webForumDet fria alternativet

Akut bilproblem...

Bilar & fordon

22 svar · 683 visningar · startad av Q

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg
Frågan#1

Okej, detta är offtopic så det smäller om det, men jag är desperat!

Sambon har som sagt en Peugeot 205 GTi från 87 som har börjat dricka vatten nåt kopiöst!

Exempel: Fyllde på vatten utanför Habo igår eftermiddag, när vi åkt hem till Jönköping igen (typ 2 mil) på kvällen och parkerade - då var det snustorrt...
Inga vita avgaser så det är tydligen inte topplockspackningen. Om det är hyfsat mycket vatten i behållaren blir det rejäla vattenspår efter bilen när man parkerar.

Det har gått åt en del vatten innan, men nu är det helt absurt! Värmepaketet byttes för nåt år sedan och de nya packningarna passade inte så de tog de gamla och använde igen - kanske nåt att titta på?

Det här känns inte bra på nåt sätt alls. Någon som har nån aning om vad det kan vara..? Jag är ganska grön på sånt här... Kan ju fylla på olja, byta däck och annat standard, men detta är lite för mycket för min smak. :l

Hjääälp...

Hehe, tro fanken att detta trista inlägg vart mitt hundrade... ;)

[Redigerat av Q den 29 maj 2000]

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Bilmekaniker Bire Lindeman till din tjänst :e

Det finns några alternativ som jag kommer på spontant och det är:

• Kolla oljan ! Är den vit så läcker det förmodligen in vatten via topplockspackningen.
  • Kolla vattnet ! Är det svart så läcker det förmodligen ut avgaser i vattnet från toppen och då förångas (kokar) vattnet bort snabbt.
  • Leta efter fukt inuti bilen vid golvet framtill. Leta även efter en söt lukt (Glykol). Hittar du fukt så är det värmepaketet igen.
  • Leta efter kalkavlagringar på plåt/metalldelar under huven. Om det läcker vatten under huven nånstans så ger det oftast bra spår efter sig !
  • Åk till en mack och be om råd om inget av detta hjälper dig. Dom har bra koll på sånt här.

------------------
Krister Lindholm
http://www.lifestyleshop.nu
webmaster@livsstilsbutik.com

Bire Lindeman.. Haha, den var bra! :)

Oljan ser ut som den ska i alla fall.
Kolla vattnet - öh? Det lilla som skvalpar omkring i behållaren eller nån annanstans? Det som finns är klart och fint iaf.
Har sniffat omkring nere vid pedalstället på svärfars inrådan, men inte hittat nån fukt alls.
För att hitta kalkavlagringarna får man väl kravla omkring under motorn? Isch. :) Men det får man testa då.

Jorå, mackarna har koll, men man känner sig som Agda, 102, som inte fattar hur man sätter på halvljuset... :e

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Hjm ... sa du inte att det blev blött under bilen när den stått och det var hyfsat med vatten i ... !!!

Jag är ingen bilmek ... men jag tycker det låter som om kylarn läcker.

Det finns dom som lagar såna ... så om det är den så behöver du iaf inte köpa en ny ... bara laga den du har !

------------------
elfwing

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Gustav Glenning till din tjänst:

Sparka kraftigt fyra gånger på grillen, vänta i tio sekunder. Är det inget som har ramlat ner på marken då så förflyttar du dig till sidan av bilen. (OBS, samma sida som batteriet sitter på). När du har intagit en passande position så ger du ifrån dig ett Tarzan-skrik samtidigt som du slår och sparkar så mycket du orkar på bilhelvetet!

Hjälper inte detta så är det bara skroten som gäller...sad but true!

:e

Nja, så värst blött under bilen blir det nog inte när den bara står (har faktiskt inte kollat det så noga), det verkar gå åt mest när man kör...
Kanske lägger märke till det då för att motorn blir 90 grader så förbenat snabbt. ;)

Men jag får väl cykla bort till Peugeot och ställa dem mot väggen när jag får tid... :e

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Hmm..

Jag är övertygad om att det är kylaren.

Anledningen till att det inte läcker när bilen står still beror förmodligen på att du har ett övertryck i kylarsystem.

Det finns speciella "kylar-lagare" där du häller i någon sorts vätska eller vad f*n det nu är i kylaren och så täpper det till eventuella hål.

Fast det låter som om det läcker mycket och då är det nog bättre att lämna in bilen och få kylaren lagad.

