webForumDet fria alternativet

Sverigedemokraterna = dumma?

Politik & samhälle

21 svar · 278 visningar · startad av Matti

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg
Frågan#1

Uhm.. fick ett blad från Sverigedemokraterna för någon dag sedan:

Sverigedemokraterna beskylls ofta för att vara rasister. Det är inte sant. Vi anser att alla folk är lika mycket värda, men det betyder inte att alla har rätt att flytta till Sverige. Ett "mångkulturellt" sämhälle gagnar inte fred och demokrati. Därför vill vi bland annat stoppa invandringen från kulturellt avlägsna länder. Som nationalister sätter vi Sverige och den nationella solidariteten i första rummet, och menar att svenska skattemedel skall gå till svenska behov i första hand. Varje folks rätt till sitt eget land ligger till grund för vår politik.

Rubriken på ovanstående text var "Svenskarna först". Jag får inte detta att gå ihop, om nu alla är lika mycket värda, varför vill de sätta svenskarna först?

Sen har de intervjuat folk som är medlemmar i SD:

Marie, 55, optiker:
- De styrande trampar på den svenska kulturen, säger t.o.m. att det inte finns. Det är ren rasism mot oss svenskar.

Det där är också väldigt underligt.. en mycket stor majoritet av "de styrande" är svenskar, hur tusan kan de vara rasistiska mot sig själva?

Är det bara jag som tycker att Sverigedemokraterna är lite dumma?

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

[Redigerat av Matti den 17 maj 2000]

Medlem sedan maj 20001 953 inlägg

Är det bara jag som tycker att Sverigedemokraterna är lite dumma?

Det skulle jag nog inte tro, det är ju nästan synd om dem. Att de kan vara så korkade.

------------------
Mvh Chavez

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Sverigedemokraterna är helt enkelt avskyvärda !

Spamma dem Matti !!! :e

------------------
Krister </BIRE> Lindholm
http://www.lifestyleshop.nu
webmaster@livsstilsbutik.com

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Gör lite mer efterforskning om dom.

Alla deras idéer är faktiskt inte helt dumma.

------------------
/mvh Swey

Wadde Hadde Dudde Da
Programmera Php
swey@tjohoo.se

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Dom sysslar med politik va? Politiker förtjänar spamming numera. Spamma dom!

------------------
Kim Halderot
kim@finansvalpen.nu

Ännu ett IQ-befriat inlägg :e

------------------
/mvh Swey

Wadde Hadde Dudde Da
Programmera Php
swey@tjohoo.se

Nu vet jag inte riktigt...

Även Adolf Hitler hade en del sunda ideer men det är inte direkt de ideerna som han blev känd/ökänd för...

Om Sverigedemokraterna har en del bra ideer eller inte tycker jag är helt orelevant i denna fråga ! Jag anser att de sysslar med solklar rasism & flyktingfientlighet och sånt går fetbort för mig.

Gör lite mer efterforskning om dom

...Det är dom inte värda.

------------------
Krister </BIRE> Lindholm

Nä just det.

Det är ungefär som att säga. Jag tycker inte om soccar men jag vet inte varför.

------------------
/mvh Swey

Wadde Hadde Dudde Da
Programmera Php
swey@tjohoo.se

Eh. Det märks att du kommer från Södermalm?

Det de säger är att de tycker att alla människor är lika mycket värda men att folk inte borde få flytta till Sverige. Det är samma sak som att säga, "Vi har yttrandefrihet här i Sverige, men bara i Åmål centrum..".

SD vill förbjuda folk från att flytta till Sverige och därmed begränsa folks rörelsefrihet..

...att svenska skattemedel skall gå till svenska behov i första hand.

Svenska skattemedel går till svenska behov.. hur tänker de?

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

..Det är dom inte värda.

Det är dom. Man måste känna sin fiende för att kunna besegra den. Annars så slår man i tomma intet och kommer bli besegrad.

*gillar inte heller SD*

------------------
Och jag ser, det finns ingen luft kvar
Inte mycket mer än ett andetag
Vad gjorde jag för fel? Det finns ingen luft kvar
Kan bara le åt mitt misstag

Personlig sida

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Det är ju inte så väldans konstigt att SD har blivit så stort som det är när smygrasismen finns i nästan varje svenskt hem.

