Om du har någon respekt för dina medmänniskor borde du inte skapa skapa såna här trådar.
------------------
- Swey
Projekt wF PHP
126 svar · 729 visningar · startad av Matti
Om du har någon respekt för dina medmänniskor borde du inte skapa skapa såna här trådar.
------------------
- Swey
Projekt wF PHP
Lite svårt!? Vilken Gud? Religion är underbart... :)
Håller med Swey, lite onödigt inlägg...
------------------
Skvallrar bäst som skvallrar först.
www.webeye.nu
[Redigerat av Vide den 13 jul 2000]
Jag kan omöjligt försöka överbevisa er då ni inte ens vill tro att det finns en Gud.
Det jag kan rekommendera er är att ni själva frågar Gud om han finns. Gör det... Ge Gud en ärlig chans. Inget "Om du finns, så ge mig en Porsche". Det går inte.
Men han kommer finnas där, jag lovar.
Jag har mycket respekt för mina medmänniskor (eh.. tror jag). Om Gud finns så borde det inte vara så svårt att bevisa det på något sätt.. eller? [redigering]Varför borde jag inte skapa sådana här trådar?[/redigering]
Vilken Gud?
Ingen Gud. Det finns ingen.
Jag kan omöjligt försöka överbevisa er då ni inte ens vill tro att det finns en Gud.
Jag vill faktiskt gärna tro på att det finns en Gud.. men det är omöjligt för mig eftersom ingen kan förklara för mig vad Gud är. Om ingen kan förklara det så kan han/hon/den/det inte finnas? Eh.. lite snurrig det här.
------------------
M a tti Kolu
www.mk.st
[Redigerat av Matti den 13 jul 2000]
Alla vet att det inte finns någon gud, Matti. Men låt folk få tro vad de vill och respektera det utan att ställa såna här frågor.
Du borde inte ställa såna här frågor eftersom djupt troende personer blir väldigt upprörda.
------------------
- Swey
Projekt wF PHP
[Redigerat av Swey den 13 jul 2000]
Alla vet att det inte finns någon gud, Matti. Men låt folk få tro vad de vill och respektera det utan att ställa såna här frågor.
Faan.. det här går inte ihop i min hjärna :( Varför tror så många människor på något som dom vet att det inte finns? Jag förstår inte.. :( Är slutsatsen då att 2 miljarder människor tror på något för att dom är rädda för verkligheten? Eller?
/me fattar 0.
Redigering efter Sweys redigering:
Du borde inte ställa såna här frågor eftersom djupt troende personer blir väldigt upprörda.
Folk blev upprörda när Darwin kom med sin teori om apor osv.. borde Darwin ha hållt tyst?
------------------
M a tti Kolu
www.mk.st
jag hoppas det finns en gud. eller kommer att finnas, eller kommer att märkas i alla fall. även om jag personligen kanske inte kommer att bli hjälpt av det, så finns det de som blir det.
allt handlar faktiskt inte bara om mig. ;)
------------------
@nders
Alla oreligösa som tror på vetenskapen, menar jag. Definitivt inte alla.
------------------
- Swey
Projekt wF PHP
Matti: Äntligen nån annan som också tar sitt liv på allvar, jag håller helt med dig!
Swey: Vadå inte ställa såna frågor??? Så klart man måste få diskutera sånt här! Det är klart att många troende personer blir upprörda och det är för att de visa är så övertygade om det de tror att de inte acepterar något annat. Sen kan de ju inte bevisa att de verkligen har rätt så då vill de ju såklart inte ha en diskussion som de kommer att förlora.
Vide: Vadå "Religion är underbart..."? Eller var det bara ett skämt?
Kim: Min konfermand präst lyckades inte övertyga mig på något sätt om kristendomen kan inte du förska förklar vad du menade? Hur kommer han finnas där? Jag förstår inte, snälla försök förklara, jag vill försöka förstå!(väldigt seriöst menat)
------------------
Fredda | Ironoak
Jag menar att den väcker så många känslor, vilket jag tycker är kul... :)
------------------
Skvallrar bäst som skvallrar först.
www.webeye.nu
[Redigerat av Vide den 13 jul 2000]
Detta inlägg skrivs med omtanke för samtliga våra besökare.
