webForumDet fria alternativet

Minsta möjliga majoritet

Politik & samhälle

36 svar · 326 visningar · startad av Rikard · sida 2 av 2

Frågan, av Rikard

Jag hörde på Aktuellt idag att något förslag rörande snabbutredning av försvarets flygvapenbehov hade gått igenom med minsta möjliga majoritet. Innebär det en riksdagskvinna/-man närvarande i riksdagen och att denne röstade för :q

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Tack sgtpepper, då behövde jag inte skriva det du just framförde. ;)

Men Reefer, jag returnerar ditt resonemang i sin helhet (nästan): Hur kan du vara så blåögd att Sverige inte kommer att utsättas för krigshandlingar? Vad är det som säger att Norge inte får frispel och invaderar Sverige för att tillvara ta sina intressen och utrota mul och klövsjukan i Sverige? Det behövs inte några rationella beslut eller resonemang för att sätta fart på en armé... :l

ska bli anfallet för att kunna känna dig moraliskt högstående
Va ända in i..? Hörrö, du börjar närma dig ett par åtalbara punkter här... Menar du att du inte tänker göra din civilförsvarsplikt om det så skulle anmodas?
Jag ger fullständigt fan i om Sverige har haft fred i 180 år eller sen dagen då Ansgar kristnade landet - OM det skulle bli krig vill jag ha möjlighet att försvara mig själv!

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Lite OT:

Öhm, ni som inte är helparanoida redan kan ju läsa "Spetnaz - Sovjets hemliga terror-armé".. :e

Själv springer jag hem från skolan varje dag för att kunna slänga upp mer sandsäckar, rekognoscerar i bostadsområdet och tittar suspekt på alla vältränade idrottare som heter saker som Vladislav eller Pjotr..

------------------
"bättre att ha flyt än illa fäkta"

[Redigerat av casca den 20 mar 2001]

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Angående värnplikten.. någon som vet hur det ligger till med den om man inte är svensk medborgare? Jag är finsk medborgare.. kan finnarna tvinga mig att göra lumpen i Finland? (Jag har bott i Sverige hela mitt liv.)

De kan väl typ inte.. komma och hämta mig när jag är 18?

Annars så tycker jag att det är bra om alla kan försvara sitt land om fienden kommer istället för att bli slaktade som får. Dock så borde man i första hand utbilda dem som vill låta sig utbildas. En person som inte vill göra lumpen, som inte vill kriga, lär inte heller vilja göra det när fienden kommer.

------------------
webmaster resources

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

Enda tonåringen här som faktiskt vill göra värnplikten? Känner mig lite ensam...

Anser att det bästa skulle vara att kanske ha yrkesmilitärer som en sorts gruppledare med mera, för att på så sätt stärka hela gruppen, istället för några skitbra grupper och en massa sugiga grupper.

Det var allt :)

------------------
"Eftersom allting ändå går åt helvete, kan man lika gärna vara optimist"
-Okänd

Jag vill göra lumpen - men inte i Finland. :e

------------------
webmaster resources

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Matti, jag vet inte om du måste göra lumpen i Finland men jag har ett svagt minne av att en klasskompis i samma situation hade möjligheten att välja.

Finland har ju ett eller ett par svensktalande regementen om du känner att din militärfinska är ringrostig ;) Härligt hårt disciplin skall det även vara, den första tiden råder t.ex sittande givakt vid utspisningen och sånt skoj :e

I värsta fall får du väl byta nationalitet.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

Jag ville göra lumpen, fick det och hade skitskoj under mina elva månader! :)

Borde gå med i en skytteklubb, har inte skjutit sen muck - och det som är så kul att skjuta! :e

------------------
Queen - Machines (1984)

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Q

Va ända in i..? Hörrö, du börjar närma dig ett par åtalbara punkter här... Menar du att du inte tänker göra din civilförsvarsplikt om det så skulle anmodas?

1. Skit ner dig.

2. Jag tuggade blod i 12 mån på I22 som Lapplandsjägare "för mitt land" -vad gjorde du som lumpen som? -malaj på en flyglottilj?

Borde gå med i en skytteklubb, har inte skjutit sen muck - och det som är så kul att skjuta!

Då kan du sitta hemma och putsa på Ak 5:an och hoppas att Sverige ska bli anfallet så att du får "ta för dig" så kan vi andra få leva våra fredliga liv.

------------------

"...the number of UNIX installations has grown to 10, with more expected..."

