webForumDet fria alternativet

Hur mycket har han förlorat...?

Småprat

73 svar · 4 815 visningar · startad av demo · sida 3 av 4

Frågan, av demo

En pojke gick in på en hamburgerbar och beställde in två läsk, som kostade 15 kronor styck. Han betalade med en femtiolapp. Tyvärr hade servitören inte växel, så han sprang över till korvkiosken och växlade femtiolappen mot en tjugolapp en tia och fyra femmor. Han gav pojken en tia och två femmor tillbaka. Pojken drack upp sina läsk och gick därifrån. Strax därefter rusade korvkioskägaren in och s

Läs frågan i sin helhet →

:) Nu hängde jag inte riktigt med?
Att servitören förlorar 50:- är korrekt. Men jag vill gärna förstå din matematiska lösning, så att jag vet att den är korrekt eller ej, innan jag hyllar dig som sergrare :) :)

M@rtin
Rätt svar 50:-. Din slutsats för att komma tyill svaret är dock inte matematiskt riktig. Gör som Bughawk. Kom med en korrekta matematiskt lösning, så skall jag gratulera dig som segrare.

//Demo

------------------
Den som vandrar ödmjukhetens väg drabbas inte av trafikstockningar.

[Redigerat av demo den 16 dec 2000]

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Tar det med ord då.. ;)

Först ger pojken de falska femtio till servitören.
Sen växlar han dem med korvkiosken så att de falska femtio hamnar där istället, och istället får servitören 50 äkta kronor.
Tjugo kronor får pojken tillbaka, samt två läsk. (Detta av ett totalt värde av 50 kr)
då har pojken femtio äkta, servitören 0 kr och korvkiosken 50 falska.
Sen kräver kiosken servitören på femtio äkta och då går servitören 50 kronor back.

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
- Martin Lindhe

Tips: Antal läsk i sammanhanget är oväsentligt. Resultatet blir detsamma även om pojken köper 3, 2 eller 1 läsk.

//Demo

------------------

Medlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Kör med bughawks algebraiska initialer:
(ä=äkta pengar, f=falska pengar)
-2*15ä+50f=50f-2*15ä
50f-50f+50ä-2*15ä=50ä-2*15ä
50ä-20ä-2*15ä=30ä-2*15ä
30ä+50f-50ä-2*15ä=-20ä+50f-2*15ä
-20ä+50f-2*15ä=50f-50ä

(2*15ä=värdet för två läsk)

------------------
//M@rtin

(2*15ä=värdet för två läsk)
Neeej! :) Stirra er inte blinda på läsken. Lösningen är mångt mycket enklare än så.
50:- förlorar han. Men jag vill ha en korrekt motivering. Det är väldigt enkelt, om ni tänker till och inte stirrar er blinda på läsken. :)

Önskar inget hellre än att någon av herrarna kunde komma med en korrekt motivering till deras resultat på 50:-.

//Demo

------------------

Oj.. jag missade ditt förra inlägg :(

Får jag fråga om man kan räkna att servitören kränger den falska femtilappen vidare?

------------------
//M@rtin

Ja!

Pojken betalar med femtio falska kronor.
Genom växling överförs de falska kronorna till korvkiosken som sedan kräver tillbaka pengarna!

Och det enda servitören måste lägga ut är för betalningen till kiosken efter att han får veta att pengen var falsk.

------------------

"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
- Martin Lindhe

Får gratulera Bughawk till äran, att svarat rätt på frågan.
HippHippHurra för Bugwak:

Hurra, Hurra, Hurra, Hurra!!!!
DuuDuutDuuuDuuuuu!!!!

Lösning:
Servitören förlorar 50:-

Motivering:
Så fort servitören mottagit den falska femtiokronorssedeln, så har han förlorat 50:-.
Han har en falsk femtiokronorssedel som är värd 0:-. Sedeln borde dock ha varit värd 50:-. Resultatet blir då - femtio kronor minus :)

Svårare än så var det inte. :)
Problemet är dock att man lätt förvirrar sig bland antalet läsk och växlingar mellan kioskägare. Den informationen har inget egentligt värde för lösningen på frågan.
Visst var det en klurig fråga :e :e :p

//Demo

------------------

Hehe.. jo det var lite klurigt..
har du ingen mer på lager? *vill ju oxå vinna nån gång* ;)

------------------
//M@rtin

Kul att du gillade frågeställningen, M@rtin. Du var nära med ett rätt svar du oxå :)

Tyvärr har jag ingen mer sådan klurighet på lager. Lovar dock att återkomma om någon sådan dyker upp. :)

