webForumDet fria alternativet

Shelley Taylor - omoga webbdesigners

Webbutveckling

20 svar · 344 visningar · startad av Luxman

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg
Frågan#1

Var det någon som deltog i Handelns Utredningsinstituts seminarium i tisdags?
Jag har läst ett sammandrag i en lokalblaska där står följande:

Shelley Taylor har jämfört e-handelsplatser i Usa, England och Sverige.
Hennes slutsats var att de svenska e-handelsplaserna skapas av 22-åringar som inte begriper vad de sysslar med. Sidorna är för omogna och omöjliga för konsumenterna att använda.

Hon sade vidare:
Dessa 22-åringar kan vara aldrig så duktiga på att skapa sidor där det snurrar och blinkar, men de har ingen aning om vad handel går ut på och hur man hjälper kunderna att handla på nätet. Sidorna är för krångliga, innehåller för lite hjälp, omöjligt att jämföra olika varor.

De som satsar på e-handel måste lära sig att sätta kunderna i centrum, inte kortsiktiga vinstintressen skapade genom flashig lansering, avslutade ST.

Ja vad säger ni om detta???
Krävs det att "webbmakarna" lär sig mer om detaljhandeln innan dom kan skapa vettiga e-handels platser??
Har layouten blivit viktigare än innehållet??

------------------
//Luxman

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Det där kunde lika gärna jag ha sagt!!! ;)

*Håller med till 100%*

------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>BIRE The Hemsida</A> - En mental frizon utan onödiga undersidor

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Jag antar att hon bara sett en e-handelssite, boo.com?

------------------
matti.intelligens.nu

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Jag tycker att hon generaliserar x(

Jag råkar vara 22år, och har gjort en e-handels sida. Men vill inte klassa min som "flashig", då jag ser den som traditonell, med fördelarna att den är dynamisk och läser allting från en databas.

------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba

Medlem sedan juni 2000229 inlägg

Hon har faktiskt ganska rätt. Jag har varit involverad i ganska stora projekt betr e-handel och en flashig sajt leder inte automatiskt till flera köp. Det är enkelhet som är nyckelordet.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Exakt, enkelheten är nyckelordet. Det skall vara enkelt för kunden att avsluta köpet, annars skiter man i det.

En avsluts-dödare är t.ex de sajter som kräver att man skall registrera sig som medlem innan man kan handla, det gör att man förlorar många "impulsköp".

Det räcker inte bara att göra en "ren" sajt utan en massa flash-animationer och annat, man måste bygga upp sajten pedagogiskt så att den är lätt att använda. Användarvänlighet måste vara ledordet, annars tappar man kunder.

Många designers skulle nog må bra av att jobba tillsammans med en beteendevetare eller liknande.

------------------
Murphy's Law of Thermodynamics:
Things get worse under pressure.

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

En avsluts-dödare är t.ex de sajter som kräver att man skall registrera sig som medlem innan man kan handla, det gör att man förlorar många "impulsköp".

De som handlar impulsivt är ofta de som inte har pengar, om man kan minimera detta men ändå hålla försäljningen på en bra nivå, tycker jag att man skall göra det.
Genom att man måste registrera sig ser vi ganska snart om kunden har angett en riktig e-post adress samt om kunden verkligen är intresserad av produkten.
Vi kan även genom registrering ge kunden extra funktioner, såsom orderarkiv m.m.

Tack!

------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba

Genom att man måste registrera sig ser vi ganska snart om kunden har angett en riktig e-post adress samt om kunden verkligen är intresserad av produkten.

Den kollen får man ju ändå när man skickar ordern till betalningsgatewayen där kortnummer och namn etc. kollas mot banken.

Om man inte kan ta emot kortbetalningar så måste man ju iofs försäkra sig lite mer, men i e-handelssammanhang är det ju rätt så illa om man inte tar emot kortbetalningar, då förlorar man ju presumtiva kunder där också.

------------------

Matti:

Jag antar att hon bara sett en e-handelssite, boo.com?

Enligt artikeln så bestod det svenska urvalet av större väletablerade e-handelssidor bl.a. IKEA's nya. Jag har inte artikeln här på jobbet men urvalet, såvitt jag kommer ihåg, innehöll flera stora handelplatser.

------------------
//Luxman

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Enkelhet lär vara nyckelordet, men det är nog svårt att hålla en e-handel om man inte registrerar kunderna, eftersom det inte handlar om kontanter. Lösningen kanske är att göra registreringen enklare? Att inte ha en hel A4 med uppgifter utan endast namn, adress, mail och kontonummer - inget mer. Jag backar direkt när man måste fylla i inkomstuppgifter, kön, ålder, utbildning m.m... jag vill ha en rak kommunikation med affären och lämna ut så lite som möjligt om mig själv. Jag tror att de flesta är likadana.
En flash tenderar bli överdriven på många siter (inte bara e-handel) så visst är det störande med flygande cirklar och texter på en annars seriös site.

