,
men du måste ändå kontrollera trafiken. Det kanske är svårt att se dig. Fordonsförare har väjningsplikt, men några kommer att köra ändå.

Och slutligen ett råd till billister :

Ett bra sätt är att aldrig köra
fortare än 30 kilometer/timmen före obevakade övergångsställen.

Ur Trafikförordningen kapitel 3, § 5 :

Förare som har väjningsplikt ska tydligt visa sin avsikt att väja, genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna.
Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.

Därmed tycker jag att ansvaret är rätt så klart utpekat.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

[Redigerat av Beatbox den 11 nov 2001]

[Redigerat av Beatbox den 11 nov 2001]

Beatbox: Såg du nåt om cykelöverfarter bland sidorna du läste på? ;)

------------------

Beatbox: Såg du nåt om cykelöverfarter bland sidorna du läste på?

Eftersom dom också är oskyddade trafikanter så ska man ju va lika aktsam som i fallet med fotgängare. Korsande cykelbanor har man väjningsplikt mot. Om man bara kör så det är cyklisten som måsta stanna så bryter man mot väjningsplikten och om man blir stoppad av farbror polisen så är det 1000 spänn i böter.

Åter igen... man kan ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG hävda att man har rätten på sin sida som billist då det gäller oskyddade trafikanter. Det står till och med i lagen.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

beatbox:
du har fortfarande inte svarat på min fråga...

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

så du hävdar det faktum att fotgångare och cyklister har samma lagar att följa och som skyddar dom?

Hur menar du då ?

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

det jag skriver..
som jag har förstått dig skyddar samma lagar cyklister och gångtrafikanter?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

som jag har förstått dig skyddar samma lagar cyklister och gångtrafikanter?

Samma lagar gäller för båda om man tänker på oskyddade trafikanter. En cyklist som cyklar på ett övergångsställe begår ju också ett lagbrott men eftersom billister är skyldiga att visa extra aktsamhet där det finns oskyddade trafkanter så måste man ju bromsa in.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Beatbox:
det finns olika lagar för gångtrafikanter och cyklister därför att cyklister rör sig snabbare och på andra ställen i trafiken.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

Beatbox:
det finns olika lagar för gångtrafikanter och cyklister därför att cyklister rör sig snabbare och på andra ställen i trafiken.

Eftersom cykel räknas som ett fordon så är det ju rätt logiskt att det är så. Cyklister är fortfarande oskyddade trafikanter och det spelar ingen roll om du kommer där med din 1100 kg:s bil så åker du dit om du kör på en cyklist oavsett vad cyklisten gjorde. Om du kommer till en korsing där högerregeln gäller och det står en cyklist till höger så ska man stanna och släppa fram cyklisten.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Om du kommer till en korsing där högerregeln gäller och det står en cyklist till höger så ska man stanna och släppa fram cyklisten.

Ja, men det är ju för att högerregeln gäller, inte för att cyklisten är oskyddad.

kan inte förstå var din poäng ligger beatbox..
Visst ska man vara aktsam men att tro att samma regler gäller för cyklister och gångtrafikanter är fel.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

Vaddå oskyddade trafikanter? Enligt den logiken är ju också mc-förarna oskyddade..?

Åter igen... man kan ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG hävda att man har rätten på sin sida som billist då det gäller oskyddade trafikanter. Det står till och med i lagen.
Där hävdar jag att du har fel. Om jag som gående går rätt ut på ett övergångsställe utan att se mig för, skita fullständigt i trafiken och bli påkörd - då kommer inte bilisten att lastas för detta eftersom han inte hade en chans att väja.
Även om han krypkör i 30 och jag utan förvarning ger mig iväg kommer inte han att hitta stanna.

Den där lagen är lite av moment 22, men det får man väl leva med... :OO

------------------

Medlem sedan feb. 2000438 inlägg

I trafikförordningen 3 kap 58-63 § står vad som gäller allmänt vid övergångsställen och cykelöverfarter, och av intresse är också 6-7 kap.

Cyklister får till exempel åka ut på cykelöverfart "endast om det kan ske utan fara", medan det i motsvarande stycke för gående inte finns med något sådant förbehåll.

När en cyklist befinner sig på allmän väg gäller ju samma regler som för övriga fordon på vägen (bland annat högerregeln och "väljningsplikten" vid övergångsställen).

Det är tråkigt att det är så många som är vårdslösa när de sitter på en cykel, och därigenom ger alla cyklister dåligt rykte.

/Csson

------------------
Erimax.com
Cykelsemester

Om du läser så skrev jag att samma regeler gäller för gångare ocg trafikanter med avseende på att båda är oskyddade trafikanter och bör behandlas därfter

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)