webForumDet fria alternativet

Får skylla sig själva!

Politik & samhälle

83 svar · 516 visningar · startad av MAGGE · sida 2 av 5

Frågan, av MAGGE

USA får skylla sig själva för det som de råkat ut för! Och missuppfatta mig rätt nu! Jag tycker som alla andra att det är otroligt tragiskt det som har hänt! Men med alla militärinsatser som USA har gjort runt om i världen på 1900-talet, bra som dåliga. Skulle inte det någon gång komma tillbaks till dem? Nån måste ju till slut bli förbannad? Att säga att de får skylla sig själva kanske är fel. Man

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Är det bbc som har 60 minutes? Jag trodde det var ett amerikanskt program.

Men det kanske är vi här i västvärlden som har helt fel syn på saker och ting? Man kanske ska tända på lite här och där när man tröttnar på folk!

Om du ska ägna dig år kulturrelativism kan du väl åtminstone forska lite mer i de olika kulturer som förekommer i muslimska länder innan du uttalar dig.

Eftersom jag sällan eller aldrig befinner mig i islamska länder så måste jag ju få min uppfattning från nånstans!

Ja, men du måste väl inse att ett enda TV-program inte räcker särskilt långt som källa.

Är det ingen som tycker att Islam är lite knepig?

I princip lika knepig som kristendomen. Jag kan berätta en nyhet för dig. Kristendomen och islam har gemensamma rötter. Båda religionerna är derivat av judendomen. Läser du i en svensk översättning av koranen så kan du knappt skilja den från bibeln just därför att de två religionerna är så lika. Sedan är det en annan sak att religionerna konkurrerar med varandra. Det är därför som det i den kristna västvärlden förekommer så mycket fördomar om islam. Uppenbarligen gör dessa fördomar så att vissa inte kan tänka klart när de betraktar islam.

Medlem sedan sep. 2001502 inlägg

...bbc som har 60 minutes? Jag trodde det var ett amerikanskt program.
Trodde oxå att det var ett yankee-program. Säker på att det är BBC?

[Redigerat av Brian den 15 sep 2001]

Medlem sedan aug. 2000696 inlägg

Sorry! CBS var det!

------------------
www.gametrade.nu
You will be playing my games with your body in flames!

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Att säga att de får skylla sig själva kanske är fel.

Det är ju just det du gör, du har alltså fel enligt dig själv.

USA är ju en supermakt och vad ska nån som är mycket mindre ta sig till när de blir förbannade?

Mörda tiotusentals oskyldiga, är det rätt metod enligt dig?

USA har gjort mycket fel genom tiderna, men det är inte unikt för USA, det gäller för de flesta stater.

I det här fallet så pekar allt på att det är extrema fundamentalister som utfört detta horribla dåd. Deras motivation är något annorlunda och mindre logisk än vad det skulle vara för låt säga ett land som blir attackerat och väljer att slå tillbaka vilket du försöker få det till.
För dom är USA den stora satan och varenda innevånare i USA är likaledes satans avskum. Denna terroraktion var inget desperat mothugg mot en överväldig attackerare, det var kallblodig mord utfört på tusentals civila och genomfört av avskum som som inte bryr sig det minsta om några andra än sig själva.

Sen måste jag ju säga att ibland är det bra med en "världspolis" som USA

Ok, så det är bra att USA med militär makt kväser oroligheter och etnisk rensing i världen, dom får dock räkna med, och acceptera, att dom som blir pissed off av det kommer att mosa tusentals av USAs innevånare?

Nån som tycker som jag?

Jag fattar inte vad du tycker men om du tycker vad det ser ut som, att det var rätt åt USA och de nu döda och lemlästade offrena och deras familjer så tycker jag inte som du, det är en sak som är jävligt säkert.

Din ståndpunkt verkar tyvärr inte vara unik, "det var rätt åt USA". Det är så jävla sjukt att jag spyr. Det är som att säga att det var rätt åt judarna att dö i gaskammare eftersom dom tillhörde ett folk vars anfäder dödade Jesus. Saknar du/ni all empati eller är ni endast dumma i huvudet?

