Billig och bra.
Hallå där alla!
Skulle bli väldigt glad om ni kunde skriva så många tips ni bara kan om hur man ökar snittköpet i en matbutik..
Hur ska en butik göra/vara för att ni ska köpa mer?
26 svar · 2 988 visningar · startad av GronWall
Hallå där alla!
Skulle bli väldigt glad om ni kunde skriva så många tips ni bara kan om hur man ökar snittköpet i en matbutik..
Billig och bra.
Fräscha lokaler, avskyr sunkiga affärer. Ser skitiga ut hur mycket dom än skurar golven.
Utbudet i charken är viktigt för mig.
Priser är såklart viktigt, men håller den bara genomsnittet så...
Sen just för att öka snittköpet:
Gångarna ska vara så man går motsols genom butiken säger dom.
Placering av varor är viktigt. Korvbrön nära korven osv.
Välfyllda hyllor, hyllorna ska vara nästan fulla. När man t.ex ställer upp makaron kartonger på hyllan ska man inte fylla helt, utan lämna två tomma platser så det luras att ett par är tagna.
Blanda färger. Häng inte diskborstar efter färg. En krok med vita, en krok med blå osv ska ge sämre resultat än att blanda färgerna.
Dom påstår ju att frontade hyllor ska öka försäljningen...
annars gillar jag varor med röda lappar!
Det där är en hel vetenskap. Det finns folk som forskat om det. Borde gå att hitta om man googlar.
Jag minns lite ur någon tidningsartikel:
- Hyllorna får inte varit helt fulla, folk måste se att andra har köpt.
- Att placera ut en lastpall med specialerbjudanden ger intrycket att man kan göra ett klipp om man köper just nu.
- Mjölken ska förstås placeras längst in i butiken så att folk måste gå igenom hela butiken för att komma dit.
- Godiset ska vara nära kassan (öppnar för impulsköp medan står i kassakön)
- Extrapriser lockar folk till butiken.
Hyllorna får inte varit helt fulla, folk måste se att andra har köpt
Varför är det så tror ni?
Ingen vill väl ta första paketet helst.
/red
Är nog något undermedvetet. "Varför har ingen handlat den här varan? Är den inte bra?"
Ingen vill väl ta första paketet helst.
Det måste alltså gälla personer som egentligen inte vet vad dom ska köpa.. Eller?
Finns många saker som folk gör omedvetet.
Kolla nästa gång du står i kön på folk som köper aftonbladet/expressen. Det är många som omedvetet väljer att inte ta tidningen längst fram utan tar en längre bak i högen. Varför? Ingen aning.
Jag håller mig mest till favoritmärken, så "tagna varor" fungerar inte på mig.
Miljömärkta grejer, KRAV, Svanen etc är det som triggar mig. Och gröna lappar bland prisetiketterna som tydligt utmärker de miljövänliga varorna på hyllorna (som på systembolaget) är mumma för ögonen!
Det är många som omedvetet väljer att inte ta tidningen längst fram utan tar en längre bak i högen. Varför? Ingen aning.
Det är för att det längst ut oftast är bläddrat i, man vill ju undvika skyltexemplaren som tagits och klämts på av många.
Möblera om efter högst två år.
Jag trodde knappt det var sant när jag hörde det eftersom det är hemskt störande att behöva leta i affären efter ommöblering. Tydligen är det bra eftersom man "tvingas" leta efter det man ska ha varpå man ser saker man annars inte hade sett under tiden man letar.
Vad menar du med köpa mer? Att man vid varje besök i butiken ska göra fler impulsköp, köpa större kvantiteter av allt eller att man ska besöka butiken oftare?
Det jag först tänkte skriva tror jag nämligen inte påverkar hur mycket jag lägger i korgen vid varje köptillfälle, utan mer hur ofta jag väljer en viss butik när jag ska handla. Tänker på sådana saker som läge, självscanning för att slippa köer, fri parkering, fräscha lokaler och liknande.
När det gäller att köpa mer än vad man egentligen tänkt tror jag att erbjudanden likt "2 st för 29 kr" är bra. Lockas själv gärna av sådant, trots att jag är medveten om att man ofta bara sparar 50 öre eller så på "erbjudandet".
Tråkiga och vardagliga varor längst in i butiken, roligare saker nära in och utgången så man måste gå förbi dessa varje gång.
Fräsch frukt och grönsaksdisk är viktigt för mig, det gör att jag återvänder till affären och det måste ju vara det som betalar sig bäst, ha så många stamkunder som möjligt.
Kommer jag till affären och ser att kravbananerna kostar typ 30 kr/kg eller inte finns alls, äpplena ser tumlade och ofräscha ut och morötterna har passerat bäst före sedan ett par veckor tillbaka. Då skiter jag i att handla mjölk också får att slippa stå i kön.
lokalt producerat och odlat!
Att känna sig välkommen också. Jag kan gå runt i en matbutik ganska länge och titta på allt, läsa innehållsförteckningar och prata med butikspersonalen om både det ena och andra. Det ger ibland rabatt. ;)
Doften av nybakat bröd får mig ofta att stanna längre och därmed även shoppa mer.
Inte nedbrunnen... som affären här är :(
alltså, tipset blir, elda mindre
alltså, tipset blir, elda mindre
... i affären bör nog tilläggas... och att chips ska inmundigas och inte uppeldas. Se på skolexmplet hur man inte ska göra ... http://www.youtube.com/watch?v=48Zgc10lbhk ....... risken finns ju att eldsvådan sprider sig. :e