Skall man köpa sig en Mac....
62 svar · 997 visningar · startad av Rödalacket · sida 3 av 4
Frågan, av Rödalacket
Skall man köpa sig en Mac, håller på en del med grafik....försöker i alla fall... :) Är det stor skillnad på Mac och PC, har aldrig jobbat med en Mac, har inte sådan erfarenhet än.... :) Vad kostar en Mac gemfört med en PC? Andra fördelar och nackdelar? \------------------ www.lns.nu \------------------ Cave canem
Läs frågan i sin helhet →/me använder Graphic Converter trots att Photoshop 5.5 ligger på datorn. :e
Vill bara visa en lista på filformat.. :) Här!
------------------
Axel Veibäck
- http://www.axelweb.nu
- axel@axelweb.nu
Ei saa peittää.
Nja, så mycket enklare är det väl inte. Men Windows är ju mer vanligt och om alla ens vänner har det köper man nog också en PC med Windows.
Det där med warez o så kan nog stämma. Jag kan erkänna att det enda jag betalat för på min dator är operativsystemet. Resten är Freeware, Shareware, crackade program, program jag fått från lånade originalskivor, nerladdade piratkopior och piratkopierade program som jag fått från brännda CD skivor.
Så det skulle bli ganska dyrt för mig att skaffa en Mac.
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
Jag köper inte en PC p.g.a att den skulle vara "enklare". Med de fantastiska problem Windows visat för mig säger jag bara: tacka vet jag Mac OS.
Det finns piratkopior till Macen, men för tusan: piratkopiering är stöld och det skrämmer mig att det finns personer som väljer dator efter piratkopiorna. Själv kopierar jag inte och har ingen lust att göra det. Inget går upp mot att sitta med ett originalprogram från t.ex Adobe med handbok och allt istället för en piratkopia.
Piratkopiering är så "gulligt": "Jag skulle behöva en ny dator, så jag stjäl en för datorer är ju så dyra. Om bara branschen sänkte priserna skulle folk inte stjäla datorer."
------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker
Grymt;
Tror inte Rikard tycker det är ett större nöje att skicka trådar till rätt forum? eller?
Ironi är inte din grej va? :e
grymt;
erhh??? nej *JAG* var ironisk i den posten som du kommenterade...din pappskalle...REMEMBER?
Ironi är inte din grej va?
En sak är säker, ironi är defintivt inte min grej i alla fall... §jr
------------------
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
Nanne:
Jag tror att den stora anledningen till att folk använder PC mer är att det är enklare och finns mer warez till windows plattformen.
Rätta mig om jag har fel.
Nja det är nog snarare så att det är marknaden som styr valet i mycket stor utsträckning. Om man ser på utbudet som presenteras i annonser med eller utan "lockpriser" så är det till 99% PC'n som utbjudes. Vad beträffar "personaldatorer" så är nog dessutom dom paket där Mac finns representerade väldigt lätträknade.
Går man sen ut på stan och kollar runt lite, så här i Örebro t.ex., så hittar man bara Mac hos SIBA i övrigt är man hänvisad till nätet. Att köpa en IMac funkar väl vid en "Elektronik-supermarket" men skall man diskutera utrustning och konfiguration o.dyl. så vill man nog ha lite mera kunskap hos "säljaren".
Självfallet spelar även den negativa kritik mot Macarna, som många PC-användare roar sig med, en viss betydelse.
Så länge "folk" tror att Mac'en bara kan användas av grafiker och tidningsfolk så lär PC'n sitta ohotad kvar på sin tron.
------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."
Mac kanske är trevligt...
Men ärligt talat så gillar jag inte att en enda stort företag (Apple) ska tillhanda hålla allt på min dator. De maskiner jag kör har jag satt ihop helt från skratch både i hårdvara och i mjukvara. Men med Mac verkar man vara ganska låst vid en aktör...eller iaf ett fåtal aktörer. Vill gärna bestämma själv både prestanda och pris på grejerna. ;) Så för mig blir det PC med windows & Linux även i fortsättningen.