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

Sgtpepper: Läs mitt första inlägg så är du snäll! Jag säger mycket riktigt att uttrycka sig att de får skylla sig själa är FEL! Men om man är med och agerar militärt runt om i världen i många år på många olika ställen utan att tro att någon ska bli förbannad så är det väldigt konstigt! Jag säger absolut inte att det är rätt det som hände! Och absolut inte att oskyldiga drabbades! MEN DET ÄR INTE KONSTIGT ATT DET HÄNDE!

------------------
www.gametrade.nu

[Redigerat av MAGGE den 15 sep 2001]

Medlem sedan juli 20011 304 inlägg

Är det NÅN annan än jag som faktiskt anser att USA har varit och är i krig de senaste åren. De har en flygförbudszon över Irak och skjuter ner flygplan på månadsbasis. Dom kunde bara inte tänka sig att kriget skulle drabba deras egna territorium. De har ju fört krig nästan konstant på andras territorium de senaste 60 åren.

Notera att jag inte på något sätt tycker att det är rätt eller rättfärdigat med angrepp eller terrorism. Jag försöker bara påpeka en faktor som verka ha glömts bort.

Viktigast av allt: Ingen ska behöva skylla sig själv för att nån annan har gjort fel. I så fall ligger vi alla risigt till. Det vi kan göra är ju att göra framtiden bättre!

------------------
Lysdexia: a peech imspediment we live to learn with...

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag personligen har inget till övers för halvapor som dessa!

Japps... Där försvann all min respekt för dig!

Frågan är om alla som skriver här läser alla inlägg? Tror inte det!
Bire: Killar som tänder på sin fru kan man inte kalla ett skällsord eller? Jag valde halvapa! Du kanske väljer Cool kille?

------------------
www.gametrade.nu

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Sgtpepper: Läs mitt första inlägg så är du snäll! Jag säger mycket riktigt att uttrycka sig att de får skylla sig själa är FEL!

Ehh? I så fall uttrycker du dig luddigare än en 400 år gammal buddistmunk. I din text står ju precis motsatsen.

Notera att jag inte på något sätt tycker att det är rätt eller rättfärdigat med angrepp eller terrorism. Jag försöker bara påpeka en faktor som verka ha glömts bort.

Nej, det har inte glömts bort. Det upprepas ju om och om igen som vore det ett mantra för varenda liten populärvänstermänniska här på forumet. Du är inte ensam om att framföra åsikten att det inte var så konstigt att de smutsiga amerikanarna dog för att i nästa andetag säga att det ju var lite fel men att det återigen inte var konstigt.

Själv tycker jag att det var jävligt konstigt. Jag har ännu inte förstått vidden av det hela, det känns nästan som om det är science fiction.

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

Sgtpepper:

Att säga att de får skylla sig själva kanske är fel. Man ska nog säga att det inte är konstigt det som hänt istället.

Hur tolkar man det här? Undra vem som är munk!

------------------
www.gametrade.nu

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Det här med anti USA verkar bara vara några kiddies som hakar på modet och det senaste tycker jag...

Här är en artikel som jag tycker gäller ännu: http://www.rcc.ryerson.ca/schools/rta/ccf/news/unique/am_text.html

As long as sixty years ago, when I first started to read newspapers, I read of floods on the Yellow River and the Yangtse. Who rushed in with men and money to help? The Americans did.

They have helped control floods on the Nile, the Amazon, the Ganges and the Niger. Today, the rich bottom land of the Misssissippi is under water and no foreign land has sent a dollar to help. Germany, Japan and, to a lesser extent, Britain and Italy, were lifted out of the debris of war by the Americans who poured in billions of dollars and forgave other billions in debts. None of those countries is today paying even the interest on its remaining debts to the United States.

Can you name me even one time when someone else raced to the Americans in trouble? I don't think there was outside help even during the San Francisco earthquake.

Och från M Wong på stardestroyer.net:

No real update this time. I just wanted to convey my deepest sympathies for the victims of yesterday's horrible terrorist attack. While most have expressed outrage, there are those (not just Palestinians, but people from many other nations) who have been muttering that the Americans "had it coming to them" for their government's past actions. For anyone who would say such a thing, I would like to relate a personal anecdote.

