Jag skulle ändå välja en PC tack vare det stora programutbudet. Det finns inte på långa vägar lika många program till Mac.
------------------
"Ibland sitter kristna ungdomar i en källare och käkar ostfralla..."
62 svar · 997 visningar · startad av Rödalacket · sida 2 av 4
Skall man köpa sig en Mac, håller på en del med grafik....försöker i alla fall... :) Är det stor skillnad på Mac och PC, har aldrig jobbat med en Mac, har inte sådan erfarenhet än.... :) Vad kostar en Mac gemfört med en PC? Andra fördelar och nackdelar? \------------------ www.lns.nu \------------------ Cave canem
Läs frågan i sin helhet →Jag skulle ändå välja en PC tack vare det stora programutbudet. Det finns inte på långa vägar lika många program till Mac.
------------------
"Ibland sitter kristna ungdomar i en källare och käkar ostfralla..."
Har velat köpa en Mac ett bra tag, men jag stöter på två problem: dels högen med pengar som krävs och dels utrymmet - jag har inte plats för den här hemma! :e
Som den medieputte jag är har jag hittat en hel del smaskiga specialprogram till Mac, men som inte finns till pc. Dessutom vill jag lära mig MacOS ordentligt, dvs sitta i timtal hemma och knacka och inte en timme då och då i Macsalen på högskolan... :l
Vad gäller strulet med blandningen Mac/pc så är det nog just blandningen som ställer till det i nätverket. Macarna hos oss strulade konstant tills dataenheten skaffade en renodlad Macserver med alla program osv på och vips gick det genast mycket bättre! :)
Så om någon som har köpt en G4 ångrar sig så kan den med fördel skickas till Jönköping!
Äh förresten, jag kan faktiskt tänka mig att hämta den på plats... :e
------------------
To be or not to be - that's not a question!
Ilyushin...va fan...?
Tre jättelika inlägg inom loppet av 3 timmmar?
Håller du på att skriva en roman eller?
Det skulle underlätta om du kunde skriva lite mer kortfattat i framtiden...
[Redigerat av PenguinKiller den 14 nov 2000]
Petra...? Tänjer vi inte ganska så in i helvetes mycket på sanningen nu?
Hur är det med alla atombomber i Mac:en???
Jag gillar inte lama påhopp som detta.
Nej, det finns inga atombomber i Mac och inga blåskärmar heller för den delen, så låt oss hålla oss till sanningen.
Däremot händer det att ett program "bombar ur", typ "programmet har avslutats på grund av ett fel av typen X". I de flesta fall är det bara att starta om programmet. I värsta fall, och det har hänt mig ett par gånger på ett halvår är att hela datorn fryser upp och jag måste tvinga en omstart. Inga skadade filer eller program, inga timslånga körningar med tester för att reparera filer, utan bara att starta om.
Det program jag har mest problem med är faktiskt Netscape som jag envisas med att använda. Den krashar titt som tätt, utan att dra ner hela datorn. Skulle jag bita i det sura MS äpplet så kanske jag skulle ha mindre krashar.
Som med alla datorer så hänger stabliliteten i systemet på att du har konfigurerat din dator på bästa sätt. Själv har jag en konfiguration som sällan krashar därför att jag använder program och systemtillägg jag litar på. Om jag installerar något som är okänt för att testa och det krashar vet jag ju att det bara är skit och slänger allt i papperskorgen.
En rätt konfigurerad Mac krashar inte mer eller mindre än en rätt konfigurerad PC.
Så låt oss hålla oss till sanningen.
------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade
[Redigerat av CyberPet den 15 nov 2000]
Håller mig till sanningen:
70% av mina krasher orsakas av Netscape ofta i kombination med Fjärranslutning. (Används för att koppla upp)
20% orsakas av Word.
10% orsakas av systemet/annat program.
Siffror grundade på ganska få krasher, men det har vi redan täckt. Det jobbiga är att krasherna oftast inträffar enligt Murphys lag, t.ex. vid jag-har-så-bråttom-jag-hinner-inte-spara-utskrifter och när man precis skrivit ett långt inlägg på wF eller nåt. :)
------------------
Axel Veibäck
- http://www.axelweb.nu
- axel@axelweb.nu
Först sen, skriv tänk!
Jag gillar inte lama påhopp som detta.
Petra...tror inte du har en blekaste aning vad ett påhopp är för något...
Nu var det så att jag ville veta lite för och nackdelar med Mac vs PC, ville alltså ha lite konstruktiv kritik av Mac och även av PC, när är det en större fördel att använda en Mac och när är det en större fördel att använda en PC. Jag tycker att jag har fått en del vettiga svar i den här tråden och nu verkar det utvecklas till en "person angrepps tråd" istället för att hålla sig till frågan. Har ni något konkret att komma med för/mot Mac, för/mot PC så är ni välkommna.