Den så kända svenska avundsjukan är ju vad SD lever på. Det är många av min familjs bekanta som är avundsjuka på min väldigt framgångsrike grekiska affärsman till granne. Grejen är den att det finns ingen som jobbar så mycket som han, så nog är han värd sina pengar.

Sen att det finns den alltför stora skara av invandrare som kommer till Sverige pga att de har det bättre här utan jobb än i sitt hemland med jobb. Då har det gått för långt!

Men det kan man ju inte skylla på invandrarna utan snarare Sveriges konstiga bidragspolitik. Vilket öde väntar ett land med inställningen:

Vi tar hand om Dig. Du behöver inte oroa dig. Även om Du inte har någon utbildning eller något jobb så tar vi hand om Dig. Är Du rädd för uttrycket "existensminimum". Var inte det! Det ordet existerar inte i Sverige. Vad som menas med existensminimum i Sverige är att du kanske inte har råd att åka till Mallorca med familjen varje år. Du kan söka olika bidrag som tillsammans gör att du får mer pengar över än om du hade arbetat som städerska...och vem vill arbeta som städerska?

Det värsta är för min egen del att jag tyckte att det mesta som stod i SD:s valkampanjsbroschyr var väldigt förnuftigt och stämde till stor del med vad jag tycker...efter första läsningen! När man sen kollade lite närmre på vad som egentligen stod så blir man ju mörkrädd (inget rasistiskt i det nä :) ). SD har verkligen en duktig författare som kan försköna sådana budskap så kraftigt. Inte konstigt att det går hem hos vissa...

Sen tycker jag faktiskt att Flat-Eric och hans landsmän borde dra sitt strå till stacken genom att ta emot fler flyktingar...det är ju knappt man tror det när man läser vilka skillnader det är mellan Sverige och Finland på detta område.
Det är inte sååå konstigt att en del invandrare blir kriminella när dom inte kan få något jobb. Deras son vill ju också ha den där nya jackan som alla i klassen har. Därför tycker jag att Sverige borde ta det lite lugnt med invandringen på ett tag...hur sjysst är det att ta hit massa människor som vi inte kan ta hand om? Då tycker jag det är bättre att försöka få landet på fötter och därmed skapa nya jobb åt både invandrare och svenskar INNAN man släpper in obegränsat med invandrare (obs...invandrare är INTE samma sak som flyktingar).

Sådär...nu har jag väl försökt få fram vad jag tycker! Hoppas jag... ;)

Sen tycker jag faktiskt att Flat-Eric och hans landsmän borde dra sitt strå till stacken genom att ta emot fler flyktingar...

Jupp.. problemet med Finland är ju att alla där har så många fördomar, tyvärr. På det området ligger Sverige 50 år före Finland :( Och ikväll kl 20.00 avgår båten till Åbo..

Problemet med svenska socialbidraget är ju, som du sa Gustav att man inte har någon anledning att jobba eftersom man då får mindre pengar.. och sänker man socialbidraget kommer många att få det väldigt dåligt..

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

[Redigerat av Matti den 18 maj 2000]

Fakta om Sverigedemokraterna

Nationalismen
Sverigedemokraterna är ett demokratiskt, nationalistiskt parti. Nationalism innebär en strävan efter ett tryggt och stabilt samhälle, där medborgarna känner samhörighet med varandra, genom en gemensam kultur och religion, ett gemensamt språk och en gemensam historisk bakgrund. Vi vill skapa nationell samhörighet och en känsla hos svenskarna av att "känna sig hemma".

Jag måste ju erkänna att allt det där inte lät helt dumt. Men sen om ni inte tycker det så får ni väl låta bli.

------------------
/mvh Swey

Wadde Hadde Dudde Da
Programmera Php
swey@tjohoo.se

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Angående socialbidraget ...

Sänka det går ju inte ... men att bara ge bort pengarna utan att kräva ngn som helst motprestation ?!?!?