Mvh,
Demo

------------------

Så jag kom på den tillslut då.. hehe.. :)

------------------

- Martin Lindhe

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Äh, jag fattade svaret på en gång, ville bara se om ni andra var lika smarta ;)

*fingrarna i kors*

[Redigerat av PeW den 16 dec 2000]

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Njaa, så enkelt var det väl inte?
Sevitören hade även ouppgjorda affärer med maffian och två rivaliserande MC-gäng. Han låg alltså 25 000 000 back. Senare (lördag kväll, klockan 23:48) förlorade han även sitt liv när en av MC-gängmedlemmarna på fyllan sköt ihjäl honom. Rätt svar är således:

25 000 050 och ett liv

------------------
Axel Veibäck
- http://www.axelweb.nu
- axel@axelweb.nu
Smurfa rättigheter smurfade. All smurf förbjuden

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Då hade jag rätt svar... ;o)

------------------
www.lns.nu
------------------
Cave canem

Visst kan man helgardera :e
Men en helgardering kostar som bekant. Har inte sett någon kosing på mitt konto... ;)

//Demo

------------------

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det var ingen femtilapp, de såg fel. Det var en trisslott, med fullpottsvinsten: 25000 spenas i månaden i 25 bast. 7,5 mille plus gick han, för pojken gav honom en riktig femtilapp sen.

------------------
Dia karpen

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Pojken betalar med femtio falska kronor. Genom växling överförs de falska kronorna till korvkiosken som sedan kräver tillbaka pengarna!

Och det enda servitören måste lägga ut är för betalningen till kiosken efter att han får veta att pengen var falsk.

Japp, men servitören har ju fortfarande kvar växeln på 30 kr? Så vad han förlorat är ju det pojken fick med sig, d.v.s. 20 kr (50 - 30) och två läsk. Räknar man på att läskens värde är 30 kr så stämmer ditt resonemang, men det är ju en tolkningsfråga. Man kan ju även räkna på inköpspriset av läsken och då blir troligen resultatet ett annat.

Problemet som sådant var alltså aningen luddigt formulerat IMO.

Så fort servitören mottagit den falska femtiokronorssedeln, så har han förlorat 50:-

I det ögonblicket servitören får den falska sedeln har han ju fortfarande inte förlorat någonting (skulle han här ha upptäckt att sedeln var falsk, så skulle han lämnat över pojken till Polisen och inte gjort någon förlust ö.h.t.). Förlusten sker när pojken får sina 20 kr samt 2 läsk, och detta är också vad servitören förlorar.

Mattematiskt sett fungerar det ju precis på samma sätt som om den falska sedeln inte existerat (eftersom den representerar ett värde av 0 kr). D.v.s. servitören hämtar 50 kr hos korvgubben (korvgubben ligger då 50 kr back och servitören 50 kr plus), ger pojken 20 kr samt två drickor för att sedan betala tillbaka 50-lappen till korvgubben (korvgubben ligger då plus minus noll, pojken plus 20 kr + 2 drickor och servitören minus 20 kr + 2 drickor).

De uträkningar bughawk gav 12:22 och M@artin gav 12:23 var alltså aldeles korrekta (om man förutsätter att läsken räknas som 30kr, vilket alltså inte är aldeles självklart). :)

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

[Redigerat av Robban den 16 dec 2000]

Medlem sedan aug. 2000190 inlägg

[Redigerat av webmaster den 16 dec 2000]

Robban, jag hoppas att du skojar med mig. :q Annar blir jag orolig ;)

När servitörer stänger för dagen och skall räkna kassan, så har han en värdelös femtio kronorssedel i kassa. Denna falska femtiokronorssedel är av förståliga skäl värd 0:-.

Istället för en falsk femtiolapp med värdet 0:-, så borde servitören haft en äkta femtiokronossedel i kassan, med värdet 50:-. Eller hur...?
Istället för att sedeln är värd 50:-, så är den värd 0:-. Servitören har således förlorat 50:-. Den sedeln som finns i servetörens kassa är ju värdelös. Den borde ju dock ha varit värd 50:-.

Så fort servitörern mottagit den falska femtiolappen, så har han även gått miste om en äkta femtiokronorssedel, till ett värde av 50:-.

Man kan väl inte ha en värdelös femtiokronorssedel i dagskassan och sedan säga att man endast förlorat 20 eller 30 kronor? (Fast det kanske är det som kallas för den nya ekonomin ;) )

//Demo

------------------

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

10 poängare:

Fast det kanske är det som kallas för den nya ekonomin

;)

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)