webForumDet fria alternativet

Svordomar och webForum

Småprat

40 svar · 545 visningar · startad av Rikard

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Frågan#1

Bakgrund
Denna tråd skapades av två skäl, det ena att ordet "f_a_n" blev censurerat i meningen "att måla f_a_n på väggen" i en annan tråd. (Se sista inlägget här)
Dels skapades detta för att försöka förtydliga mig vad gäller de tidigare diskussionerna kring att hålla sig till ämnet. Att det blev just detta exempel är bara en tillfällighet eftersom det var det första exemplet som dök upp. Jag tycker personligen inte att exemplet är särskilt bra, men dock det kan nog fungera som exempel.

Svordomar på webForum
Huruvida svordomar är ett tecken på dålig språkvård är en diskussion jag tror att vi kan hantera vid något annat tillfälle. På webForum har dock "ribban satts" vilket uttrycks på sidan <A HREF="http://cgi.webforum.nu/wf/faq.shtml" TARGET=_blank>
Vanliga frågor och svar</A>

Censurera inläggen
Forumadministratörer har rätten att censurera vissa ord som publiceras i inläggen.
Denna process är inte fullständigt felfri så vissa ord kan censureras utan att det egentligen behövdes. Du måste också förstå att censureringen, om det utförs, sker genom en dator som filtrerar bort de orden som programmeras in.
Orden som censureras bort ersätts av ****.

Personligen använder jag svordomar i mitt dagliga tal, även om jag med jämna mellanrum försöker arbeta bort dem. ;) Men i det skrivna språket tror jag att vi bör klara oss utan dem särskilt med hänvisning till att en del uppfattar det som stötande. Så av respekt gentemot de medmänniskor ser jag det som ett föredöme att avhålla sig från svordomar.

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

hmma.. får man svära på finska om man använde r svordomar som ingen vanlig svensk hört? :e

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

Jag tror att vi får svara ja på den frågan av praktiska skäl fram till dagen vi har en finsktalande moderator... ;)

mvR

woohoo :)
turkiska då? :e

Redigering: Nån av moderatorerna som kan spanska?

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

[Redigerat av Matti den 14 maj 2000]

Du hittade kryphålet... ;)
Har du några synpunkter i övrigt på ovanstående? :)

mvR

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Att diskussionerna blir mer personliga om man skriver som man talar.

Ingen tar väl skada av att man skriver t.ex. "F*n också..."

------------------
/mvh Swey

Wadde Hadde Dudde Da
Programmera Php
swey@tjohoo.se

Jag tycker att det är bra som det är :)
Det behövs nog ingen större cencurering eftersom moderatorerna/forumledarna är så aktiva som de är :)

Swey, om jag skulle skriva som jag talade (med mina kompisar) så skulle jag varit utslängd härifrån för lääääääääänge sedan :p
------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

Swey, angående detta har jag tre saker att tillföra. Tyvärr har jag svårt att uttrycka mig på sådant sätt att det inte ser väldigt formellt och/eller strängt ut, vilket inte är min mening. :l

1: Nej, förmodligen tar ingen skada av att du, jag eller någon annan skriver, som i ditt exempel, "f*n också". Men risken kvarstår fortfarande att någon gör det, och med hänvisning till respekt för denna minoritet är det bra om man undviker svordomar - som för övrigt går alldeles utmärkt att ersätta med andra ord.

2: Enligt de förhållningsregler som finns här och det man beslöt i webForums begynnelse är det en policy man har valt att hålla. Tills den dag annat beslut tas är det det som gäller.

Redigering...
3: Personligheten tror jag att vi kan få våra diskussioner utan svordomar. Detta bygger jag på erfarenheten av att det är svårt att uttrycka sig enbart i ord. Kroppsspråket saknas och det lär stå för c:a 70% av kommunikationen i en vanlig dialog - då är man bra handikappad när kroppsspråket ersätts av ett tangentbord, skärm och lite skojiga smileys.
Om det textbaserade till viss del består av svordomar, som egentligen bara är "kraftord", försvinner ytterligare möjligheten att få fram budskapet utan att missförstånd uppstår - särskilt som svordomar kan betyda olika saker i olika sammanhang beroende på betoning som är svår att uttrycka i textbaserad form.

Med förhoppningar om din förståelse :)

Rikard

[Redigerat av Rikard den 14 maj 2000]

Minioritet. Skojar du?

Om 1 person sa att det var jobbigt att webForum fanns. Skulle ni stänga då?

Nu kanske du tycker att det var en korkad fråga men jag tycker att man inte kan ta hänsyn till alla. Vad jag vet är det väldigt få som cenurerar och det går utmärkt ändå. För om någon skulle vilja säga en svordom en gång. Hur stor risk är det att minioritets-personen hittar detta ord, börjar gråta och skriver och klagar?

------------------
/mvh Swey

Wadde Hadde Dudde Da
Programmera Php
swey@tjohoo.se

Porkkana! :)

*skratt*

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

Förlåt Swey, men om vi vänder på det... Det är för närvarande en person som klagar på att vi har censur.

Morot Matti :q
Då kan jag lika gärna rekommendera det svenska ordet järnspikar eller kofot. ;)

mvR

[Redigerat av Rikard den 14 maj 2000]

Eftersom det är så oerhört fånigt.