------------------
En genomvåt man är inte rädd för regnet
Vet inte om det skrev här eller i Macworld, men jag har bara en sak att säga: Det enda som är Mac här är själva datorn och systemet. Resten av programmen jag använder är icke-apple program och all kringutrustning förutom skrivaren är en mängd andra märken. Men det var bara ett halvår sen jag hade en HP-skrivare till datorn också. Annars är det: (allt ikopplat)
*Tangentbord: Macally
*Mus: Logitech
*Scanner: Agfa
*Compact flashcardläsare: Swift
*Visordocka: Handspring
*Diskettenhet: Newer Technologies
*Ethernethub: 3com
*Skrivare: Apple
That's about it. :)
Apple lät andra tillverkare gör Macar förut, men det dröjde ju inte länge tills de drog in alla licenser (i och med att Jobs kom tillbaka). Kanske kunde blivit lite konkurrens annars. Äh. :)
------------------
Axel Veibäck
- axel@axelweb.nu
Ei saa peittää.
[Redigerat av Axel den 16 nov 2000]
Vill bara påpeka att Apple inte tillverkar alla komponenter i datorn, bland annat handlar de hårddiskar från IBM, Fujitsu, Toshiba med flera. Grafikkorten kommer från ATI, nätverkskorten tror jag kommer från Farallon osv osv.
------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade
Då blir det inte mycket kvar ju.. :)
Dessutom är det väl inte Apple som tillverkat skrivarna heller? (/me har LaserWriter Select) Har för mig att HP tillverkade dem åt Apple.
------------------
Axel Veibäck
- axel@axelweb.nu
Dime con quién andas y te diré quién eres.
[Redigerat av Axel den 16 nov 2000]
AHA... ska kanske definera om min åsikt om MAC / bygga dator. Till PC finns det hur mycket moderkort och komponenter som helst att välja och vraka bland, det går kort sagt att sätta ihop och konfa en PC till en vettig summa pengar, gentemot att inhandla en färdig burk med diverse brister i både hårdvara och inställningar + att man ofta tjafsar med en support...eftersom de inte sänder med bios inställningar eller ens en manual om det... och detta till det dubbla priset av en handplockad, rätt inställd maskin. Nu var det PC jag lämnade exempel på, har ingen erfarenhet av just MAC, men konceptet med en stor koncern som håller i det mesta gillar jag inte ;) (mer risk för trilskandes supporter, dyra priser etc.)... att man kan ansluta en valfri skrivare eller mus till sin mac - ja, det fattade tom jag.
MAC skulle lätt bli större om det var mer tillgängligt för oss som gillar att leka med bräckjärn och hammare... *självironi*... och justa priser.
------------------
En genomvåt man är inte rädd för regnet
Somliga gillar att bygga Lego andra köper färdigbyggt.... sak samma, Barbie och Ken eller Spaceman Spiff trivs lika bra för det. ;)
Apropå Lego (lite off topic) så kan man nu bygga små robotar med webbkameror och annat kul. Såg en snubbe i Frankrike som hade byggt en robot med sin Nikon Coolpix 990. Hans dotter var visst inte så glad över att farsgubben hade snott hennes leksaker. :e
------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade
Vad jag vet så är det många musikstudios som använder sig av Mac. Jag träffar dagligen gubbar som försöker övertala mig att köra Mac i studion istället...
Det verkar ju faktiskt vara mindre problem...
Men jag gillar inte enknappsprincipen på musen...ju fler knappar desto bättre!
Sen så skulle ju aldrig jag köpa en mindre monitor än en 17".
Men det kanske bara är jag... ;)
Ta det lite lugnt med Pingvinen. Det är bara en lite grabb som äntligen fått en dator och nu tror att man kan gömma sig bakom lite falska personuppgifter. Skulle vilja se dig ansikte mot ansikte...jag ska upp till Stockholm nästa helg. Vi kan ju ta det då kanske...över en öl. *alkolisten i mig börjar dra i mig nu på fredagseftermiddagen*
Egentligen är det bara att skita i sånt här...idioter finns det överallt...allmänt talat då förstås. :e