En pojke gick in på en hamburgerbar och
beställde in två läsk, som kostade 15 kronor styck. Han betalade med en femtiolapp. Tyvärr hade servitören inte växel, så han sprang över till korvkiosken och växlade femtiolappen mot en tjugolapp en tia och fyra femmor. Han gav pojken en tia och två femmor tillbaka. Pojken drack upp sina läsk och gick därifrån. Strax därefter rusade korvkioskägaren in och skrek att femtiolappen var falsk. Servitören var tvungen att ge honom 50 nya kronor. Hur mycket förlorade servitören på kuppen?
Sug på den, så återkommer jag med svaret om en stund. :p
//Demo
------------------ Den som vandrar ödmjukhetens väg drabbas inte av trafikstockningar.
Han förlorade väl inget... Juridiskt sett så borde väl pojken stå för pengarna, och eftersom den var falsk, så förlorade pojken 70Kr (100kr om läskeblasken var dålig)... :)
------------------ It's now safe to turn your computor to the left. Kom hem till mig...
Fast om man räknar bortfall av inkomst som en förlust så blir det väl 100 kronor? Men eftersom han förhoppningsvis inte köper in läsken för samma pris som han säljer den för så kan man ju inte säga hur mycket han förlorade på kuppen. ;)
Däremot "tjänade" grabben en femtilapp, beroende på hur man räknar läsken och huruvida han visste att femtilappen var falsk eller inte. Korvkioskgubben förlorade bara en massa kalorier på att rusa... :e
------------------ To be or not to be - that's not a question!
han har inte förlorat någonting eftersom han är försäkrad mot sånt.
möjligen får han betala en fet självrisk, men exakt hur stor den är kan jag inte veta om inte demo avslöjar vilket försäkringsbolag hamburgerrestaurangen anlitar.
iofs lär ju den rena förlusten för den falska pengen vara lägre än självrisken, men ändå.
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
let's look for treasure!</A>
272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e