webForumDet fria alternativet

Får man säga "neger"?

Politik & samhälle

139 svar · 2 123 visningar · startad av Kiwi · sida 7 av 7

Frågan, av Kiwi

Jag var inne på ett annat forum i dag där en tjej kallade mörkhyade personer för "negrar". Hon lär även sina barn att säga så. Själv tycker jag det är respektlöst att använda detta begrepp, eftersom man ju associerar ordet "neger" med slaveri och förtryck. Vad tycker ni? Är det rätt att säga så? \------------------ Vickan

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Reefer, om jag säger vad jag tycker och du inte håller med så anses jag som en moral-tant??!!! :o

Jag trodde nog jag deltog rätt aktivt i denna debatt. Det jag reagerar över är att du förolämpar mig (och andra) med att säga att vi inte har sunt förnuft för att vi inte tycker som dig.

Är inte det att dela ut moralkakor så säg.... *suckar*

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

Medlem sedan jan. 200172 inlägg

Intressant tråd, dom första 1.5 sidorna sedan har den här tråden flippat ut lite, tycker jag.
Det är tydligt att en del tycker det är ok att kalla någon neger, medans andra aldrig skulle göra det.
s 2-5 är bara upprepanden av saker som redan har sagts. Är det inte dax att lägga ner nu?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Det är tydligt att en del tycker det är ok att kalla någon neger

Det står iaf inte jag för. Men det är ändå bara ett ord som inte får något större perspektiv utan hjälp av andra ord, så att det bildar en mening. Den meningen avspeglar sedan en attityd som kan vara åt två håll eller fler.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Reefer:

Kom du hit från Nolltre, eller? :e

Frågan som startade denna diskussion löd: "Får man säga neger?"

Svaret på frågan är: "Ja man får säga neger".

Då svaret på frågan klart framgår, så bör vi kanske se denna diskussion som avslutad :q

//Demo

------------------
Den som vandrar ödmjukhetens väg drabbas inte av trafikstockningar.    

[Redigerat av demo den 30 jan 2001]

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Gustav

03 :q

------------------
Du har ändrat muspekarens position på skärmen, för att ändringarna ska träda i kraft måste du starta om din dator -vill du starta om din dator nu?
[JA]****[NEJ]

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Reefer http://www.nolltre.com/forum

------------------
webmaster resources

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Ett annat forum? uhu...och poängen är ...?

*/förstår inte riktigt ..det här är andra gg:n som nån påstår att jag är från nåt annat forum... :l

PS. jag använder samma nick ÖVERALLT kan ni hitta Reefer på nåt av ställena som ni hänvisar till? -däremot så hittar jag massa andra wF medlemmar där ;) .DS

------------------
Du har ändrat muspekarens position på skärmen, för att ändringarna ska träda i kraft måste du starta om din dator -vill du starta om din dator nu?
[JA]****[NEJ]

[Redigerat av Reefer den 30 jan 2001]

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Frågan som startade denna diskussion löd: "Får man säga neger?"
Svaret på frågan är: "Ja man får säga neger".

Då svaret på frågan klart framgår, så bör vi kanske se denna diskussion som avslutad

Ehh.. Det måste jag ha missat. Så vitt jag kan se så råder det rejält delade meningar om det.

Det framstår väl som relativt tydligt att flera av oss tycker att det i varierande grad är helt överjävligt uppfuckat fel och förbannat arrogant att säga så, så jag fattar faktiskt inte hur du lyckats pressa ut ovanstående skit ur din hjärna och in i denna tråd?!?!?!

Det råder vad man med ett fint ord skulle kunna kalla diametralt olika åsikter. Tydligen går det inte att överbrygga dessa åsikter så låt oss avsluta denna tråd med att helt enkelt fastställa att de två "grupperna" antagligen aldrig kan enas, istället för att som du dumdrygt låtsas om som om alla är överrens.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Att enas om att vi inte kan enas tycker jag är en rätt bra slutpunkt på diskussionen. :)

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

Medlem sedan nov. 200059 inlägg

Kunde inte låta bli att få lite liv i den här tråden igen, förlåt.

Skoj info med tanke på de inlägg gjorda av bl a sgtpepper

Marcus Garvey (1887 - 1940) grundade föreningen/organisationen UNIA (Universal Negro Improvement Assiciation)på Jamaica med främsta syftet att förändra de underlägsenhetskänslor som kolonialmakterna orsakat. Denna rörelse lade grunden till Rastafari.

Lite konfunderad över hur denna rörelse kunde få en sådan respons till att senare bli en religion då man ursprungligen refererar t o m i organisationsnamnet ordet negro till den svarta befolkningen.

Kan det vara så att den svarta befolkningen inte ansåg ordet negro som något negativt eller nedsättande utan helt enkelt en synonym till svart.

Bara en tanke... ;-)

[Redigerat av nybi den 03 feb 2001]

[Redigerat av nybi den 03 feb 2001]

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Ursäkta att jag drar upp tråden nu, men en sak slog mig: Om man säger "Jag älskar negrer!" - vad menar man då?

Enligt somliga så är ordet 'neger' negativt laddat, men vad händer då med en mening som ovanstående? Älskar man att vara rasist? :q

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

mina kompisar andvänder ordet "neger" på varandra =) vissa e det o andra inte...

t.ex sa en idag!

"igår när vi åkte med Shabbe i stan o skulle parkera bilen, alla kollade på oss tänkte säkert...

Där sitter 3 negrer o 2 turkar i en stulen bil o utan körkort..."

Shabbe e 16.. han e Islänning, o e isländsk medborgare o tagit internationellt körkort i island, o fåår köra här....

Shabbe e 16.. han e Islänning, o e isländsk medborgare o tagit internationellt körkort i island, o fåår köra här....

Ehhh, nej, det får inte Shabbe. Shabbebabben utför vad som på lagspråk kallas olovlig körning.

Ett utländskt körkort gäller aldrig i Sverige innan innehavaren har fyllt 18 år.

Om det nu inte var en epa-traktor eller liknande motordrivet missfoster som Shabben pep runt i.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

jasså... då ska jag informera Shabbe det =)

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Kiwi: 'Får man säga "neger/negrar"?'
En neger, många många negrer... ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag måste säga att den här tråden verkligen visar hur ord kan betyda så mycket.

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Fakta: Ordet neger betyder svart ungefär och kommer av latins? negro. Egentligen inte någon negativ innebörd. Det ord som då från början var ett skällsord är "nigger" men på senare tid har även neger fått en negativ klang, jag säger iofs fortfarande negerboll :)

Fakta: Ordet neger betyder svart ungefär och kommer av latins? negro. Egentligen inte någon negativ innebörd.

Oj, är det alltså fakta? Skumt, för det låter mer som din personliga åsikt.

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

:e :birp Visst heter det negerboll, inte chokladboll... §e ;)

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)