webForumDet fria alternativet

Varför går men i skolan egentligen?

Studier & utbildning

52 svar · 463 visningar · startad av BigLapin

Medlem sedan jan. 2001259 inlägg
Frågan#1

Skolan är egentligen inte alls bra.....
det mesta man lär sig i skolan kan man lära sig på gatan..... och sen är det ju bara en massa knasiga lärare som vill att man ska lära sig skaer som man egentligen inte behöver veta......men i o för sig så kan ju skolan vara bra ibland....eller va tycker ni

------------------
Det gör inte ont att dö om man överlever!

det mesta man lär sig i skolan kan man lära sig på gatan.....
Att lära sig umgås med oliktänkande och att visa hänsyn och respekt, verkar många juniorer ha missat i skolan. Tror dessvärre inte att gatan är något större lärocenter av den sortens kunskap.
Tycker många av dagens skolelever borde speciallektioner ha i "social kompetens".

//Demo

------------------
Den som vandrar ödmjukhetens väg drabbas inte av trafikstockningar.    

[Redigerat av demo den 30 jan 2001]

Medlem sedan jan. 2001229 inlägg

Ge mig namnet på någon som lär ut derivata och exponetialfunktioner på gatan så tror jag dig.
Visst, skolan tar ju mycket tid och så, men va f*n skulle man göra annars? Jobba? Det låter jobbigt!

------------------
Skulle bara vilja hälsa till min mamma! INTE

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Vi har social kompetens (1h/vecka), eller EQ som det heter. Eftersom lektionerna är flummiga och vi inte får några betyg i ämnet brukar jag gå hem på den lektionen..

------------------
webmaster resources

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Matti :e

------------------
Du har ändrat muspekarens position på skärmen, för att ändringarna ska träda i kraft måste du starta om din dator -vill du starta om din dator nu?
[JA]****[NEJ]

Skäms på dig Matti!
Här arbetar jag från morgon till kväll för att du skall ha möjlighet att gå i skolan. Oxå knallar du bara hem från lektionen. :p x(
Om du ändå inte går i skolan så kan man ju lika bra satsa skattepengarna på äldreomsorg eller barnomsorg istället för på skola.
Skiter i skolan och vill att de som sköter sig skall betala ditt uppehälle. Ditt resonemang tillhör tidigt 1800-tal.

//Demo

------------------

[Redigerat av demo den 30 jan 2001]

Medlem sedan jan. 2001259 inlägg

Alltså jag menar ju inte att det är nån hit att gå på gatan men det mesta man behöver veta för att klara sig här i livet kan man lära sig av kompisar eller på annat sätt...........

------------------
Det gör inte ont att dö om man överlever!

Demo, jag skiter inte i skolan, jag skiter i de sakerna i skolan som jag inte får betyg på. Jag hade 18 ämnen förra terminen. Jag fick MVG i 14 av dessa. VG i två av ämnena. G i de två sista ämnena. Det motsvarar 310 poäng av 320 möjliga. Tror du att det är möjligt att få sådana poäng om man saknar social kompetens, eller om om man inte respekterar elever och lärare? Knappast. Jag tänker inte sitta på någon flumlektion och beskriva potatisar då jag kan göra något mycket roligare..

------------------
webmaster resources

Du bli nog en bra revolutionär.
Men vill inte att mina skattepengar skall gå till dyra lärare och undervisningsmaterial, samtidigt som du bara knallar hem med händerna i fickan.
Hur tror du skolan skulle se ut om alla bara kom och gick som de själva ville?

Hur tror du samhället skulle se ut om det inte fanns några regler att följa, utan alla gjorde vad de själva tyckte var rätt och fel?

Samhället fungerar inte riktigt på det sättet Matti.

//Demo

------------------

Medlem sedan jan. 20012 437 inlägg

Jag tänker inte sitta på någon flumlektion och beskriva potatisar då jag kan göra något mycket roligare

Muhahahaha :e
Jag förstår dig till 100% om det är sånt som står på schemat! :)

------------------
www.motorforum.nu

Jag förstår dig till 100%...
Kan ha en förståelse för det även jag. Men för den skull kan man inte braa stoppa händerna i fickan och knalla hem. Det fungerar inte på det viset...