- Dennis Ritchie and Ken Thompson, June 1972

[Redigerat av Reefer den 21 mar 2001]

Härligt hårt disciplin skall det även vara
Jupp.. :(

:e

- Mamma! Mamma! Får jag bli svensk? :s

------------------
webmaster resources

Reefer: Vad är det med dig?
Först en kommentar om att jag skulle göra i blöjorna - vad har det med civilförsvarsplikten att göra? ;)
Sen snack om att du "tuggade blod" som Lapplandsjägare för att i nästa mening vilja leva ditt fredliga liv..?

Jag fattar uppriktigt sagt inte vad du är ute efter. :q

Om du nu ville frysa häcken av dig i lapphelvetet är det din ensak, jag satt i ett bergrum och såg till att det var rent från fientligt flyg ovanför era huvuden. Skulle det ena vara viktigare och mer prioriterat än det andra?

putsa på Ak 5:an
Aldrig i livet - jag körde med ärtbössa! Kpist m/45 B är grejor det! :e

------------------
Queen - Machines (1984)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Ingen tråd är undantagen från webForums regler - även här gäller §4:

Svordomar och grovt språk undanbedes. Dina inlägg ska hålla en kamratlig ton och hålla ett vårdat språk för allas trevnad.

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Q

Jag fattar uppriktigt sagt inte vad du är ute efter

Kom igen nu...du antydde tidigare att jag skulle vara någon slags landsförrädare som borde åtalas för att jag inte ville "göra min plikt" varpå jag påtalade att jag gjort en "tyngre" plikt än vad dom flesta gör som gör lumpen. (i den mån någon gör lumpen nu förtiden)

Du kan ju inte gnälla över att bli förolämpad när du själv gör samma sak.

Låt vara att den typen av yttringar inte hör hemma här i enlighet med vad Rikard här har påtalat.

Slutligen, för att stilla ditt plikttrogna sinne, kan jag nämna att om mob-ordern skulle komma, så ska jag i enlighet med alla andra som är krigsplacerade naturligtvis infinna mig på rätt ställe vid rätt tidpunkt, skillnaden mellan dig och mig är dock att jag inser att det aldrig kommer att inträffa, -åtminstone inte på dom närmaste 25 åren, sedan blir den frågan inaktuell både för dig och för mig, eftersom vi då inte är kvar vid krigsorganisationen.

------------------

Nåja, läs ett par gånger vad du själv skrev:
Sedan kan ju du gå omkring inbilla och dig att Sverige när som helst ska bli anfallet för att kunna känna dig moraliskt högstående
Jag vet inte, men för mig låter det som om du skulle sitta hemma och skita i allt om det nu skulle hetta till.

Skit samma, jag vet inte riktigt vad jag skulle göra om det skulle bli mobilisering (i min grupp om tio pers vart EN krigsplacerad), men jag antar att jag skulle kila iväg till Hemvärnet eller nåt.

Få se, man är väl krigsplacerad tills man är 47 och har civilförsvarsplikt tills man är 70-75 eller nåt ditåt?

Jag ska inte tjata om det där med förolämpningar osv, vi är tillräckligt offtopic som det är. ;)

------------------
Queen - Machines (1984)

Få se, man är väl krigsplacerad tills man är 47 och har civilförsvarsplikt tills man är 70-75 eller nåt ditåt?

Nänä försök inte Q, du är väl äldre än 22? :e

Civilförsvarsplikt gäller ALLA män och kvinnor i åldrarna 15-65 ;)

------------------

Gammal? Jag som ser så ungdomlig ut... Faan, jag börjar ju få kagge... :e

18-47 är jag med på, men civilförsvarsplikten hade jag för mig sträckte sig till 70. Äh, skit samma. ;)

------------------
Queen - Machines (1984)

Hum jag får visst korrigera mig själv på en punkt när Q inte klarar av det :e

Alla människor mellan 16 och 70 år som är bosatta i Sverige är totalförsvarspliktiga. Totalförsvarsplikten kan fullgöras som värnplikt, civilplikt eller allmän tjänsteplikt. Alla svenska män mellan 18 och 24 år är skyldiga att mönstra för totalförsvarsplikt. Kvinnor kan frivilligt anmäla sig till värn- eller civilplikt och genomgår då ett antagningsprov som motsvarar mönstringen.

http://forsvar.regeringen.se/fragor/plikttjanstgoring.htm

------------------

Jag inte klara av det? Jag är bäst! :e

------------------
Queen - Machines (1984)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)