De som vill svära kan ju lära sig ett främmande språk :p

Rikard, jupp :) Får väl ta nåt annat ord eftersom du verkar kunna en aning finska ;)

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

Swey. Jag respekterar din åsikt, men jag håller inte med dig. Två skilda saker... ;)

mvR

Jaja, snart vill du väl införa pip så fort jag pratar också.

------------------
/mvh Swey

Wadde Hadde Dudde Da
Programmera Php
swey@tjohoo.se

hähä

Perhonen :e

Swey, eh.. det är bara cencur på några få ord.. ingen katastrof alltså :)

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

Vad är du ute efter Swey? :q

I första inlägget i denna tråd skriver jag att jag använder mig av svordomar själv i det dagliga språket, men att jag rekommenderar besökare här att undvika det i det skrivna. Fortfarande med hänvisning till att det är de reglerna som gäller för närvarande samt att det går att få fram personlighet utan svordomar. D.v.s. de argument du har använt i debatten för (jmfr mot) svordomar.
Hittills har det varit en person som har synpunkter på att webForum censurerar svordomar och jag är rädd för att argument som "fånigt" faller ganska platt i diskussionen.

Jag respekterar som sagt din åsikt till fullo, men om du avser att nå en förändring tror jag att du får hitta bättre argument.

i all välmening och fortfarande med hopp om din förståelse

Rikard

PS
När jag läser igenom min egen text ovan ser jag att den utan problem går att uppfatta som syrlig. Det är inte min avsikt - jag försöker att bibehålla en saklig debatt. Det är precis detta jag menar med att det är svårt att uttrycka sig i enbart text gentemot en dialog där kroppsspråket är inblandat.
(Veckans längsta PS? ;))
DS

Censurering innebär kort och gott att
Du får inte säga det du känner för med risk för att det raderas

Jag gillar att kunna stå för mina åsikter och där med kunna säga något i sin helhet utan censur.

Men jag tänker inte fortsätta diskutera detta.

Tack och god natt

Jag tror att det beror på vilken vikt man lägger i ordet censur. På webForum censureras enbart ett fåtal ord som kan uppfattas stötande och dessutom sker det med automatik. Utöver detta har man valt att behålla möjligheten att radera eller redigera inlägg som inte överensstämmer med den policy som finns publicerad och lätt tillgänglig i botten av denna sida (se ikon med paragraf samt frågetecknet).
Utöver dessa förhållningsregler önskar vi undvika censurering.
Målsättningen med forumet är att så många som möjligt ska trivas varpå ett flertal moraliska och etiska regler bör upprätthållas. Moral och etik är inte något man lätt kan uttala, d.v.s. "så här är det" eller "så här är det inte". Utan det är snarare att betrakta som mjuka faktorer och det är inte så enkelt. Risken finns alltid att man trampar någon på tårna även om man försöker att undvika det.
Jag är rädd för att det är precis det som har skett i detta fall och framför därför omedelbart min personliga och tillika - som synes - officiella ursäkt.

med vänliga hälsningar

Rikard

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Min åsikt:

Att svära när man pratar är nog ganska vanligt, men jag tycker nog att vi kan hålla oss ifrån svordomar på detta forum av två anledningar:

1.) Det finns bättre ord att uttrycka sig med och när man har tid att tänka på vad man skriver kan man också försöka vårda språket.

2.) Det räcker med en som tar illa vid sig av svordomar för att det ska skapa obehaglig stämning på forumet, oavsett vilket språk.

Så jag tycker ni som svär på finska, grekiska eller vilket språk ni nu använder ska försöka hålla er från det. Jag KAN lite finska och särskilt svordomarna så JAG tar illa vid mig.

OK, visst säger jag "Jag har så dj*vla ont i huvudet idag" men när jag skriver så uttrycker jag mig annorlunda, jag säger "jag har så ont i huvudet att jag bara vill dö". Då vet alla att det gör vansinnigt ont, för alla har ju haft ont i huvudet nån gång utan att jag behöver svära för att ni ska förstå.

Så min åsikt är:

Svär hur mycket ni vill, men svär inte här.

Vi är så många olika individer på detta forum och då måste vi ta hänsyn till varandra. Det innebär ju inte som sagts ovan att om nån inte gillar webForum så lägger man ner. I det fallet så kan ju personen låta bli att komma hit.... MEN, om orsaken till att de inte vill komma hit är att det svärs mycket så tycker jag att vi ska ta oss en funderare. Då är det nog inte fel på den personen utan oss som svär.

Det är ju inte svårt att uttrycka sig utan svordomar. Själv har jag chattat på Internet i 5 år utan att svära en gång. Mycket därför att jag försöker uttrycka mig kraftfullt på andra sätt som funkar bättre och är mindre stötande.

Sen som avslutning kan jag väl säga att jag inte vill vara ett dåligt föredöme för pojkar, som inte ens fyllt moped, genom att svära. Jag är bättre förebild om jag vårdar språket och lär dem att man kan uttrycka sig lika kraftfull med ett annat ordval.

Det imponerar mer på människor om man har ett språk som är stringent utan att missbruka språket. Jag har fått jobb på grund av mina ordval, så det är inte bara trams att säga att man klarar sig bra utan svordomar.

------------------
/Petra

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)