Jag ber samtliga debattörer att tänka på att detta ämne kan uppfattas som känsligt och personligt för vissa.
Jag ber er därför allra ödmjukast, med tanke på att det skrivna ordet kan uppfattas som hårt, att ni försöker hålla en väldigt mild ton i diskussionen och gärna läser igenom era inlägg ytterligare en gång innan ni postar dem. (skriver jag och redigerar som tusan... ;) )
Det är möjligt att detta inlägg aldrig hade behövts postas och att det löser sig ändå, men jag tror att det är viktigt att vi förebygger eventuella meningsbyggnader som kan leda till att andra läsare kan ta illa upp.
Jag tycker även att diskussionen ska fortgå - vi ska acceptera att frågor ställs - men det bör ske på ett vänligt och konstruktivt sätt. :)
Personligen tror jag inte på Gud som Gud, men jag kan inte bevisa att jag har rätt i min åsikt.
Att Gud inte existerar har inte heller någon lyckats bevisa för mig.
"Det finns ingen sanning - bara åsikter." - Författaren av citatet är okänd för mig
------------------
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
[Redigerat av Rikard den 13 jul 2000]
Jag tycker att Matti gjort rätt som ber den som tror på Gud att bevisa att denne verkligen finns!
Det borde nån gjort vid det här laget tycker jag ;)
------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>BIRE THE HEMSIDA!</A>
Inlägget är ju inte mer onödigt än våra andra tramsinlägg som fyller Ordet är fritt iaf!
Eller tycker du annorlunda? ;)
------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>BIRE THE HEMSIDA!</A>
Varför är det så känsligt Rikard? Varför tar folk illa upp av att någon ifrågasätter det du så starkt tror på när du själv vet att det är rätt? I vanliga fall när sånt händer brukar personer avfärda sånt enkelt och inte ta åt sig... Betyder de att de själva inte är riktigt säkra på vad de egentligen tror. Man säger ju att man tror på gud inte att man vet att gud finns!
Det finns så många bevis att religioner inte kan vara sanna men inte ett enda för att de "övernaturliga" delarna i religionen verkligen är sann.
Gud är alltså lika verklig som om jag skulle säga att jag har en osynlig vän som står bredvid mig för att det kan ingen bevisa att jag inte har!
------------------
Fredda | Ironoak
Rikard:
http://www.infidels.org/news/atheism/intro.html
"But isn't it impossible to prove the non-existence of something?"
There are many counter-examples to such a statement. For example, it is quite simple to prove that there does not exist a prime number larger than all other prime
numbers. Of course, this deals with well-defined objects obeying well-defined rules. Whether Gods or universes are similarly well-defined is a matter for debate.However, assuming for the moment that the existence of a God is not provably impossible, there are still subtle reasons for assuming the non-existence of God. If we
assume that something does not exist, it is always possible to show that this assumption is invalid by finding a single counter-example.If on the other hand we assume that something does exist, and if the thing in question is not provably impossible, showing that the assumption is invalid may require an
exhaustive search of all possible places where such a thing might be found, to show that it isn't there. Such an exhaustive search is often impractical or impossible.
There is no such problem with largest primes, because we can prove that they don't exist.Therefore it is generally accepted that we must assume things do not exist unless we have evidence that they do. Even theists follow this rule most of the time; they don't believe in unicorns, even though they can't conclusively prove that no unicorns exist anywhere.
To assume that God exists is to make an assumption which probably cannot be tested. We cannot make an exhaustive search of everywhere God might be to prove that he doesn't exist anywhere. So the sceptical atheist assumes by default that God does not exist, since that is an assumption we can test.
Those who profess strong atheism usually do not claim that no sort of God exists; instead, they generally restrict their claims so as to cover varieties of God described by followers of various religions. So whilst it may be impossible to prove conclusively that no God exists, it may be possible to prove that (say) a God as described by a particular religious book does not exist. It may even be possible to prove that no God described by any present-day religion exists.
In practice, believing that no God described by any religion exists is very close to believing that no God exists. However, it is sufficiently different that counter-arguments based on the impossibility of disproving every kind of God are not really applicable.
------------------
M a tti Kolu
www.mk.st
Matti, finns UFOn, spöken, telepati m.m.? ;)