webForumDet fria alternativet

Intressant!

Medier & press

39 svar · 568 visningar · startad av mott · sida 2 av 2

Frågan, av mott

Läste nyss följande: LSD, hasch och marijuana är inte fysiskt beroendeframkallande. Psykist beroende är dock ofta värre än det fysiska, men ingen av dessa tre droger, som alla hör till hallucigenerna, är särskilt psykist beroendeframkallande. Ingen har människa har någonsin dött av en överdos på varken LSD, Marijuana eller Hasch. Ingen undersökning har lyckats visa att marijuana eller hasch

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20001 356 inlägg

Det gör jag inte heller, men jag har läst det på fler ställen. Har aldrig menat att det gäller alla droger, men just den här artikeln verkar trovärdig. Men visst, ge mig en länk till en artikel som motbevisar det hela.

------------------
Daniel Mott

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Artiklar och artiklar.. snacka med någon som använt marijuana en längre tid, typ 5-10 år, och sedan blivit drogfri och fråga om den personen fortfarande tycker att drogen är "lätt". Eller ännu hellre, snacka med den personens familj. Sedan kan du komma och hänvisa till dina artiklar..

------------------
webmaster resources

[Redigerat av Matti den 11 jun 2001]

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag måste tyvärr hålla med Web-Tor och andra. Allt annat är bara drogliberalt trams för att försöka få marijuana legaliserat. Min far jobbar med drogterapi och han har sett allt för många fall som börjat med "lite röka" sen har de gått över till kokain och sedan tyngre droger.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan apr. 2000521 inlägg

mott, varifrån får du din fakta och hur tolkar du den???

Det är inte sant, marijuana är ingen så kallad "Gateway-drog".

Hur många heroinister finns det som inte börjat sin bana genom att röka hasch eller marijuana?
Visserligen går inte alla som röker vidare till tyngre droger men att alla heroinister har börjat i den änden är tillräckligt tungt vägande skäl för att totalförbjuda och aktivt arbeta mot drogliberalismens krafter. Du vet ju inte vem av dem som testar som kommer sluta med en spruta i armen. Det finns inga garantier för någon.

Nej låt oss inte återinföra 70-talets drogliberalism i släptåg på modet och musiken. Jag har upplevt det en gång och med den erfarenheten säger jag bestämt nej till droger.

LeJa

------------------
=======================
Efterlysning
=======================
Min så slagfärdiga men ändå anständiga signatur har försvunnit.
Har du hittat den maila mig på leja@leja.nu
Hittelön utlovas
=======================
/Efterlysning
=======================

[redigerat stavfel]

[Redigerat av LeJa den 11 jun 2001]

Hur många heroinister finns det som inte börjat sin bana genom att röka hasch eller marijuana?

Har du belägg för det i form av text på Internet?

------------------
Daniel Mott

mott, säg att du skojar med mig

Har du belägg för det i form av text på Internet?

Visst skulle jag säkert kunna leta upp texter på internet som belägger mina påståenden. Sen återstår det att diskutera dessa sidors trovärdighet och riktighet. Skulle du känna dig mer övertygad av en URL så ska jag lägga ned arbetet på att leta reda på en.
Men du kan ju också tro mig när jag säger att bakom det påståendet står egna erfarenheter.
Nu vet jag ju ingenting om hur många tunga narkomaner du har i din närhet eller ens kan söka upp men annars är det ju bara att fråga.
Av alla dem jag känner/kände finns inte en enda som har hoppat över stadiet ta sig en holk till helgen, en joint för att slappna av lite efter jobbet osv för att sedan arbeta sig uppåt.

LeJa

------------------
=======================
Efterlysning
=======================
Hittelön utlovas
=======================
/Efterlysning
=======================

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Jag kan skriva ihop ett belägg och lägga ut om du vill... :)

Information via webben borde inte alltid tas som faktum.

------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");

webeye.nu

http://www.rns.se/debatt/arkiv/cannabis.html

Jag har använt mig av många droger under åren, "tunga droger" som det så fint heter. Hasch och marijuana klassas ju som "lätta droger", och det var länge min åsikt att det förhöll sig så. Ja det dröjde ända tills jag efter c:a 23-24 år slutade att "tända på". Nu är min uppfattning att hasch och marijuana var de tyngsta droger som jag gick på. Brasset gjorde om mig till en människa som inte var jag? och jag märkte det inte. Långsamt, långsamt förvandlades jag, till en helt annan människa.

Peter, han som skrev det där har föreläst på vår skola.. ring gärna honom och fråga om han tycker att hasch är en lätt drog. Numret hittar du på vagava.nu.

------------------
webmaster resources

Nej, men eftersom det står att det inte är så på massor av sidor på Internet måste det finnas sidor som säger att det är så som du säger LeJa - och dessutom är någorlunda trovärdiga.

------------------
Daniel Mott

Här http://www.rns.se/artiklar/prep/canna1.html
visserligen tror jag inte att du här hittar ett direkt belägg för mitt påstående men en massa intressant fakta om cannabis. Fakta om skador och hur det t o m dödar.
Texten är hämtad från Anders Erikssons bok "Narkotika och påverkan", publicerad 1993.

------------------
=======================
Efterlysning
=======================
Hittelön utlovas
=======================
/Efterlysning
=======================

[fel]

------------------
Daniel Mott

[Redigerat av mott den 11 jun 2001]

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jo ... fast sånt gör ju folk när dom har druckit "några" öl oxå ... eller !?

Nja... alkoholens fysiska effekter är dåsighet och illamående, resten (nästan allt, med andra ord) är socialt.

