Måste bara få skryta lite eftersom jag är rätt nöjd med mig själv just nu :h
Jag jobbar till vardags som väktare och ordningsvakt, har gjort det i ca 1,5 år nu men aldrig haft några riktiga egna grip, förens ca en timme sen, på väg hem från jobbet.
Har jobbat på en krog i natt som OV, hände inget speciellt lite fylla och nått slagsmål men inget allvarligt. En lyckad kväll alltså!
På vägen hem stannade jag till på en bensinmack och köpte lite juice och liknande till frukosten. På väg ut till bilen igen ser jag en annan bil sticka iävg utan att betala för bensinen han just tankat. Personalen på macken springer ut men lyckas inte stoppa bilen.
Så jag bränner efter ut på Nynäsvägen och "tar upp jakten". Ringer även sjävklart polisen. Han märker nog inte på Nynäsvägen att jag är efter honom eftersom han inte kör speciellt fort. Men när han svänger av mot Hornsgatan upptäcker han mig och kör lite småvägar tills han hamnar i en återvändsgränd på Fatbursgatan. Där får jag då stopp på honom varpå jag beordrar honom att stänga av motorn vilket han inte så gärna vill göra.
Jag har under hela jakten talat med polisen som precis då kommer fram och helt odramatiskt kan gripa honom. De gjorde även alkotest på honom vilket visade att han körde rattfull.
Kan här tillägga att om han på något sätt skulle utsatt allmänheten för fara så hade jag avbrutit. Men han körde faktiskt inte farligt trots att han måste insett att jag låg bakom.
Känns väldigt bra att ha fått fast buset på bar gärning, men framför allt fått fast ett rattfyllo.
Hade jag dock vetat att han var full hade jag nog inte följt efter med tanke på vilka konsekvenser det skulle kunnat ha, och jag är glad att polisen kom när de gjorde eftersom han även hade kniv på sig. Nu var jag ju på väg hem från jobbet och hade både skyddsväst, batong och fängsel på mig men det är aldrig kul att möta någon med kniv, speciellt inte påverkad.
Hur som helst, inga av mina polare är vakna nu men jag var bara tvugen att berätta för någon :birp
Bara för att ta glädjen ifrån dig så var det ju inte ditt grip, utan polisens. Att du följde efter honom och att det gick vägen utan konsekvenser var dock bra. ;)
Ordningsvakter är inte civilpersoner och deras förordnande från polismyndigheten ålägger dom att "upprätta allmän ordning" och att skyndsamt rapportera brott som faller under allmänt åtal till polisen. Så civilkurage är fel ordval. Men bra var det hursomhelst.