KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inläggJag håller med flera av er... vad ska jag med en död kropp till, med en massa reservdelar i, när jag inte är jag längre :q
/r
Läkarstuderande får gärna använda mig för sina anatomistudier :)
------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!
[Redigerat av Klös den 08 aug 2001]
AAnnelieMedlem sedan mars 20002 542 inlägg mappo: För mig är den stor som en sticknål. Jag klarar inte ens ett stick i fingret utan svimmningsattacker. Mig får de "söva" vid op. mm med mask först. Stårt med stoooooora röda bokstäver i mina journaler SPRUTRÄDD.
I höstas behövde jag åka ambulans 2 ggr innan op. blev av. När jag ser kanylen de vill sätta in hyperventilerar jag vilket leder till att blodkärlen krymper.När jag kom in på sös så hade jag en BARNkanyl i armen det var allt de lyckades med :) DE därinne hade kul
------------------
/Annelie
""Det är bättre att köra huvudet i väggen än att inte använda det alls"
NnanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg
I vissa länder (England har jag för mig) är alla avlidnas organ "up for grabs" och man måste aktivt registrera sig som icke-donator.
Låter vettigt... varför den svenska sjukvården inte har tänkt på detta är en gåta....
------------------
-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.1 decoce
GCM/MU/IT$>AT d--- s: a-- C++$ UL P-- L++>++++ E W+++>$ N o-- K- w O- !M V?
PS++ PE- Y+ PGP-@ t+ 5 X+++ R* tv- b++ DI D++ G+ e* h++ r++ y+**@
------END GEEK CODE BLOCK------
CCyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Annelie, jag var så spruträdd att jag sprang och gömde mig två gånger i skolan för att slippa att ta vaccin (har ännu inte tagit dem!).
Nu har jag varit tvungen att acceptera sprutor då jag måste opereras ofta och även ta sprutor för att få upp imunförsvaret.
Ett tips: barnnålen är som du själv märkt mycket mindre (tunnare än synålar faktiskt och dom sticker man sig ju på rätt ofta) och den ger samma effekt som en vuxennål, det tar bara lite längre tid innan de får in medicinerna. Så kräv att de sätter in barnnålen även i framtiden.
För mig känns inte ens barnnålen och mina blodkärl är väldigt ärriga på grund av att jag så många gånger blivit stucken och då gör allt ont!
Jag förstår om du hyperventilerar (gjorde ju det själv) men när man mår riktigt dåligt så är det nästan en lättnad att få hjälp och då slutar man även att vara rädd. Man vet att det är för ens egen skull de "plågar" en.
I morgon kommer distriktssköterskan hit för att ta blodprover. Det är ingen jag ser fram emot, men hon är duktig på att sticka och använder alltid barnnålen. Hon är inte den person som stressar så för mig är det perfekt.
Förresten, det finns sånadär terapisessioner för spruträdda. Det kan vara värt att gå igenom en sån. Det funkar faktiskt (samma som de gör med spindlar, ormar osv).
Kan också nämna att jag tar mina sprutor själv idag (subcutant) tre gånger i veckan. När jag ligger på sjukhus brukar de sätta studerande på mig för att jag klarar att bli stucken många gånger (när de missar vill säga). Så långt har det gått att övervinna min spruträddhet.
Jag önskar att även andra slapp vara rädda och känna obehag. :)
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
HHugoMedlem sedan jan. 2001219 inlägg Vart ska jag vända mig om jag vill sätta upp mig för att donera min kropp till forskningen. Jag kan inte minnas att jag har fått min lapp med kryssruta.
(Eller så är det kanske ingen som vill ha mina organ)
CCyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Det var väl Socialstyrelsen som skickade ut dessa kort?
------------------
/Petra
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inläggAnmälan
------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!
MmottMedlem sedan juni 20001 356 inlägg Jag vill inte donera organ, jag tycker det är äckligt att folk ska skära upp mig och sätta i mina organ i andra människor, nej tack! :l
------------------
Daniel Mott
Vad är godast?