//Demo

------------------

Medlem sedan jan. 200122 inlägg

demo: Jag håller med dig. Här sliter man och betalar skatt för att ungdomen ska gå i skolan och så struntar de bara i det. Hrmmp, hur skulle det som du säger se ut om alla bara struntade i det. Usch!

------------------
Blått och vitt är fint

Det fungerar visst på det sättet. När vi hade EQ för första gången var hälften av eleverna borta. Lärarna brydde sig knappt. Jag var borta den andra lektionen - ingen sa någonting om det. Inga betyg = ingen bryr sig.

De flesta nior jag känner går inte till lektionerna för att lära sig något. De går dit för att de inte ska bli underkända. Varför ska jag plugga ett ämne som inte intresserar mig och som jag inte kan bli underkänd i?

Tilläggas ska kanske att jag ska gå på nästa EQ-lektion (om någon undrar så hade jag bestämt det redan före denna diskussion). Varför? Jo, jag har samma lärare i EQ som jag har i NO. För mycket frånvaro från EQ:n kan påverka mina NO-betyg negativt. Allt handlar om betygen.. ;)

------------------
webmaster resources

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

demo

Det verkar vara du som inte riktigt känner till hur dagens skola fungerar i praktiken... :q

Att lära sig umgås med oliktänkande och att visa hänsyn och respekt, verkar många juniorer ha missat i skolan.

Missat i skolan?
I o f s så har inte min skola schemalagd EQ på schemat, men iaf:

I min (tack och lov!!!) före detta klass så ägnade sig killarna åt en kul lek - att ca tio pers slänger sig i en hög över en stackare och slår på honom. Ibland började folk blöda.
Jag påtalade detta för en av mina lärare. Hon tog lektionstid till att diskutera detta i klassen.

Hon inledde med att beskriva den bild hon hade fått av problemet. Alla de tuffa killarna i klassen kontrade med att "du vet inte alls hur det går till", "har du sett det eller?", "alla är med på det"...

Ganska snabbt listade de ut att det var JAG som hade "tjallat".

De gick då på mig med de argumenten istället. Jag hade sett minst en "fri misshandel" (de kallar det så.)

De sa att det bara var jag som klagade och att de aldrig gav sig på mig. (En halvlögn.) En av tjejerna i klassen sa då att hon inte heller tycket att det var bra.
Killarna stod fast vid sin synpunkt.
Efter en liten stund så sa en av de lite lugnare killarna i klassen att han inte heller tyckte att det var bra. Men mina tuffa exklasskamrater lyckades arguementera ner honom och få honom att säga "äsh, jag är med på det ändå. Det är ok."
Jag snackade med honom senare, och han berättade att han inte alls tyckte att det var ok, men eftersom han tidigare hade fått både stolar slängda över sig (han började blöda i pannan då) och mycket annat så backade han. De skrämde honom helt enkelt till tystnad. På lektionstid. Inför en handfallen lärare som själv fick backa med uttalandet "Jamen <namn på den utsatta killen>, då får du ju stå ditt kast - om du accepterar det."

Jag pratade även med skolans kurator och hon skulle prata med klassläraren om problemet, och be henne vara lite mer uppmärksam.

Efter att mina klasskamrater halvdemolerade en soffa i elevcafét fick de ett ultimatum om att de inte fick slåss i cafét.

Så numera håller de inte på att bråka så mycket... Men de har inte lagt av!

Så... Det är inte omöjligt att en niondeklass kan bete sig på det här viset!
Och skolan vet inte vad de ska göra åt det.

Så felet ligger nog hos skolan, inte hos eleverna.

Det här inlägget blev lite långt, men det belyser problemet med att eleverna är tämligen maktlösa. Vad kan den här killen göra egentligen?
Han vill inte ställa till bråk, eftersom
det bara är en termin kvar. Han står hellre ut.