Fasen ... ska man ha socialbidrag så ska man väl få göra ngt för pengarna ... !
Tänk om vi satte alla socialbidragstagare på att göra ngt produktivt istället ... ja ... tänk själva !
Titta på situationen i vården av gamla och barnomsorgen ... !!!
Låt dom jobba där istället och avlasta arbetsbördan för dom som redan har för mycket ...

Men istället så skär regeringen ner ännu mer där ... Vad tänker dom med ?
Sparkar du en kommunalt anställd så blir ju kommunen ändå tvungen att betala ut lön(socbidrag) till denne ... bara att denne nu slipper göra ngt för pengarna ...

Faan vad dumma i huvvet dom e i stockholm ..... :(

------------------
elfwing

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Blir så förbannad när jag tänker på det svenska styret.

Ska man inte belönas för att man hellre tjänar sitt uppehälle med arbete än att ligga hemma på soffan och ta emot bidrag.

Det ska ju vara så att man inte ska kunna få ut mer pengar i bidrag än vad man skulle få om man hade det sämst betalda jobbet. Jag tycker att det är viktigt att få in folk på arbetsmarknaden. Det går faktiskt att klättra inom ett företag...det är bara det att här i Sverige nöjer man sig inte med det. Man ska få ett bra och välbetalt jobb direkt. Även fastän man inte har nån utbildning eller några referenser...blir så trött!

Varför ska jag ha ett skitjobb när jag tjänar mer på att inte jobba alls?

*jag kokar* :e

Medlem sedan feb. 2000220 inlägg

*håller med Gustav*

Tycker att det finns partier som har ännu konstigare åsikter än SD (jag är inte rasist), men dem ska vi inte gå in på nu. :e

------------------
tl@beta.telenordia.se
http://go.insane.org

Njah.. Sverigedemokraterna kan knappast vara bäst för Sverige.. se hur det gick med Österrike.. glömt andra världskriget också?

Sverigedemokraterna är ett demokratiskt, nationalistiskt parti. Nationalism innebär en strävan efter ett tryggt och stabilt samhälle, där medborgarna känner samhörighet med varandra, genom en gemensam kultur och religion, ett gemensamt språk och en gemensam historisk bakgrund. Vi vill skapa nationell samhörighet och en känsla hos svenskarna av att "känna sig hemma".

Swey, hur ofta besöker du kyrkan? Vem bryr sig om folks religioner? I Sverige har man fått tro på vilken religion man vill i åratal nu.. SD vill alltså att alla ska börja läsa bibeln i skolan igen.. woo. Varför måste man ha samma historiska bakgrund? Jag förstår inte.. ett gemensamt språk har vi redan.

Sverige har också ett stabilt och tryggt samhälle om man jämför med andra länder.

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag tror att jag förstår vad Swey menar, och där har han också mitt stöd.

I politiken finns det inte ett enda parti som står för just mina åsikter, men däremot försöker jag utvärdera vilket som är närmst. Sverigedemokraterna är inte det partiet...

Tittar man igenom varje partis valprogram så finns det ofta någon punkt eller några punkter man kan vara överens om, även om man inte stöder alla.

mvR

Det enda jag har sagt är att "Alla deras idéer är inte helt dumma"

Men jag har aldrig sagt att jag ska rösta på dom.

------------------
/mvh Swey

Wadde Hadde Dudde Da
Programmera Php
swey@tjohoo.se

Men jag har aldrig sagt att jag ska rösta på dom.

Bra Swey, då kan vi fortsätta vara vänner :e

Jag vill bara förtydliga min åsikt om Sverigedemokraterna:

Okej att dom kanske har nån sund åsikt om nånting vad det än må vara... Men så länge ett politiskt "demokratiskt" parti öppet deklarerar att man "sätter Svenska medborgare i första led" så tycker jag att det hela börjar lukta ganska illa !

Nu lämnar jag denna debatt med hopp om att Sverigedemokraterna inte får fler anhängare genom detta forum iaf :e

------------------
Krister </BIRE> Lindholm

[Redigerat av Bire den 18 maj 2000]

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)