webForumDet fria alternativet

skulle ni bli sura om..........

Småprat

28 svar · 254 visningar · startad av Cloe

Medlem sedan maj 2001739 inlägg
Frågan#1

bilblioteken beslutade att stänga?
Jag vet att det är befängt, men jag kan inte låta bli att tänka att snart stängs bibilioteken för gott pga för lågt intresse för böcker. Skulle inte det vara helt fruktansvärt?

Denna guldgruva för kunskap och allmänbildning, underhållning, spänning och allt annat som hör livet till! ;)

------------------
Cloe

Medlem sedan juni 20001 356 inlägg

Jag tror inte att biblioteken i städerna stänger i alla fall. Här i Helsingborg är det alltid smäckat med folk på Stadsbiblioteket.

Jag skulle nog inte bli så sur om biblioteket stängde eftersom jag mest läser böcker här hemma eller köper, men det finns säkert många som inte skulle gillat det.

------------------
Daniel Mott

Medlem sedan maj 2001684 inlägg

Får alltíd stå i kö på biblan, vare sig jag ska lämna tillbaka eller låna. Inget svagt intresse där inte...i småhålor är det väl det i såfall.

------------------
Sofia

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

skulle ni bli sura om bilblioteken beslutade att stänga?

Jag skulle bli sketaförbannad! x(

------------------
"Religionen är det betryckta kreaturets suck, själen i en hjärtlös värld,
liksom den är anden i förhållanden utan ande. Den är folkets opium."
Karl Marx

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

haha. Jag skulle vinka adjö till Göran :e

------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Man ska aldrig säga aldrig, men som det ser ut är frekvensen på utlåning hög så underlag för bibehållen verksamhet finns det. Möjligen att mindre lokala bibliotek skulle kunna flytta ihop med större m.m men även det låter osannolikt.
Hursomhelst skulle nog de flesta bli förbannade ;)

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Risken är väl att vi får börja betala för att "låna" böcker. Typ bok-leasing. :(

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Slopa lördagsöppet på Systembolaget - satsa på lördagsöppna bibliotek istället ! :D

Bra förslag! :e

------------------
Daniel Mott

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Den femte Juli 2001.
Reklam från Stadsbiblioteket i TV4:

Nu öppnar stadsbiblioteket på lördagar också, kom till oss och sup Absolut Dummies böcker eller smutta på en skönlitteratur eller varför inte känna aromen av en Guillo?

------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.

:e

Men det håller inte, stadsbilioteket har ju öppet alla dagar. ;)

------------------
Daniel Mott

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Det hade varit bättre om man istället för att kunna hyra böcker gratis kunnat få sprit gratis! :e

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Medlem sedan maj 2001739 inlägg

Ojdå, jag uttryckte mig inte så tydligt.. :l. Här i Malmö är det faktiskt väldigt mycket folk på Stadsbiblioteket så det känns inte som att det är läge och lägga ner verksamheten direkt..., så jag har inga underlag för mina befaringar egentligen.

Det som gjorde att jag skrev det här var att jag har hört ett antal gånger att IT-verksamhet, datorer o sånt trams ;) tar över allting så att det inte finns intresse för böcker överhuvudtaget. Men jag tror som sagt inte att det aktuellt. Iallfall inte på ett bra tag. Kanske om 50 år???? Usch...

Det skulle var önskvärt att särskilt barn läste lite mer tror jag. Jag kanske har fel, men mina erfarenheter säger mig (har jobbat på dagis o förskola) att datorer är allt mer intressant...

Vad tror NI där ute?????+

------------------
Cloe

Cloe, jag tycker som du. Det är skrämmande få barn och ungdomar som är intresserade av att läsa nu för tiden. :(

------------------
Daniel Mott

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Mott, du säger att det är få ungdomar som är intresserade av att läsa nu för tiden. Jag tror snarare det är tvärt om. Det finns så mycket tidningar och webbsidor på Internet att läsa så behovet av böcker har minskat. Ungdomar läser kanske mindre böcker i dag men totalt sett tror jag dagens ungdomar läser mer.

------------------
- Swey
A hacker from the south

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Jag tror inte att datorer och IT kan konkurrera med böcker. Vad barnen tycker om och vad de är intresserade av beror mycket på vad vi vuxna erbjuder dem.

Säg det barn som till största delen väljer datorn framför att läsa en bok tillsammans med en vuxen? Barnet får närhet, trygghet och så mycket annat när den vuxna läser.

Fast det är klart... om vi inte tränar barnen i att lyssna på böcker och läsa dem utan istället sätter barnen framför datorn kommer de snart att välja datorn, eftersom datorn bl.a. ger snabbare feedback.

------------------
It is vain to do with more what can be done with less.
(Ockham's Razor)

Swey, jag är inte så säker på det. Det finns en massa som bara bläddrar igenom kvällstidningen etc, samma sak med websidor, de skummar bara igenom texten för att "det är så jobbigt att läsa". :l

------------------
Daniel Mott

Medlem sedan jan. 20012 437 inlägg

Man läser ju inte direkt "Processen" av Franz Kafka på en bildskärm ;)

Frågan är hur många liter rödvin det skulle gå åt..

Klart att biblioteken måste finnas kvar!

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Text på skärm är inte samma som i en bok. Jobbigare att läsa. Sen så känner man sig mer stressad när man sitter framför datorn än när man sitter och tar det lugnt och läser en bok.

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Allmänna bibliotek är ju något så fantastiskt bra att det är osannolikt att de faktiskt finns. ;)

Men eftersom de funnits så länge tar man väl dem så självklara som allemansrätten... det bara finns, så är det med det. :OO

Hur skulle fattiga individer kunna läsa en massa böcker och/eller fördjupa sig i specialämnen om inte biblioteken fanns :q

Men ju fler människor som får tillgång till Internet hemma, ju mer hotade blir nog biblioteken. :(

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)