------------------
- Erik Hellström -
http://3d.burken.nu

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Några ställen att kolla på:
Ingen slang som är torr och spruken?
Är vattenpumpen tät?
Ingen slang som håller på att glida av?
Sitter locket för påfyllning av vatten på ordentligt?

Dra igång bilen och låt den bli varm =tempmätaren har gått till normal temperatur, öppna huven och kolla om det syns nått läckage någonstans det kan ju vara så att det läcker ut på nått varmt och förångas på en gång.

Avråder dig att använda kylarcement som PhOrPhEr tipsar som kan ha en tendens att stänga hela systemet och att det bara är en tillfällig lösning på problemet.

------------------
F.Sundström
kloes@excite.com

Medlem sedan jan. 20001 372 inlägg

Jag tror följande:

FEL: Det läcker :)

EV LÖSNING: När det läckte så på våran bil fick vi byta kylaren så kolla den.

------------------
// David

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Far du 10 mil norrut längs E4 så hamnar du i Mantorp. Där finns det ett litet företag som är duktiga på kylare !

------------------
elfwing

Skvimpade just i 1,5 liter vatten i en tom vattentank och körde drygt 4 mil med två små avbrott (lämpa av svärmor resp tanka) och nu är det torrt och varmt igen...

Har kollat slangarna så gott det går, men kärran är ju inte direkt stor så det är trångt i motorrummet. Dessutom är den fransk och de har ju ofta sina egna små lösningar på saker och ting... ;)

Men ska lyfta på huven med motorn igång så fort jag hinner, lite mycket i dagarna...

Upp med en hand: hur många tankade idag eftersom de jäklarna höjer till 10:14 imorron..? :l
*viftar sorgset med näven*

Jag behöver inte "snåltanka" ! Jag är rik ! :e

------------------
</BIRE> - Explorer in a further region of experience...

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Du Q, ryker den förskräckligt ??
kan isåfall vara topplockspackningen, det var det på min SAAB.

Ett tips...kör ej med den bilen utan att åtgårda något, blir den överhettad så kan topplocket bli skevt VÄLDANS lätt om det är av aluminium och då är det planing som gäller.
Kostar kosing :(

*Jag vet*

------------------
==========
JaktJanne
==========
<A HREF="http://hem.passagen.se/jaktjan/" TARGET=_blank><Flash>

</A> <Min plats i den binära rymden>

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Finns väl ingen fransos som gillar vatten, så det är väl inte så konstigt om den spottar ut det? Prova med en blandning av vitlök och rödvin. :h

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Man skall vara grymt försiktig med franska motorer... Åk till en verkstad.

------------------
**</BIRE>**667 - The neigbour of the beast !

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Franska motorer...kolla så att det inte är nån rost! ;)

Eller nåt elektriskt fel...det är klassiskt!

Fast å andra sidan lär det ju inte vara det när det läcker vatten... :e

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

En del gamla bilmotorer verkar drabbas av någon slags bakåtmutation - de börjar fungera som ett mellanting mellan förbränningsmotor och ångmaskin...
Fram för vattenpåfyllningsställen varje halvmil!!!

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Hjälper inte detta så är det bara skroten som gäller...sad but true!

HAHAHAA LOL :e :e :e :e :e på det inlägget!

Jag har ett tips, skrota bilen köp en nyare! Jag är i taget att sälja min -95:a och köpa en helt ny bil. Eftersom att ha en bil som strular, inte starar eller liknande är det värsta jag vet. Du skulle kunna få köpa min Seat Ibiza -95 för 45000:-
Vid inbyte till den nya bilen erbjöd firman 48000. Innan mig ägde min syster bilen så det är en riktig familjebil (745 :e), kan man säga.

Ha det gutt!

///Patrik

[Redigerat av Brimba den 30 maj 2000]

Ååh, en Seat Ibiza... :)

Ett problem:
Min flickvän äger bilen och jag tror inte hon vill bli av med sin kära GTi... ;)
45001 stycken problem förresten. *suck*

Avgaserna ser ut som de ska tror jag, brukar inte sitta å kolla i backspegeln när jag kör - förutom för att kolla vilka det var jag körde om! :e
Rost? Närru! 205 var den första modellen som Peugeot verkligen fick till rostskyddet på, så det är knappt nån alls! *lite glad i alla fall*

------------------
mvh Q

42 - not even close to the Beast!

Rost? Närru! 205 var den första modellen som Peugeot verkligen fick till rostskyddet på

Haha ! Isåfall var det det enda som inte är åt h*** med Peugeot ! :e

------------------
</BIRE> 667 - The neigbour of the beast !

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)