bilblioteken beslutade att stänga?
Jag vet att det är befängt, men jag kan inte låta bli att tänka att snart stängs bibilioteken för gott pga för lågt intresse för böcker. Skulle inte det vara helt fruktansvärt?
Denna guldgruva för kunskap och allmänbildning, underhållning, spänning och allt annat som hör livet till! ;)
Jag tror inte att biblioteken i städerna stänger i alla fall. Här i Helsingborg är det alltid smäckat med folk på Stadsbiblioteket.
Jag skulle nog inte bli så sur om biblioteket stängde eftersom jag mest läser böcker här hemma eller köper, men det finns säkert många som inte skulle gillat det.
------------------ Daniel Mott
________________ War Is Peace. Ignorance Is Strength. Freedom Is Slavery.
1984, George Orwell
[: Maila gärna. :]
skulle ni bli sura om bilblioteken beslutade att stänga?
Jag skulle bli sketaförbannad! x(
------------------
"Religionen är det betryckta kreaturets suck, själen i en hjärtlös värld,
liksom den är anden i förhållanden utan ande. Den är folkets opium."
Karl Marx
Man ska aldrig säga aldrig, men som det ser ut är frekvensen på utlåning hög så underlag för bibehållen verksamhet finns det. Möjligen att mindre lokala bibliotek skulle kunna flytta ihop med större m.m men även det låter osannolikt.
Hursomhelst skulle nog de flesta bli förbannade ;)
Den femte Juli 2001.
Reklam från Stadsbiblioteket i TV4:
Nu öppnar stadsbiblioteket på lördagar också, kom till oss och sup Absolut Dummies böcker eller smutta på en skönlitteratur eller varför inte känna aromen av en Guillo?
------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.
Ojdå, jag uttryckte mig inte så tydligt.. :l. Här i Malmö är det faktiskt väldigt mycket folk på Stadsbiblioteket så det känns inte som att det är läge och lägga ner verksamheten direkt..., så jag har inga underlag för mina befaringar egentligen.
Det som gjorde att jag skrev det här var att jag har hört ett antal gånger att IT-verksamhet, datorer o sånt trams ;) tar över allting så att det inte finns intresse för böcker överhuvudtaget. Men jag tror som sagt inte att det aktuellt. Iallfall inte på ett bra tag. Kanske om 50 år???? Usch...
Det skulle var önskvärt att särskilt barn läste lite mer tror jag. Jag kanske har fel, men mina erfarenheter säger mig (har jobbat på dagis o förskola) att datorer är allt mer intressant...
Mott, du säger att det är få ungdomar som är intresserade av att läsa nu för tiden. Jag tror snarare det är tvärt om. Det finns så mycket tidningar och webbsidor på Internet att läsa så behovet av böcker har minskat. Ungdomar läser kanske mindre böcker i dag men totalt sett tror jag dagens ungdomar läser mer.
Jag tror inte att datorer och IT kan konkurrera med böcker. Vad barnen tycker om och vad de är intresserade av beror mycket på vad vi vuxna erbjuder dem.
Säg det barn som till största delen väljer datorn framför att läsa en bok tillsammans med en vuxen? Barnet får närhet, trygghet och så mycket annat när den vuxna läser.
Fast det är klart... om vi inte tränar barnen i att lyssna på böcker och läsa dem utan istället sätter barnen framför datorn kommer de snart att välja datorn, eftersom datorn bl.a. ger snabbare feedback.
------------------
It is vain to do with more what can be done with less. (Ockham's Razor)
Swey, jag är inte så säker på det. Det finns en massa som bara bläddrar igenom kvällstidningen etc, samma sak med websidor, de skummar bara igenom texten för att "det är så jobbigt att läsa". :l
------------------ Daniel Mott
________________ War Is Peace. Ignorance Is Strength. Freedom Is Slavery.
1984, George Orwell
[: Maila gärna. :]
Text på skärm är inte samma som i en bok. Jobbigare att läsa. Sen så känner man sig mer stressad när man sitter framför datorn än när man sitter och tar det lugnt och läser en bok.