Själv stod jag inte ut längre, och jag bytte klass efter fem fördj*****a terminer.

Och det är tamigsjutton det bästa jag någonsin har gjort!

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
- Martin Lindhe

För att ge ett halvironiskt svar på den ursprungliga frågan:

För att bli itutad en massa saker man
tycker är dötrist och troligen aldrig kommer att ha nytta av, samt att bli terroriserad och misshandlad av sina klasskamrater till dess att man inte paller mer och...

Så är det ju faktiskt för vissa.. :x :(

(Men jag överlevde :D )

------------------

"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
- Martin Lindhe

Medlem sedan juli 2000836 inlägg

Gôtt mos, bughawk!

Den som står för sina åsikter har allt att vinna!

------------------
Eskimåer har över 40 ord för snö, men bara 3 för bottenlån med rörlig ränta.

Johnsen

Defintivit! :)
Men jag tycker att det är synd att man som elev i en skola uppbringad av det demokratiska och välutvecklade Sverige måste slå sig fram med näbbar och klor för att inte risksera att falla offer för någon form av mobbning/misshandel/förtryck! x( :l :x

Glömde förresten att nämna att jag satt och snackade med en av de vettigare killarna i klassen i skolcafét idag. Plötsligt så ropade han till ett par polare och gick på och slog lite halvhårt på en stackars sjua. När jag frågade honom varför så svarade han "han är en störig jävel"

Jaha. Så mycket var det med den respekten för andra människor. :l

Och kom inte och säg att lärarna inte kan se allt. Lärarna vill inte se allt. Det satt någon vuxen i cafét vid det här tillfället, men han brydde sig inte.

------------------

- Martin Lindhe

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

I min (tack och lov!!!) före detta klass så ägnade sig killarna åt en kul lek - att ca tio pers slänger sig i en hög över en stackare och slår på honom. Ibland började folk blöda.
Jag påtalade detta för en av mina lärare.

Jag snackade med honom senare, och han berättade att han inte alls tyckte att det var ok, men eftersom han tidigare hade fått både stolar slängda över sig (han började blöda i pannan då) och mycket annat så backade han. De skrämde honom helt enkelt till tystnad. På lektionstid. Inför en handfallen lärare som själv fick backa med uttalandet "Jamen <namn på den utsatta killen>, då får du ju stå ditt kast - om du accepterar det."

Herredj*vlar var är det för skolor ni går i egentligen :q

Det värsta som hände när jag gick i grundskolan var att skolans "värsting" vacklade in påtänd som en uggla och började tjafsa med vår tekniklärare Uffe, det slutade med att "värstingen" försökte sparka till Uffe i ryggen men det skulle han inte ha gjort, -Uffe var nämligen en stor och kraftig kille med handflator som ett par j-a toalettlock så han gav bråkstaken två virrar rakt över ansiktet så att han däckade -knall och fall! ... :e alla i klassen tyckte att Uffe gjorde rätt, och sa det till vår rektor som kom för att se vad som hade hänt - efter det så hade vi järnhård respekt för vår tekniklärare ;)

------------------
Du har ändrat muspekarens position på skärmen, för att ändringarna ska träda i kraft måste du starta om din dator -vill du starta om din dator nu?
[JA]****[NEJ]

Medlem sedan aug. 20002 992 inlägg

Jag e fan lite avis på dej matti.
jag vill också ha eq, och isitta och beskriva potatisar, bra kul! :e
kan fan inte tänka mej nå roligare :q

------------------
Jag måste vara en riktig idiot - Läst hela Simpas troligen meningslösa inlägg...

Simpa, tänk lite till.. :e

Vi har ett par tuffa fritidsledare som INGEN tjafsar med så det händer inte så mycket på vår skola. SVT (UR?) har t o m gjort ett reportage om dem som sändes för något år sedan.. ;)

------------------
webmaster resources

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)