webForumDet fria alternativet

Upplösningstillstånd...

Småprat

75 svar · 480 visningar · startad av Chakotay · sida 4 av 4

Frågan, av Chakotay

Upplösningstillstånd: 640 x 480 :) Det tas allt mindre och mindre hänsyn till oss som använder skärmupplösningen 640 x 480 :( Påpekar man bristerna i det hänseendet till webbsideinnehavarna få man ofta mer eller mindre likgiltiga/förolämpande svar :( Jag tycker det är dags att vi strider för vår sak! Vi kunde bilda förening! Vi kunde starta hemsidor med budskapet: Försvara 640 x 480-surfarnas

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 2000438 inlägg

För att man inte ska få sidscroll i 640*480 så bör sidan inte vara bredare än max 600. Webmonkey gjorde en undersökning där de kom fram till att sidan inte får vara bredare än 550 för att ingen ska få sidscroll, men då hade de räknat med människor som har startmenyn på sidan.

Apropå wF...menyn till vänster kom ju till först för ett par månader sedan, innan dess var det inga som helst problem i 640 antar jag. Nu kan jag tänka mig att inläggstexterna blir lite väl korta.

Å andra sidan, kommer jag nog inte att anpassa till 640 i första hand på samma sätt som jag inte längre anpassar till Netscape 4. Däremot är det (iaf än så länge) en självklarhet att man ska kunna se all information (på någotsånär vettigt sätt) även om man sitter med NS4 och 640*480.

/Csson

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Ang Gustavs beröm längre upp: Tack! :r

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Jag har bara kört 640*480 några få enstaka gånger de senaste åren. Dessa gånger är alltså felbootningar där jag har fått starta i felsäkert läge. ;)

Men jag har faktiskt inte sett någon som kör 640*480 på jättelänge. T.o.m. en gammal 486 33MHz som jag har nånstans i en garderob kör 800*600.

Statistik från min egen sajt
för de tre populäraste upplösningarna:

640x480 (22%)
800x600 (49%)
1024x768 (22%)

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Hjm ...

Personligen så gillar jag inte sidor som fyller ut skärmen på hela bredden ... det blir döjobbigt att läsa då ... och blicken får fara som en skottspole fram o tillbaka för att få en överblick ... du scrollar jag hellre i höjdled när jag söker informationen !
Blir tokig när jag får mail från folk som aldrig trycker på enter utan bara skriver o skriver

Tänk er att tidningarna skulle börja göra sina annonser så att dom ligger från vänsterkant till höger kant i tidningen istället för att dela upp dem i småspalter... huva .. va jobbigt det skulle bli att läsa dom !
Det är ju jobbigt redan idag bara för att dom envisas med att göra dom så stora (tänker i första hand på Östgöta correspondenten som tar upp hela köksborddet när man vecklar ut den)

------------------
*buttersmurfen*

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Du har valet att göra fönstret mindre. Så länge du har det valet kan du inte klaga. ;)

Men något som vore bra vore om man med HTML kunde länka texten i olika spalter automatiskt.

------------------
/mvh Swey
Programmera PHP

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Valet att göra fönstret mindre .. jaa ..men ... då får jag ju upp scroll i sidled ... hur roligt är det?
Men jag förstår inte hur jag kunnat missa den möjligheten vad det gäller mailen ... tack för tipset .. nu slipper jag irritera mig på mina vänner i fortsättningen ;)

------------------
*buttersmurfen*

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Hur många är det å andra sidan som lägger text i 1000 px bredd utan radbrytningar?

Misstänkte det, det är inte alls många. Är det några så är det nybörjare. Mer vana användare delar upp i olika spalter.

Jag skulle vilja skaffa mig en sån där signatursnutt här på webForum, en där det stod t.ex.:

"Låt oss slåss för 640x480-surfarnas rätt att se bra webbsidor!! :h "

Och förstås i nån fräsig färg, font m.m. - hur gör jag, kan nån va' bussig visa :q

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Du går till din profil, gör en signatur och kodar den med webforumkoden... du får två färger att välja mellan (red och blue) och förstås fet och kursiv (b och i).

Lycka till!

------------------
/Petra

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Ni får det att låta så allvarligt... Huvudsaken är väl att man som webbformgivare är medveten om att det fortfarande finns personer som använder 640x480. Sedan får man faktiskt bestämma själv om man vill rätta sig efter det.

------------------
Gunnar Liljas - webbutvecklare
Leon Reklambyrå AB

Alla diskriminerade grupper måste SLÅSS för sin rätt, för att åstadkomma medvetenheten!

Det har hänt nå't!!!

T.ex. den här gamla tråden får bra plats i mitt 640 x 480-fönster, men en del nyligen tillkomna trådar är klart för breda!!!

Håller ni på med någon smygbreddning :q

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Hm.. Kjell är på semester..?

------------------
Don't follow the trends -- create them.

När kjell är på semester dansar de breda pöjkarna på bordet :q

F.ö. tycker jag inte min signatur är i rött, utan i brunt !?

------------------
!!! Stoppa diskrimineringen av oss 640x480-surfare !!!

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Tydligen..
Rödbrunt är det väl ;) Jobbigt? :)

------------------
Don't follow the trends -- create them.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)