webForumDet fria alternativet

Att röka är coolt

Småprat

69 svar · 3 959 visningar · startad av His Divine Shadow · sida 3 av 4

Frågan, av His Divine Shadow

Yes, att röka gör dig cool och mera attraktiv för det motsatta könet. Nä allvarligt så har man slutat för att man är lite av en toffel och flickvännen ville inte pussa mig när jag luktade tobak, förståerligt, ville sluta röka skiten själv. Så jag har gjort det nu också i en månad men jag vill inte sluta med allt ohälsosamt(gillar inte snus) så jag har börjat ta upp att puffa på en pipa nu som då

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Blixtsystems skrev:

Jag tycker att har man en så besämd åsikt som sgtpepper är det lite märkligt om man kan häva ur sig så mycket påståenden utan att en enda gång backa upp dem med antingen erfarenheter eller forskning

Jag känner inget större behov av att underbygga mitt resonemang att rökning ÄR DÖDLIGT med länkar till undersökningar. Det har bevisats om och om och om igen sedan 50-talet. Jag vågar påstå att det är ett vedertaget faktum bland hela läkarvetenskapen.

Att hävda motsatsen och kräva undersökningar som visar på skadligheten är som att hävda att jorden är platt och sedan ilsket kräva alla som hävdar motsatsen på länkar till vetenskapliga rön som stödjer detta.

Bättre vore väl om du, i tvärt motsats till en enig läkarkår, presenterade lite sköna studier som pekar på att så länge rökat är av fint märke så får man inte lungcancer, emfysem eller kol och gula fingrar, dålig andedräkt och ful hy, närå, tvärtom så blir man glad, lycklig och hälsan personifierad.

Och nej, att nikotin har vissa positiva effekter är inte intressant, jag trodde vi diskuterade rökning? Får man i sig nikotinet via tugummi eller snus så är hälsoeffekterna dramatiskt mindre än vid rökning. Det är förbränningen av tobak som kommer att ge dig cancer och sen dör du. Grattis.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Jag trodde Blixtsystems menade att högkvalitéts tobak med mindre artificiellt tillsatta kemikalier var mindre farliga än vanliga cigaretter, inte att tobak är nyttigt eller ofarligt, bara att det är mindre farligt.

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

sgtpepper skrev:

Jag känner inget större behov av att underbygga mitt resonemang att rökning ÄR DÖDLIGT med länkar till undersökningar. Det har bevisats om och om och om igen sedan 50-talet.

Är det att du inte kan eller inte vill förstå vad jag säger?
Ditt resonemang som jag bad dig underbygga med vetenskapligt material eller dina erfarenheter var ditt påstående att kvantitet och hur ren tobaken är inte spelar någon roll.

Vad jag tycker är märkligt är att man bara undersökt effekterna av rökning av ciggaretter där det är flera hundra kemikalier tillsatta, varav flera är kända cancerogener.
Även vatten är cancerframkallande om man tillsätter de ämnen de tillsätter i ciggaretter, men det säger ingenting om hur farligt vatten är om man gör undersökningar med förorenat vatten.
Om man vill studera effekterna av tobak så är det just tobak man borde studera, inte en cocktail av kemikalier blandat med tobak (ca 10% av vikten på en cigg är tillsatsämnen).
Så med en aning vetenskapligt vett så är det uppenbart att de studier som gjorts visar på hur skadlig den blandningen som finns i vanliga cigg är.
Kan hända att tobaken är lika skadlig som blandningen eller inte, så länge det inte har undersökts kan jag iaf bara gå på mina personliga erfarenheter.

Och man kan dö av att dricka för mycket vatten inom en för kort tidsperiod, så även vatten är dödligt. Ät för mycket vitaminer och du dör.
Så....visst, att tobak är dödligt råder det inte det minsta tvivel om.
Jag tror att det är en stor skillnad på måttligt tobaksbruk och det oftast mycket besatta och överdrivna bruk som är vanligt hos rökare i västvärlden.

Medlem sedan sep. 2005406 inlägg

muskot skrev:

Pipa är ju lite klass och på något konstigt sätt lite mysigt. Cigaretter känns för mig som hundra procent white trash.

Att röka överhuvudtaget känns oerhört korkat. (n) Det är en himla tur att det äntligen blivit rökförbud på restauranger, pubar m m. (y)

Jaja, får vi alla ett "Amen!" att gå till din predikan också.