Vad har du för operativsystem i din dator?
HHugoMedlem sedan jan. 2001219 inlägg Tack klös!
Här ska det doneras.
CCyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Ah, se där. De har ändrat formuläret så man kan fylla i om man vill donera organ men inte bli exprimenterad med och även vilka organ man inte vill ska doneras.
Ska skriva ut och ändra min anmälan nu. :)
------------------
/Petra
AAnnelieMedlem sedan mars 20002 542 inlägg Tack Petra !
Ja barnkanyl får de sätta i framtiden oxå.
Min yngsta dotter tycker jag är urlarvig hon gillar sprutor ?!?! Så när de skulle vaccineras i skolan erbjöd hon sig att ta till dem som ej ville :)
------------------
/Annelie
CChakotayMedlem sedan feb. 20001 143 inlägg Bakom mitt förslag om obligatorisk organdonation för riksdagsledamöterna låg tanken att organdonation skulle bli allmännare om det fanns föredömen, folk att ta efter... helst kända då förstås.
Om vi tänker oss att statsministern i någon TV-soffa berättade att han minsann donerar sina organ - skulle då andelen organdonatorer öka drastiskt... eller skulle andelen människor som genom vårdslöst leverne riskerar att bli tvungna ta emot organ hastigt minska :q
QQMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg <font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#AA542B">Jag donerar mina organ och vävnader efter min död
[X] enbart för transplantation
Donationen gäller med undantag för följande organ/vävnader:
Hjärtat
Q
990326
Varför nu detta?
Jag anser det självklart att om man är beredd att ta emot donationer få man fanimej ge lite också.
Att jag vill ha hjärtat kvar är lite svårförklarat. Det är trots allt en hel del symbolik i ett hjärta och det är väl många kulturer som tror att själen bor i hjärtat?
Hur som helst, det vill jag ha kvar.
Att jag inte kryssat för "andra medicinska ändamål" har jag inte heller nåt egentligt bra svar på. Naturligtvis ska läkarstudenter osv ha ordentligt att lära sig på, men det är så osäkert vad mina kroppsdelar kommer användas till. Min njure kanske bara hamnar i en glasburk på en hylla hos en professor..? Nätack, tills jag vet vad som händer med mig får den saken vara. ;)
Lite intressant förresten att alternativet "enbart för andra medicinska ändamål" inte finns med på mitt kort..? ;)
Förresten: det är många kulturer och religioner som våldsamt motsätter sig alla former av donationer och transplantationer.
Ett exempel är Jehovas Vittnen som inte ens accepterar blodtransfusioner! Min sambo arbetar som sjuksköterka på en akutmottaning och det är inte kul när det kommer in en person med svåra skador och stora blodförluster och samtidigt säger någon att personen i fråga är Jehovas Vittne och motsätter sig blodtransfusion - då blir det knepigt. :l
Intressant länk om detta
------------------
It's better to burn out than to fade away!
There can be only one!
CCloeMedlem sedan maj 2001739 inlägg Ja, det var någon som undrade hur länge sen det var: en tjej i min klass för länge sen...= när jag gick på folkhögskola för ca tre år sedan, våren 1998. Personen ifråga var då kring 30 år så hon hade nog tänkt noga på saken skulle jag tippa.
Men vad tycker ni eg om det här med att ta emot men inte vilja ge? Tycker ni att det är OK eller? :q
------------------
Cloe
CChakotayMedlem sedan feb. 20001 143 inlägg Ja du Cloe, visst kan man tycka att de som inte är beredda ge, ej heller skulle få... :q men å andra sidan finns ju många som påstår de tycker det är roligare ge än få...
AAnnelieMedlem sedan mars 20002 542 inlägg Ja att man är beredd att ta emot men ej ge kan vara knepigt , men en läkare kan ju knappast säga: Nej X har satt nej på donation så denne räddar vi inte , men liiiite fel är det väl va ?
Jag ger allt till donation utan knussel om jag kan rädda 1 liv har jag gjort mer än väl få att få frid
------------------
/Annelie