Ni kan komma och säga att marijuana är hur ofarligt som helst, det förtar inte de bilder jag har på folk som har fått snetrippar. Det är en hemsk syn, även om de inte dör eller skadas.
Att man inte skulle ta någon skada av långvarigt cannabismissbruk kan ganska lätt motbevisas av en gammal brajpundare.

Å andra sidan, den här åsikten att allt bruk av droger leder till missbruk är lite löjlig. I såna fall skulle jag och alla mina vänner ligga i en rännsten och dregla.

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

http://www.karelma.com/cannabis.html

Cannabis är vanebildande, änskönt inte i samma utsträckning som många andra droger. Långvarigt missbruk kan leda till sinnessjukdom och fördumning.

http://www.spanga-tensta.stockholm.se/social/hasch.htm

Hasch kan ge ångest och oro, leda till likgiltighet, passivitet, sämre minne och inlärningsförmåga, svåra personlighetsförändringar och direkta psykoser som liknar schizofreni.

http://www.sos.se/sos/publ/referat/sr9716.htm

Cannabis är ett av de mest psykopatogena narkotiska preparaten. Det innebär att missbruk av cannabis i större utsträckning än t ex missbruk av heroin kan leda till utveckling av olika typer av psykiska störningar såsom ångesttillstånd, förvirring, hallucinationer och vanföreställningar.

http://www.lf.se/kropposjal/alkohol&droger/djupdykning/ad_harschmaja.html

Riskerna med hasch och cannabis

* din personlighet förändras så småningom
* du kan bli överkänslig, labil, passiv, misstänksam och folkskygg
* det finns risk för psykoser
* du kan bli förvirrad och få vanföreställningar
* schizofreni kan förekomma vid långvarigt missbruk*

http://www.ens2000.nu/skolor/preparat/hasch.asp

Hur skadas psyket?
* Sönderfall av personligheten
/../
* Kronisk psykos, liknande schizofreni

http://user.tninet.se/~dzz394f/hasch.htm

Efter ett längre tids haschmissbruk kan bl a medföra personlighetsförändringar, social isolering och ett svårt psykiskt och socialt förfall.

http://www.gardskulleskolan.varberg.se/GTT2/9or.html

Cannabis är ett gift som kan sakta kan påverka din personlighet utan att du själv vågar erkänna att det beror på missbruket.

http://www.yle.fi/vega/knarkvardag/html/effekter.html

När man talar med läkare och hälsovårdspersonal som har försökt hjälpa haschmissbrukare i sitt arbete låter det annorlunda. Den som missbrukar hasch förlorar sitt minne och blir mycket mera frånvarande och apatisk än en heroinmissbrukare. Heroinmissbrukarna kommer ihåg vad man har sagt åt dem och de förstår också vad läkaren eller hälsovårdaren säger till dem. Haschmissbrukarna kommer inte ihåg just någonting och det är ofta svårt att veta hur mycket de förstår. Vårdpersonalen upplever att haschmissbrukarna är som skräckfilmernas levande döda zombies. Läkaren Elias Panelius på Esbo ungdomspoliklinik måste skriva upp allt som han vill att en cannabismissbrukare skall komma ihåg. Det som inte finns uppskrivet, det har missbrukaren glömt nästa dag. Till och med erfarna drogmissbrukare, t.ex. heroinister, håller med om att hasch verkligen inte är någon lätt drog.

Ett till citat från samma sida:

Den som håller på att bli beroende märker det i regel inte själv. Alla som har blivit beroende har i början ansett att de kan behärska sitt haschbruk. Ingen missbrukare har väntat sig att just han eller hon skall bli beroende av hasch. I varje stadium av sitt missbruk anser de flesta missbrukare att de har läget under kontroll. Den som missbrukar hasch säger att allt är bra så länge han eller hon inte börjar använda amfetamin. Sedan när han eller hon använder amfetamin tycker missbrukaren att läget är under kontroll så länge han eller hon inte använder heroin o.s.v..

Skumt, det var precis vad Peter (snubben som jag citerade i mitt föregående inlägg) sa när han besökte oss..

Man lär inte dö men man kan få en del otrevliga biverkningar.. ;)

[Redigerat av Matti den 11 jun 2001]

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Hur var det med öl, cigaretter och brännvin nu då ... ?
Bieffekterna av dem är förståss helt ofarliga ... !?
Och inte blir man beroende av dess på något sätt heller ... !?

*sitter o tittar på ett gäng "skenheliga"* ... ;) §e :e

------------------
"I never understood a single word he said, but I helped him to drink his wine."

[Redigerat av elfwing den 11 jun 2001]

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Nä, alkohol är inte mindre farligt och skulle det dyka upp idag skulle det förbjudas. Dock blir det ju inte mindre farligt med cannabis och andra "lätta droger" bara för att alkohol är tillåtet. Vi ska väl inte godkänna cannabis bara för att alkohol är tillåtet idag?

Är det inte bättre då att förbjuda alla droger?

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

... och dessutom är de flesta av alkoholens effekter rent sociala.

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Matti

Mycket bra citat!
Hoppas att de får stopp för de drogliberala vindar som blåser genom wF. :l

------------------
/Tor

Gör ett hembesök

[Redigerat av Web-Tor den 12 jun 2001]

Jag är inte drogliberal över huvud taget, men jag blir nyfiken när det står lika mycket om att marijuana INTE leder vidare till tyngre droger som att det GÖR det. Kan ni förstå det??

------------------
Daniel Mott

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Som vanligt handlar det väl om pengar i grund och botten ... :/

------------------
"I never understood a single word he said, but I helped him to drink his wine."

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag håller mig borta från skiten ändå. Jag vågar inte chansa på att dina källor stämmer Mott.

------------------
/Tor

Gör ett hembesök

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)