webForumDet fria alternativet

Dagens dilemma.... eller inte...

Småprat

27 svar · 866 visningar · startad av P

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg
Frågan#1

Cyklade hem idag från Linköpingstågstation. När jag är mitt i gatan ropar en helt okänd person på mig. Jag stannar och han diktar upp en rejäl historia :)

Han hade precis flyttat till staden, hyrde en lägenhet i andra-hand och han hade låst ut sig. Han hade virrat runt och gjort allt för att komma in, han var runt 5 km hemifrån om man nu tror hans historia. Han hade ringt fastighetsansvarige, men ingen svarade. Låssmed, men de öppnade inte upp låset du han inte hade leg och hyrde i andra hand. Polisen, men de kunde inget göra. Han såg rätt normal ut, inget fylleruckel och nu ville han efter berättelsen låna 100:- av mig. Pengarna hade han tänkt använda till att ta bussen/tåget till Åtvidaberg(några mil utanför stan) där hans mor och far bodde(men de var inte hemma) och hade en extranyckel som han då skulle ta...

Vad skulle ni gjort?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Det kostar 25:- med bussen ut till Åtvid...

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Re: Dagens dilemma.... eller inte...

P skrev:

Han hade precis flyttat till staden, hyrde en lägenhet i andra-hand och han hade låst ut sig. Han hade virrat runt och gjort allt för att komma in, han var runt 5 km hemifrån om man nu tror hans historia. Han hade ringt fastighetsansvarige, men ingen svarade. Låssmed, men de öppnade inte upp låset du han inte hade leg och hyrde i andra hand. Polisen, men de kunde inget göra. Han såg rätt normal ut, inget fylleruckel och nu ville han efter berättelsen låna 100:- av mig. Pengarna hade han tänkt använda till att ta bussen/tåget till Åtvidaberg(några mil utanför stan) där hans mor och far bodde(men de var inte hemma) och hade en extranyckel som han då skulle ta...

Jag träffade förmodligen på samme kille när jag bodde i Linköping. Han drog nästan samma historia, nämligen. Fast då skulle han ha 200:- för att ta sig till Norrköping om jag inte minss fel. Resten var identiskt.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Frågan jag ställer mig direkt är ju självklart; vad gjorde ni?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Re: Dagens dilemma.... eller inte...

P skrev:

Vad skulle ni gjort?

Blivit förolämpad för att han tar mig för en idiot och bett han promenera.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Eftersom jag har varit ute för just den situationen, fast i Västerås då och personen skulle till Örebro, så vet jag hur jag reagerar.

Jag gjorde så att jag följde med honom till tåget och förklarade situationen för konduktören (som jag visserligen kände (hej Jennie!), men det visste jag inte innan). Eftersom han hade legitimation kunde han köpa biljett mot faktura, så han kom till Örebro i alla fall och förhoppningsvis stämde hans story, för annars kom han inte precis billigare undan eftersom det är dyrare att köpa biljett på det viset.

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

OveRRidE skrev:

Frågan jag ställer mig direkt är ju självklart; vad gjorde ni?

Vi var några stycken som han försökte övertala. Vi var på väg att köpa en biljett till killen, men när vi stod i kön sa han plötsligt att det inte var så viktigt längre. Han var nog bara ute efter pengarna.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag hade inte givit bort några pengar. Dels av ren princip och dels för att jag i 99 fall av 100 aldrig har kontanter på mig.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Säga åt honom att sticka och nästa gång försöka komma på någon bättre historia och sen skulle jag fortsatt att gå/cykla...

Några pengar skulle han iallafall inte få...

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Ibland ska man sätta sig själv i en sådan situation; då hoppas man att det finns godhjärtade människor som skulle kunna ställa upp och låna en slant.
Å andra sidan vet man ju inte om personen är seriös eller inte, så då är det som sagt ett dilemma.
Om jag visste att personen talade sanning och att det bara var ett lån, skulle jag ha gett honom pengarna. Vid minsta tvekan skulle jag bara ha ignorerat honom.

OT: Jag kommer att tänka på en gång då det ringde på dörren. När jag öppnade stod det en man som påstod sig inte kunna tala svenska. Innan jag hann tänka stod han med foten i dörröppningen. Han började rota i fickorna och jag trodde jag skulle skita knäck.
Han drog ut en lapp ur sin ficka där det stod något i form med:
"Mitt namn är Vladimir och jag kommer från Ryssland. Min dotter har hjärnblödning och ligger hemma och är väldigt sjuk. Kan du ge mig pengar så jag kan betala hennes sjukhusavgifter?"
Jag klämde fram ett svagt "No no", puttade ut killen och stängde igen dörren.

Det jag försöker säga är att om jag var säker på att hans dotter var så sjuk som han påstod, så kanske jag skulle ha hjälpt honom. Men tviveln började växa...

Ifall man var 100% säker på att personen skulle ha pengarna till det som han säger. te.x Biljetten eller till sin dotter så skulle man ju lätt kunna bidra med någon hundring, Men eftersom jag skulle tippa på att 99.99% av fallen bara e en uppdiktad historia så e det lika bra att inte ge lämna ut några pengar till dom här personerna...

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jag hade antagligen ljugit om att jag inte hade pengar på mig på ett besvärat sätt. Man kan ju inte vara alldeles för otrevlig. :p

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Jag skulle mumla någonting om att "jag inte kan" och sedan skynda mig därifrån.

Är jag inte en charmknutte? :e

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

Hur kan man låsa utsig?
Är man så klantig och slänger nyckeln i brevlådan eller vadå? :q

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

bluxbluxo skrev:

Hur kan man låsa utsig?

Vissa dörrar går i lås när man stänger dem. Har man då inte nycklar med sig så står man där. Vid såna tillfällen är det inte så tokigt att ha en reservnyckel hos grannen.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

tydal skrev:

bluxbluxo skrev:

Hur kan man låsa utsig?

Vissa dörrar går i lås när man stänger dem. Har man då inte nycklar med sig så står man där. Vid såna tillfällen är det inte så tokigt att ha en reservnyckel hos grannen.

En granne som man kan lita på förstås. ;)

tydal skrev:

Vid såna tillfällen är det inte så tokigt att ha en reservnyckel hos grannen.

Om man nu kan lita på grannen....

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Esen skrev:

tydal skrev:

Vid såna tillfällen är det inte så tokigt att ha en reservnyckel hos grannen.

Om man nu kan lita på grannen....

Så, Stockholmare kan alltså inte lita på sina grannar? Konstigt, här ute har vi inga problem med det...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag skulle tipsat honom om att låna en telefon i närmsta butik och ringa päronen. ;)

Men visst är det som vår persiske bulldogg säger - ibland sitter man själv i skiten... Bara häromkvällen ringde en kollega precis när jag parkerade bilen, jag dängde igen dörren och hinner vända mig om innan jag tänker - nycklarna!
Japp, de satt snyggt och prydligt i tändningslåset...

Nu har jag en extranyckel i plånboken så jag klarade mig, men annars hade man inte haft så kul. ;)

oelbal skrev:

Så, Stockholmare kan alltså inte lita på sina grannar? Konstigt, här ute har vi inga problem med det...

Vad jag vet så har jag inte sagt det, Utan sa bara att ifall man kan lita på grannen...

Har inga problem att lita på mina grannar, Vi känner varandra ganska bra och har en bra kontakt...

Men det finns andra ställen där jag skulle ha svårare att lita på mina grannar...

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)