webForumDet fria alternativet

Studenter, målar ni fortfarande lakan?

Småprat

60 svar · 3 901 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Sitter på min supergamla dator och hittade en bild på min klass lakan som fick sitta i matsalen typ... en dag. :e

Det här är fan konst.

spaf3a_lakan.jpg
Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

App app app:
Gymnasieelever != studenter!

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Peeer skrev:

App app app:

Mja.. kanske det! Men även universitetsstudenter leker med färg och lakan.. även overaller med sjujädrans massa tygmärken på.. :P

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Peeer skrev:

App app app:

Varför skulle man inte kunna kalla eleverna på gymnasiet för studenter?

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

Man är väl inte student innan man tagit studenten?

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Gislaved skrev:

Varför skulle man inte kunna kalla eleverna på gymnasiet för studenter?

Enligt NE:

Nationalencyklopedin skrev:

student (medellågty. student(e) eller medelhögty. studente, av lat. stu´dens, genitiv stude´ntis, presens particip av stu´deo 'ivrigt ägna sig åt något', 'studera'), person som studerar vid universitet eller högskola; person som genomgått gymnasium eller, till och med 1968, avlagt studentexamen.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Peeer skrev:

App app app:

Lika lite som studerande på universitet/högskola är elever. Retar mig till vansinne varje gång jag ser det...

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Fan vad ni ordbajsar sönder min underbara tråd era jävla besserwissrar!! :x :P

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

silfver skrev:

Näe nu tar vi det lilla lugna.. det är ju faktiskt ett ordbajsarforum.. *host* menar diskussionsforum. :stud

Jag skulle personligen varit glad om jag hade fått uppleva målade lakan när jag började på gymnasiet... :)

Givetvis kan man kalla vem som helst som huvudsakligen ägnar sig åt studier för student. Att det enbart skulle gälla för folk som passerat gymnasiet är således helt felaktigt.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Gislaved skrev:

Givetvis kan man kalla vem som helst som huvudsakligen ägnar sig åt studier för student. Att det enbart skulle gälla för folk som passerat gymnasiet är således helt felaktigt.

Haha, kul aprilskämt där... ;)

Det var igår det var första april, Stefan. Har du glömt ställa om klockan?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Gislaved skrev:

Nä...på svenska är en student någon som tagit studenten ungefär (man kan ju formellt sett ha kommit in på t.ex. universitet på annat sätt...). Min dotter, 6 år, skulle ju kunna kalla sig student annars.

Däremot så används termen "student" i en avsevärt vidare mening i engelskan, och jag tror det är det som ställer till problem.

Hur kommer det sig att du kursiverar vissa ord? Är det för att man ska uttala dem lite mer markerat när man läser dina formuleringar?

Är det något fel med att din dotter, 6 år som hon kallas, kallar sig för student om hon spenderar större delen av sin tid med att studera?

Varför använder du citationstecken omkring ordet student?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Gislaved skrev:

Hur kommer det sig att du kursiverar vissa ord? Är det för att man ska uttala dem lite mer markerat när man läser dina formuleringar?

Ja, om du läser inläggen högt (gör du verkligen det?) så kan du ju uttala dom lite annorlunda om du vill. Annars kursiverar man (eller fetar eller stryker under - men det sistnämnda funkar ju inte så bra på webben eftersom folk kan tro att det är en länk) när man vill markera vissa ord eller fraser. Ungefär som man betonar olika ord/fraser i talspråk.

Gislaved skrev:

Är det något fel med att din dotter, 6 år som hon kallas, kallar sig för student om hon spenderar större delen av sin tid med att studera?

Det är missvisande. I svenskan används som sagt uttrycket "student" i samband med postgymnasial utbildning. Se Fias citat från Nationalencyclopedin en bit upp. Min dotter är en "elev" fortfarande.

Men p.g.a. att man i USA och kanske i en del andra engelskspråkiga länder använder ordet "student" för alla som pluggar - oavsett ålder - så har kanske du och andra fått för sig att ordet betyder samma sak här.

Gislaved skrev:

För att man bör göra det så att läsaren ska förstå var begreppet jag syftar på börjar och slutar.

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Men här kommer nog det levande språket att segra, förr eller senare. Gislaveds ståndpunkt talar sitt tydliga språk och det får nog representera som de flesta upplever ordet student idag i Sverige, även om det är helt fel enligt definitionen. Sedan låter jag det vara osagt om det ena är bättre eller sämre.

Men för att upprepa det som redan står här uppe så är det lika fel att kalla en som pluggar till läkare för "läkare" som att kalla någon som pluggar till studenten för "student".

Man tar ju trots allt fortfarande sin studentexamen på samma sätt som man tar en läkarexamen.

Alltså:
Student = någon som avlagt och klarat sin studentexamen, dvs är klar med gymnasiet.

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

silfver skrev:

Hoppas att du känner att du fått svar på frågan Silfver, tråden spårade ur på första inlägget ...... haha! .... :birp ....

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Gislaved skrev:

Verkar vara en öm tå. Är du bitter för att du inte har en högskoleutbildning eller vad är det? En gymnasieelev är inte en student, så enkelt är det.

Högskoleutbildningar är helt värdelösa över lag, så jag vet inte vad jag skulle vara bitter över i så fall.

Så du är student? Du har väl uppfyllt kriterierna? Då platsar du alltså i den lilla skaran vars tår man inte får trampa på genom att felaktigt använda ordet student.

StudenterSnorvalpar på gymnasiet och högstadiet kan i stort sett alltid får studentrabatt. Detta måste ju vara ett förfärligt felaktigt fenomen.

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

För att svara på grundinlägget målade vi iallafall lakan 2003, när vi tog studenten. Dessutom målar studenter på Linköpings Universitet friskt på lakan hela tiden, men det är mer i reklamsyfte.

288 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
151 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
151 ms — ändringar (db)