------------------
---Jippi!---

-PeW-

Medlem sedan aug. 2000543 inlägg

Jag håller med om att man bör kanske tänka på vilken publik man vänder sig till, det är väldigt viktigt, speciellt när det inte gäller bara personliga hemsidor. Samtidigt så kan man inte motarbeta allt nytt heller, när tåget först kom förstod inte folk hur man kunde åka så snabbt...det måste ju vara skadligt...men, människan vänjer sig. Jag är för nyskapande...men man får inte glömma syftet med det man gör och bli "effekt-kåt" (eller hur man nu ska formulera det).

------------------
""""This is only Fias temporary signature""""

[Redigerat av Mirxa den 21 sep 2000]

Jag tyckte annars att http://www.ikea.se/ var en ren site med lagom mycket krimskrams och ett lagom formulär. Fast jag är äldre än 22 och ingen ehandels konstruktör. :)

Mirxa Du har en bra poäng där.

Luxman Var det denna dam du menar: http://www.sollfair.se/press/releaser/9809/iws18.htm :q
Fast jag kan inte låta bli att undra efter att ha läst det, hur hon vill att det ska se ut på ett företags hemsida...?
------------------
---Jippi!---

-PeW-

[Redigerat av PeW den 21 sep 2000]

PeW

Det stämmer det är samma kvinna och tydligen samma budskap :o .

Jag var hemma på lunchen och rastade min dotters valp(bra med föräldrar ;) ) , då passade jag på att snegla i nämnda artikel, för att uppdatera mig på vilka handelsplatser som var med i granskningen.
- Boxman, Letsbuyit, Bokus, H&M, Ginza och Ikea var några som nämdes.

------------------
//Luxman

men det är nog svårt att hålla en e-handel om man inte registrerar kunderna

Det är inte svårt. Naturligtvis måste ju kunden fylla i de för köpet nödvändiga uppgifterna så som namn, adress och kortnummer, men man skall slippa en omfattande registrering om man inte vill.

För att få kunder att registrera sig så kan man locka med särskilda medlemserbjudanden etc. till registrerade kunder, men jag tycker att man alltid skall ha möjlighet att handla utan att vara registrerad.

------------------

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Japp jag får den känslan av att designen många ggr går före innehåller eller åtminståne hur man behandlar kunder. Bara för att man gör en affär via webben gör det ju mig som kunsument inte midre värd.

------------------
[McD - Burgers for the people!]

www.mcdz.net

Bara viljan finns så finns också hoppet!

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Boxman, Letsbuyit, Bokus, H&M, Ginza och Ikea var några som nämdes.
Boxman är ju hur skön som helst.. bara att klicka på köp och skicka iväg ordern. ;)

------------------
matti.intelligens.nu

Medlem sedan maj 2000148 inlägg

..Tycker inte att man ska sticka under stolen med att formen faktiskt är i viktig i den bemärkelse att man (i detta fall jag) bedömer seriositeten hos en e-butik utefter den samt att den i vissa fall kan stimulera shoppingen.

------------------
/Daniel W

Medlem sedan maj 2000376 inlägg

Tycker inte att man ska sticka under stolen med att formen faktiskt är i viktig i den bemärkelse att man (i detta fall jag) bedömer seriositeten hos en e-butik utefter den samt att den i vissa fall kan stimulera shoppingen

Det är helt riktigt att den grafiska formen på en webbplats påverkar en besökares intryck av företaget. Själv hävdar jag att "bra" design inte nödvändigtvis är samma sak som "häftig" design. Många e-handelsplatser idag anser jag vara alltför teknikfokuserade när det gäller utformningen av gränssnittet. Boo.com får väl anses vara ett extremexempel på detta tänkande, men även många andra e-handelsplatser lider av samma åkomma.

Så även om Shelley Taylor uttrycker sig en aning kategoriskt, tycker jag att hon har en poäng i det hon säger. Sedan kan man förstås spekulera i orsakerna till problemet, men jag tror att många s.k. webbyråer kanske har mycket kompetens när det gäller grafisk formgivning m.m., men har en del att lära inom MDI-området (människa-datorinteraktion), särskilt vad gäller användbarhet (usability).

Hursomhelst så kan ju kritiken bli konstruktiv genom att det kanske blir en och en annan tankeställare på webbyråerna..

------------------
---Jippi!---

-PeW-

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Att göra en e butik och en vanlig butik som man går in i (med sin kropp) och handlar handlar om samma sak ... !

Om inte kunden hittar det han/hon söker .. kommer kunden inte att köpa ngt !

En stor skillnad ... i en riktig butik kan man alltid fråga personalen som glider runt där hela dagarna och har som uppgift att hjälpa kunderna hitta och se till att alla varor som säjs står på ett säljande sätt!

I en e-butik så finns det ingen att fråga (om det inte finns en sökmotor på sajten) ... därför är det nästan ännu viktigare att koncentrera sig på tillgängligheten när man gör en e-butik !!!

------------------
GANDALF

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)