Nu är det en halvtimme kvar till Ericssons presskonferens!
Vad är det som händer?
Jag fattar inget, från att nyligen ha varit ett av sveriges största, mest lönsamma och expansiva företag, börjar rykten spridas om personaldragningar i storleksordningen 2700 personer.
Kumla anläggningen får ta största stöten enligt AB, 1500 st av 3200 kommer att varslas.
I Linköping utökas varslen till 1200.
-Hur är det möjligt att Ericsson på så kort tid hamnat i så svåra lönsamhetsproblem?
-Ledningen har än en gång gått "under jorden" :q
Nu börjar lite fakta från informationsmötena sippra ut:
Ytterligare 600 varslas i Linköping,
1500 i Kumla, 1200 i England,
och inom vissa sektorer minst 50% av konsulterna.
I och med så stora neddragningar av konsulter, som förmodligen i huvudsak är s.k. IT-konsulter, så är det inte så svårt att räkna ut vilka konsekvenser detta får för ett antal andra IT-bolag.
För ett par år sen körde jag bud + säkerhetstransporter mellan Arlanda och Örebro (Pilängen), Kumla (Telefongatan) och Linköpings fabriken.
Då var det ett fruktansvärt drag på produktionen!
Att det håller på att dö ut i dag har jag lite svårt att förstå, men tydligen så är det ett faktum.
På något sätt känns det som om hela "maktcirkusen" är felfokuserad. Vad skulle hända om chefernas löner (och avgångsvederlag) bygger på vilket resultat företag genererar om fem år, istället för, som idag, att de får lön/bonus beroende på "hur bra" företaget har gått det senaste året.
Jag tror inte det är någon konst alls att se till att ett företag går med vinst om man gör neddraginingar på "rätt ställe" - frågan är dock hur stor bärkraft företaget har efter en sådan operation, efter ett år... :l
Nej, någon gång måste styrelserna för företagen förstå att det är dags att ändra spelreglerna.
Jag tycker definitivt att en chef kan få ha hög lön om hon/han ser till att företaget går bra och att hon/han genererar många arbetstillfällen där medarbetarna trivs.
Fast att säga att Ericsson går dåligt är att dra en grov parallell eg. För mobilverksamheten gick back x miljarder men Ericsson i sig UTAN mobilverksamheten gick ju ordentligt plus.
Här i Nynäshamn är det inga oroligheter de jobbar på som tusan o skulle behöva nyanställa många till. Men just nu råder det anställningsstopp
Men jag LIDER med de anställda speciellt i Kumla o Linköping :(
Tyvärr så är det inte unikt historiskt sett med massuppsägningar inom tillverkningsindustrin. Historien upprepar sig och chefer gör samma misstag, facket protesterar likadant och arbetarna hamnar i samma depression som skett i tidigare decennium.
Borde kunna förutsägas i tid vid det här laget, tänker jag. Men då kanske styrelsen gått miste om x-antal bonus miljoner?
stoffe-2k: Nä det kan vara ganska stora skillnader mellan det som kommer från massmedia resp. bolaget själv.
Men jag tycker ändå att Ericsson fått lite mkt skit överlag allt är inte skit o pannkaka ;)
Att Ericsson lejer bort telefontillv. till andra billigare företag typ Flextronic är väl inte så konstigt eg. ?Ericsson går back ca 500:- per telefon ...så varför inte ?
De fega / bovarna är ju de "högsta hönsen"
Tyvärr kan jag ej få så mkt "inside information" denna vecka då min gubbe befinner sig på Ericsson (tror jag ;) ) i Dallas
------------------
/Annelie
”Döm aldrig i vredesmod
eftersom vreden går över men domen står kvar.”
Nä men den infon som kommer från ledningen TILL de anställda är ju inte alltid densamma som det står i pressen. Glad att "mannnen" ej är inolverad i denna mobiltillverkning.
------------------
/Annelie
”Döm aldrig i vredesmod
eftersom vreden går över men domen står kvar.”
Bara för att man fått anställning på ett företag en gång i tiden så innebär det inte att man har garanterad anställning livet ut, någonting som dom flesta borde inse vid det här laget.
Det är väldigt lätt att leka direktör och gapa om vad ledningen borde göra, men nu sitter inte några av oss i någon företagsledning och dom flesta av oss kommer aldrig att göra det heller, undrar hur många här som skulle vilja vara en person i ansvarig befattning när det blir tal om nedskärningar och få ta skit för det från massmedia och dom anställda, nog inte det trevligaste jobbet man kan ha i sådana situationer, dessutom tror jag knappast att det finns någon direktör som tycker om att säga upp folk från sina arbeten.
Slutligen -alla! -både arbetare och tjänstemän på ett företag har en skyldighet -gentemot sig själva, att roffa åt sig så mycket företagsutbildning som det bara går, och kanske gå kurser vid sidan om arbetet för att höja sin kompetens, därigenom är man mer beredd utifall man vill/blir tvungen att gå vidare i karriären, antingen vid det företag man är anställd hos eller vid ett annat.
------------------
"...the number of UNIX installations has grown to 10, with more expected..."
MEN det fungerar inte så och det kommer det troligen aldrig göra heller. Då det alltid kommer att finnas grupp människor (ganska stor faktiskt) som väljer att slaviskt följa några ledare - utan egen iniativförmåga. Dessa människor stämplar in, suckar, tar matrast, suckar igen och sen stämplar ut med en trött gest. Sätter sig och väntar på service från allmännyttan m.m..
Samtidigt som dessa personer känner ett arv från feodalsamhället så följer deras levnadsmönster hela tanken med arbetarrörelsen. Bekväma? Tja, men de fyller även sin funktion och de är bekväma för en arbetsgivare VID GODA TIDER.
Som ägare / företagare / arbetsledare måste man ta ett visst ansvar över sina anställda. Likväl som man bygger upp en budget med pengar, avsätter rörelsekapital m.m så måste man kunna planera för de anställda.
Med detta menas att självfallet ska Ericsson avskeda om det inte finns underlag för de anställda, men de kunde skött det snyggare eftersom de visste mycket väl vad som var på gång. Ge och ta kallas det för ;)
Men de skyldiga till att köra racet till det sista behöver ju inte vara just ledningen på Ericsson utan det troliga är väl att majoritetsägarna har haft några fingrar med i spelet.
Är det inte Wallenberg & CO?
------------------ Ancilla, face mea laganum!
[Redigerat av PeW den 27 mar 2001]
270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25