webForumDet fria alternativet

Reclaim the streets

Medier & press

56 svar · 425 visningar · startad av Matti

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg
Frågan#1

Motkrafts nyhetsbrev

Runt 500 personer samlades den 7 oktober vid parkeringshuset
Anna för att under parollen Reclaim the Streets ha fest och
dans. Inget bråk mellan poliser och festdeltagare uppstod och
allt förlöpte lugnt.

Festen höll till på en tämligen otrafikerad gata och polisen
hade spärrat av med kravallstaket mot den betydligt mer
trafikerade Drottninggatan. Folk dansade till musiken som
spelades på en lastbil. Det var fotboll, långdans och en upp-
sluppen atmosfär. Vid sextiden började hiphopbandet B&B spela
under jubel och sedan fortsatte dj-musiken.

Konstigt.. när man inte kallar inhundratals poliser blir det inget bråk.. :p

------------------
matti.intelligens.nu

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

suck.

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
i declare war on damaged hair and split ends.</A>

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Anders,

suck

Försök skriva lite mer konstruktiva inlägg.

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

Försök skriva lite mer konstruktiva inlägg.

Skriv först, tänk sen!

Ordet är m.a.o. fritt.

det känns som om vi varit med om allt detta förut: http://free.webforum.nu/wf/Forum1/HTML/001371.html

swey, konstruktiva inlägg? :l

------------------

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Swey:

Ditt inlägg var ju SÅDÄR konstruktivt!

Precis som det här... ;)

det känns som om vi varit med om allt detta förut
Skillnaden mot förra gången är att när polisen inte försöker stoppa en fredlig demonstration går allt lugnt till.

------------------
matti.intelligens.nu

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Anders, om jag tidigare har skrivit idiotiska inlägg behöver inte du göra det nu, eller? ;)

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

[Redigerat av Swey den 18 okt 2000]

idiotiska inlägg? nej då... ;)

men med risk för att upprepa mig från den förra reclaim-tråden så har jag mycket svårt att förstå varför ungdomar måste vara 500 stycken på samma ställe för att kunna ha kul :q

... tämligen otrafikerad gata

tämligen?

musik från lastbil? jag tycker det skulle suga rätt hårt att ha femhundra pers utanför mitt hus, som skriker och dansar och spelar sunkig musik från en lastbil, trots att min gata är 'tämligen otrafikerad'.

------------------

Det är ingen som sagt att de måste vara 500. En fest blir nog trots mycket roligare om det är 500 istället för 10 personer som festar.. :)

Eftersom dessa fester inte hålls dagligen tror jag nog att de boende kan stå ut med "dunka-dunka"-musik ( :e) ett par gånger om året. Festen hölls förresten vid ett parkeringshus där en laglig vägg för graffiti finns.

------------------
matti.intelligens.nu

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

när polisen inte försöker stoppa en fredlig demonstration går allt lugnt till.

När polisen inte försöker stoppa ett fredligt bankrån går allt lugnt till.

När polisen inte försöker stoppa ett fredligt gisslandrama går allt lugnt till.

När polisen inte försöker stoppa en fredlig skalbolagsaffär går allt lugnt till.

Polisen, så vitt jag vet, är till för att stoppa olagliga prylar, oavsett om det är en massa 14-åriga förvirrade veganer i gamla överskottskläder som röker braja och spelar kass musik eller om det är elaka Nisse och hans bankrånarpolare som utför den olagliga handlingen.

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

tack, pepper.

------------------

Polisen, tycker jag, borde göra annat än att gripa festande ungdomar (barn?).

------------------
matti.intelligens.nu

Just för att dom är barn eller?

Polisens uppgift är att se till att lag och ordning råder, om det är barn eller inte spelar ingen roll, eller tycker du att polisen generellt sett inte skall få ingripa mot personer som är, låt säga, under 18 år om dom utför olagliga handlingar?

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

eller tycker du att polisen generellt sett inte skall få ingripa mot personer som är, låt säga, under 18 år om dom utför olagliga handlingar?
Nej. Jag skulle vara lycklig om vissa personer i min skola skulle bli inspärrade efter att de exempelvis klottrat. Istället för att gripa folk som festar borde de gripa försöka rånare och inbrottstjuvar. Om jag får välja mellan att bli försenad pga av några vill dansa på gatan och att bli rånad på min mobil (iofs har jag ingen mobil men vi får väl vara lite hypotetiska) så väljer jag utan tvivel att bli försenad.

------------------
matti.intelligens.nu

Medlem sedan maj 200030 inlägg

Jag gör vad jag vill! Sluta tjata på mig! x(

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Skillnaden mot förra gången är att när polisen inte försöker stoppa en fredlig demonstration går allt lugnt till.

Skillnaden från förra gången är att de höll till på en "tämligen otrafikerad gata" och att eftersom polisen var där innan med kravallstaket så antingen visste de om det eller så hade Reclaim fått tillstånd.

------------------
To be or not to be - that's not a question!

Istället för att gripa folk som festar borde de gripa försöka rånare och inbrottstjuvar.
En massa människor som springer runt och klottrar på fasader. Konstigt sätt att festa på.

På inlägget på sidan http://free.webforum.nu/wf/Forum1/HTML/001621.html skriver Matti:

Idag fick jag veta att på torsdag skall vi städa skolan. Vår klass skall bla. plocka upp skräp bakom idrottshallen och städa 4 salar varav 2 används av hela högstadiet (kemi, fysik).
Jag kommer att vägra städa bort sådant klotter som jag själv inte klottrat. Jag lär få massa lärare emot mig så jag behöver argument.

1. Jag tänker inte städa efter andra (om jag inte får betalt).
  2. Jag och mina föräldrar betalar inte skatt för att jag ska gå till skolan och städa.
  3. Enligt en lärare så skall vi säga till en elev om han/hon klottrar - jag går inte i skolan för att lära andra vett.
  4. Skolan kan inte tvinga mig till fysiskt arbete (skollagen).

Vem skall städa efter era gatufester då va? Skattebetalarna? Arbetslösa i åtgärd? Skära ned lite i sjukvården och anställa fler parkarbetare?

//Demo

[Redigerat av demo den 18 okt 2000]

Vem skall städa efter era gatufester då va? Skattebetalarna?

Vid den andra festen i Sthlm städade arrangörerna efter sig. JA, jag vet att vissa idioter klottrade.. vet inte hur det gick till på den senaste eftersom jag inte var där och eftersom jag inte har haft tid att läsa om den.

Jag måste betala ett antal tusen kronor i skatt i år (kommer iofs inte upp i era siffror, än) och jag har inget emot att staten betalar något som gynnar ungdomar. Hellre det än att de finansierar typ.. Moderna Museet där de visar filmer för pedofiler, åh, jag menar "konstfilm". ;)

------------------
matti.intelligens.nu

Jag betalar fanimig inte en av europas högsta skatter för att en hop märkliga borgarbarn med auktoritetsfobi, ätstörningar och skumma rödvinsvänsteråsikter ska få flumma runt på offentlig plats.

När flumungarna vuxit upp och blivit byråchefer på statskontoret eller andra byråkratiska positioner likt sina flumvänster-föräldrar anno 60-talet så kommer dom ändå att ha glömt alla sina revolutionära ideér och ha blivit ett med den geggiga borgarmassan med f.d vänsteråsikter som sitter och tar alla beslut.

------------------

Jag betalar fanimig inte en av europas högsta skatter för att en ..
Vad betalar du skatt för?

------------------
matti.intelligens.nu

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)