För tillfället blir det Kaffe från en sådan där äcklig kaffemaskin som både ger varmtvatten, svart kaffe, kaffe med mjölk, kaffe med grädde . etc.. urrsh.. urssh.. men vad gör man inte för kaffe på jobbet. :P
Jag dricker inte ens kaffe.
33 svar · 2 490 visningar · startad av stattin
Jag dricker inte ens kaffe.
För tillfället blir det Kaffe från en sådan där äcklig kaffemaskin som både ger varmtvatten, svart kaffe, kaffe med mjölk, kaffe med grädde . etc.. urrsh.. urssh.. men vad gör man inte för kaffe på jobbet. :P
Det låter som en selecta.
Jag försöker hålla mig till Zoega så långt det bara går.
Kaffe är ett klassiskt fall av falsk marknadsföring. Det luktar gott men smakar gammal strumpa.
Nej, jag dricker inte kaffe (om det nu inte skulle ha framgått). ;)
Jag gillar kaffe, så detta är vad jag dricker nu under semestern:
Efter frukost: Cappucino (på mitt vis).
Efter lunch: Espresso (1 ½ espresso ungefär) eller starkt vanligt kaffe.
Under dagen: Vanligt starkt kaffe eller en Frappe med mjölk istället för vatten, alternativt turkiskt kaffe (med eller utan kardemumma) om jag vill lyxa till det.
Efter middagen: Espresso (1 ½ espresso ungefär) med en liten bit mörk choklad (favorit just nu: Lindt Madagaskar).
På kvällen: Vanligt starkt kaffe.
(Skulle det vara så att jag är trött på vanligt kaffe mellan måltiderna så kanske jag dricker något te istället (rött, svart eller grönt, inte ört), men det händer inte så ofta.)
(Det heligaste kaffet på hela dagen är antingen det efter frukost (alt när jag kommit till jobbet om det är jobbardag) eller det efter middagen, resten kan man vara utan.)
(I espresson tycker jag det ska vara socker, detsamma med cappucinon (och Frappe och Turkiskt), men absolut inte i vanligt kaffe.)
(Då jag jobbar blir det från automaten, enligt samma plan ungefär fast vi har inte espresso så det blir vanligt starkt kaffe istället (+1 styrka), men cappucinon är helt ok.)
(Kaffesorter: Vanligt: Änglamarks ekologiska helst, Espresso: Musetti (helt ok och billigt, annars några finare bönor om jag vill lyxa till det, men det händer sällan numera), Frappe: Änglamarks ekologiska snabbkaffe (det är även bra att ha som nödkaffe hos polare som inte dricker kaffe), Turkiskt: Café Daniel från ÖB (arabiskt egentligen men det är ju samma sak).)
Fredde Mannen skrev:
Hehe, har råkat ut för en del sådana maskiner, på just Jede-modellerna finns det olika kaffesorter att välja på, vi kör nu med Jede Lyx tror jag och det är riktigt bra, en annan jag provade var nåt piratmärke som var extra billigt (snål chef på den firman), det smakade skit, men man drack ju ändå...
Zoegas Pasión Colombia. Jag är verkligen ingen nybörjare vad det gäller kaffe samt en riktig finsmakare i övrigt men ovan nämnda kaffe tycker jag är helt överlägset samtliga konkurrenter (i samma prisklass) vad det gäller standardkaffe. Zoegas håller faktiskt mycket god kvalitet överlag.
Oj oj oj.. var en massa moderatiska kaffedrickare här (Läs fina kaffedrickare) .. Där hemma efter man fått utstå en massa kaffe från en, ja en selecta kaffemaskin är det nog, så får man njuta av lite Nescafé där hemma. ahh..
(måste köpa mig antingen en pressobryggare eller en perkulator.)
:stefan: skrev:
Kaffe är ett klassiskt fall av falsk marknadsföring. Det luktar gott men smakar gammal strumpa.
Nej, jag dricker inte kaffe (om det nu inte skulle ha framgått). ;)
Jaha. Och här sitter jag och trodde jag var den enda som tycker så.
Iofs drack jag kaffe på mitt förra jobb men det är osäkert om det verkligen var kaffe. För det första var det en sån där stor kaffemaskin som tydligen inte brukar vara någon höjdare och för det andra drack jag bara "Espresso dubbel choko" eller nåt sånt, ocj det smakade mer som varm choklad med en liten, liiiten uns av kaffesmak.
Näe, kaffe gör sig bäst som bismak i kakor och bakelser!
Zoega. Brukar koka deras pressokaffe... :)
Förut kunde man bäst klassificera mitt kaffenyttjande med "för mycket". Numera kan det nog snarare klassificeras som "lagom", och om man vill utveckla mer, "brunaktigt; åt det svarta hållet".
Köper det mesta från Kahls
Yirgacheffe
Caffè Inferno
Monsun Malabar
en lite outsider som är lite svår att få tag på är NightDriver. riktigt nice :)
https://www.riktigtkaffe.se <- bra forum för oss kaffe nördar.
Inferno är bra, lite drag i, köpte oftast sådana bönor då det var det starkaste jag hittade här hemma :)
...så pojkar, det har varit mycket snack om Zoegas! Idag på Ica köpte jag två paket för 50 spänn. Intenzo och Pasión Colombia, får se hur det är nudå :)
Kör Zoegas ekologiska! Finfint! :)
På jobbet blir det kaffeautomat eller espressomaskin.
Hemma så försöker vi testa nya varianter. Skulle vilja köpa mig en kvarn och börja mala själv.
Från Zoega så är nog Forza min favorit.
I kaffeburken just nu ligger det Arvid Nordquists Reko.
Zoegas Espresso