Här får man röka på krogen ännu, ska gå leta upp nån oskyldig personer och tända min första cigg på en månad och sitta brevid och njuta. Haha hur smakar cancern?!? Går den bra med den där flickaktiga fruktdrinken din?

His Divine Shadow skrev:

Jaja, får vi alla ett "Amen!" att gå till din predikan också.

Här får man röka på krogen ännu, ska gå leta upp nån oskyldig personer och tända min första cigg på en månad och sitta brevid och njuta. Haha hur smakar cancern?!? Går den bra med den där flickaktiga fruktdrinken din?

Du verkar va en mogen och himla sympatisk kille, His Divine Shadow. (y) ;)

Ja gudarna ska veta att folk i allmänhet kunde ha lite nytta att sluta vara s.k. "tightasses" som dom säger i amerika.

Ska gå och köpa ut lite åt underåriga skolelever nu också och lära dom att inhalera, vi börjar med north state, starkaste sorten i affären.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

His Divine Shadow skrev:

Ja gudarna ska veta att folk i allmänhet kunde ha lite nytta att sluta vara s.k. "tightasses" som dom säger i amerika.

Redigerat med anledning av webForums regler §4.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med magnusfeldth alternativt forumledare@webforum.nu.

magnusfeldth
Moderator, webForum

oelbal skrev:

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med magnusfeldth alternativt forumledare@webforum.nu.

magnusfeldth
Moderator, webForum

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

magnusfeldth
Moderator, webForum

magnusfeldth
Moderator, webForum

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Håll kamratlig ton på diskussionen!

mvh magnusfeldth, moderator

Mina spontana synpunkter på rökning:

1, Var människa bör få göra vad den personen vill
2, Punkt 1 bör gälla i fall då inte andra påverkas
3, Rökning påverkar andra både genom passiv rökning och starkt ökade sjukvårdskostnader plus minskad produktivitet på arbetsplatser.
4, Om det skulle vara så att i vissa mycket små mängder faktiskt är så att nikotin är bra för kroppen bör man tänka på följande två saker:
a, du får med dig en stor massa skit tillsammans med nikotinet, det är inte rent nikotin du "skjuter upp" grabben
b, den mikropromille som använder sådan mängd som är bra för kroppen kanske utgörs av en person bosatt på Kosteröarna som dog för 30 år sedan i en hästvagnsolycka på Lucia.
5, dessutom stinker många rökare rök, yuck.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

magnusfeldth skrev:

Med det resonemanget skulle inte mycket vara tillåtet eftersom det är omöjligt att leva sitt liv utan att påverka andra.

Det står "bör" inte "skall"... but I am well aware of the problems between the two points.

Jag borde kanske veta bättre än att jiddra med en jurist ;).

muskot skrev:

magnusfeldth skrev:

Med det resonemanget skulle inte mycket vara tillåtet eftersom det är omöjligt att leva sitt liv utan att påverka andra.

Utan att påverka andra på ett negativt sätt, tycker jag. Visst får väl folk förstöra sin hälsa bäst de vill genom att röka och göra andra dumma saker. Men det är mina skattepengar som ska bekosta deras sjukvård, och det gillar jag inte.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

fridan skrev:

Utan att påverka andra på ett negativt sätt, tycker jag.

Förvisso lär väl inte så många ha något att invända mot att bli påverkade på ett positivt sätt. Men om de nu ändå invänder mot positiv påverkan, ska de väl ha rätt att slippa det också. :)

fridan skrev:

Men det är mina skattepengar som ska bekosta deras sjukvård, och det gillar jag inte.

Just detta är ju inte helt enkelt att beräkna. Förmodligen kommer en inbiten rökare inte kosta lika mycket i pension. Åtminstone inte om han sällar sig till vårdpaketen pga sin rökning. Vet du vad som kostar mest? Jag har ingen aning. Vi ska nog vara lite försiktiga med att kategoriskt döma ut vissa beteenden som kostsamma, när vi inte har hela bilden klar för oss.

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Bilar och alkohol bör åtminstone definitivt förbjudas enligt fridans och magnusfeldth kriteria.

fridan skrev:

Utan att påverka andra på ett negativt sätt, tycker jag.

Även då tror jag att man får det väldigt svårt. I alla fall om man även räknar med indirekt negativ påverkan. Det kanske är lite populärvetenskapligt, men jag tänker ungefär i samma banor som fjärilseffekten baseras på.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)