It was the great Quebec ice storm of 1998, and the province had been devastated. Power was out everywhere, lines were down, towers were down, and people were freezing in their homes. I was on my way from Michigan to Toronto, when I ran up behind a large utility truck. I pulled out to pass, and I saw that in front of it was another, and another, and another, and another. In fact, the truck convoy stretched out as far as the eye could see, and on the side of each truck was the logo: "Detroit Edison". Every damned truck they had, full of utility workers juiced up on coffee and ready to bust their asses all the way to Quebec to help out. I couldn't help but feel a little choked up at the sight, and I remember commenting that you can say what you will about Americans, but they are an exceptionally kind-hearted and generous people.

Today, I would like to remember that generosity. The Americans did not have that coming to them. And as Forrest Gump would say, that's all I have to say about that.

Inte säger jag att amerikanerna är perfekta heller men inte behöver dom ta skit hela tiden heller.

------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.

http://forums.planetdivine-shadow.com

Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Killar som tänder på sin fru kan man inte kalla ett skällsord eller? Jag valde halvapa! Du kanske väljer Cool kille?

Vänd inte din vridna uppfattning mot mig.

Bire: Har du läst alla mina inlägg?

------------------
www.gametrade.nu

Killar som tänder på sin fru kan man inte kalla ett skällsord eller? Jag valde halvapa!

Problemet var att du fick det till att handla om muslimer. Det är definitivt ingen muslimsk sed som du eller det där programmet beskriver. I ditt halvapsinlägg skrev du dessutom följande:

Men de flesta Muslimer verkar mer eller mindre tokiga måste jag säga!

Snacka om att dra muslimer över en kam!

Angående dina uttalanden om terrorattacken mot USA, det där med att USA får skylla sig själv, jag antar att du menar att man kan förvänta sig sådana attacker från muslimer? En sådan andemening verkar ju ligga i linje med dina övriga fördomar.

Ni är underbara! Missuppfattningarnas forum! LÄS ALLA INLÄGG INNAN NI SKRIVER NÅT!
Ja jag tycker att islam verkar helt tokig! Och det står jag för!

------------------
www.gametrade.nu

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Men om man är med och agerar militärt runt om i världen i många år på många olika ställen utan att tro att någon ska bli förbannad så är det väldigt konstigt!
Då USA väldigt ofta agerar genom FN så bör det alltså betyda att även Sverige är delaktiga. Skulle du anse att det vore rätt åt oss svenskar om bin Ladin och allt vad dom nu heter kom och bombade här eftersom Sverige har agerat militärt de senaste åren. Vi har ju trots allt varit delaktiga i striderna på Balkan.

------------------
-mucho-

Vem går i spetsen för de militära aktionerna? Vem Bombar mest? Sverige? USA? Stödjer FN och Sverige vissa stater med vapen?

------------------
www.gametrade.nu

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Ja jag tycker att islam verkar helt tokig! Och det står jag för!

Jag tycker att all religion verkar tokig, och det står jag för.

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK

Apropå det där med att läsa inlägg etc., läser du inte de sidor du refererar till? Här ett citat från http://www.cbsnews.com/now/story/0,1597,242349-412,00.shtml :

Activists say that there is no justification for this in the Koran or the Islam religion.

Citatet avser hedersmorden i Jordanien. Ingen av de sidor du länkade till, påstod att islam stöder dessa traditioner. Vad än dessa sjuka seder beror på, det har alltså inget med islam att göra, och det motiverar inte en enda av dina fördomar om muslimer.

Ni är underbara! Missuppfattningarnas forum! LÄS ALLA INLÄGG INNAN NI SKRIVER NÅT!

Jag läser dina inlägg noga innan jag svarar på dem. Men det är inte mitt fel om du uttrycker dig som en kratta så att det inte går att förstå vad du menar egentligen. Att du tycker islam verkar helt tokigt har jag uppfattat. Eller missuppfattade jag dig på den punkten? Du skrev i vart fall:

Ja jag tycker att islam verkar helt tokig!

Men du kanske menade något annat?

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)