------------------
www.lns.nu
------------------
Cave canem
när är det en större fördel att använda en Mac och när är det en större fördel att använda en PC
Det beror nog helt på vad man är van vid samt vilka produkter man använder. Vissa programvaror finns endast till Windows och vissa endast till Mac.
Jag menar, en dator är en dator är en dator. Förut var ju Macen tung inom desktop, grafik, musik och såna fjollgrejor ;) men det är ju inte längre fallet, nu är det mer en fråga om personlig smak (eller religiös övertygelse) skulle jag tro.
------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein
... nu är det mer en fråga om personlig smak (eller religiös övertygelse) skulle jag tro.
Tror jag också faktiskt.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
Tycker jag med. :)
Windows och Mac OS har ju ärvt så mycket av varandra de senaste åren att det är relativt lite som skiljer dem åt. Annat var det på 3.11-tiden.. :) (system 6 håller sig fortfarande i gamla datorer om nån undrar. urstabilt)
------------------
Axel Veibäck
- http://www.axelweb.nu
- axel@axelweb.nu
Först sen, skriv tänk!
Programutbudet är stort till Mac. Jag kan inte se någon anledning att köra Windows p.g.a detta. Enda undantaget är då man arbetar med tekniska tillämpningar inom ett område som Apple inte har någon täckning på, men inte annars.
------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker
Vad finns det för program som liknar Homesite och 1st page på Mac?
Ska helst vara gratis också.
Och vad finns det något bra Freeware-bildbehandlingsprogram till Mac?
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
Webbeditorer: kolla in PageSpinner (billigt och bra) och gör ett besök hos Apple för en kontroll i deras produktkatalog. Kolla också MacPressens guide över shareware och freeware, där det finns mycket användbart att hämta.
Bildbehandling: jag rekommenderar Graphic Converter som är shareware, men det går att använda gratis, även om det inte fungerar riktigt som den registrerade.
Du kan också leta på Info-Mac och söka på nätet efter andra Mac-arkiv.
------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker
Okej, jag använder liksom bara Mac i skolan så jag vill inte betala för programmen..
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
Debatten Mac vs PC hanteras i för ämnet avsett forum. Inte här. :)
------------------
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
Ja vet.... :(
Det är mitt fel.. :r :r
------------------
www.lns.nu
------------------
Cave canem
Min gamla IBM 486:a är likadan. Den är hör och häpna långsammare än en Performa 460, trots att dess processor är snabbare (486 är snabbare än 68030) och då kör den ändå Windows 3.11. Performan har 7.5.5 (Windows 95 i Mac-världen) och är ändå klart snabbare att arbeta med.
Jag har defragmenterat PC-maskinerna och sett till att hålla dem i trim, men ändå finns skillnaderna där.
Men MacOS 7.5.5 tar väl till vara på all "kraft" i 68030 CPU'n? När du kör Win 3.x (och i viss mån 9x/ME också) på en 386+ kör du ett 16-bitars OS på en 32-bitars processor (all kraft i CPU'n utnyttjas alltså inte). Lägg in Linux eller FreeBSD (eller vilket operativsystem som _inte_ har ett gammalt 16-bitars OS i botten) så ska du se att det går snabbare (och så får du ett mer rättvist benchmark ;)).
[Redigerat av Muzzafarath den 15 nov 2000]
Debatten Mac vs PC hanteras i för ämnet avsett forum. Inte här.
äääähh!...va inte så j-a uptight nu Rickan ...spring ut å lajja med dom andra grabbsen du med :e
Jag vill bara påpeka att PageSpinner inte är en WYSIWYG-editor för HTML, den ger dig färdiga kodsträngar som du fyller i rätt data i. En av de mest kraftfulla HTML-editorn när det gäller textbaserad editering av HTML är BBEdit. Både PageSpinner och BBEdit är Shareware och går att använda utan att betala. PageSpinner har också ett systerprogram för att lättare tillverka CSS-filer. Det finns även andra HTLM-editorer som är på gång.... kommer inte ihåg namnen dock, så jag rekommenderar Macavdelningen på www.download.com och www.tucows.com
Sharewareprogrammet GraphicConverter är det mest kompetenta bildredigeringsprogrammet som finns. Den kan konvertera 60 olika filformat, varav 50 är format man aldrig hört talas om! Rekommenderas varmt. Kallas även "fattigmans-Photoshop".
/Petra
------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade
[Redigerat av CyberPet den 15 nov 2000]
äääähh!...va inte så j-a uptight nu Rickan
Jopp.
------------------
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
[Redigerat av Rikard den 15 nov 2000]