Annesophie, jag har ingen aning om du blivit lurad eller ej. Jag vågar inte säga varken det ena eller andra säkert, för jag har själv varit med om konstiga saker. I mitt fall rör det sig dock inte om att okända människor har vetat saker om mig så mycket som att jag har vetat saker som jag inte borde veta. Saker som jag inte begriper hur jag kan veta. Eller jag vet dem ju inte egentligen. Jag gissar bara. Det är bara det att jag gissar rätt lite för ofta...
Men det jag slås av när jag läser det du skrivit är att du inte verkar veta så mycket om hur man luras. Det är ju inget negativt i det, tvärtom är det positivt att vara en snäll människa som inte vill lura andra. Det är bara det att om man inte vet hur man luras så har man betydligt svårare att upptäcka när någon lurar en. Om du inte vet vad du ska titta efter så ser du det inte.
Jag kan ju berätta lite grundläggande saker, om du är nyfiken. Säg att jag skulle vilja ha tag i information om din farmor. Jag skulle börja med att plocka fram ditt personnummer ur folkbokföringen. På ditt födelsenummer ser jag vilket län du är född i. Nu var det länge sen jag var inne i folkbokföringen, så jag kommer inte ihåg om man som standard får upp föräldrarnas personnummer, men om man inte får det skulle jag prova en sökning på ditt efternamn (om det är ovanligt) i ditt födelselän och se vad som kommer upp. Skulle inte det gå skulle man kunna kolla din telefonräkning efter nummer till ditt födelselän och se vart de går. (En sån sak skulle jag inte göra eftersom det är olagligt, men jag har ändå möjlighet att kolla såna saker om jag vill.) Skulle inte det heller gå och det är så att du har gift dig och bytt efternamn och det gamla inte syns i folkbokföringen skulle man kunna leta rätt på den skola du gick i och plocka fram en kopia av slutbetygen med hjälp av personnumret och där förhoppningsvis se ditt släktnamn som man kan gå vidare med.
När man sen får tag i dina föräldrar gäller det bara att ha en tillräckligt trovärdig story som gör att de börjar berätta om din farmor. Några spontana tankar: att man är en journalist som skriver om hur det var förr, eller att man gick i samma skola som farmor.
Skulle jag hamna i en återvändsgränd och inte få tag i tillräckligt mycket information om din farmor så är det bara att jag försöker kolla upp farfar eller mormor eller någon annan släkting, för det var ju inte du som valde vem mediet skulle berätta om utan det gjorde hon ju själv!
Likaså behöver man ju inte ta reda på en massa saker, för man ska ju inte svara på frågor och vara insatt i ämnet, utan man ska ju blott redovisa det man har fått veta!
Nu vet jag ju inget om dig och ifall det är så enkelt som jag beskrev ovan eller om det är någon omständighet som komplicerar det hela. Men tror du att min lilla tillvägagångssättsbeskrivning skulle funka så bör du nog ta dig en funderare, för det är inga komplicerade saker jag har skrivit. Inga hemligheter. Och jag är inget proffs. Jag bara kan lite sånt här för jag tycker det är nyttigt att veta för att undgå att bli lurad själv. Men jag har ändå blivit lurad.
Sammanfattningsvis, även om det nu skulle vara möjligt att det kan ha gått till så; att det kan ha gått att ta reda på information om din farmor, så finns det ju ingenting som säger att det är så det har gått till. Bara för att mediet kunde ha lurats så är det ju inget som säger att hon verkligen gjorde det. Jag är bara inte lika säker som du på att det är omöjligt att få fram information. Om det sen beror på att du som sitter inne med fakta vet att det är svårare än jag tror, eller om det är så att det är jag som har mer kunskap om lurendrejeri, det har =jag= ingen aning om, men det kanske =du= har nu? :-)
Jag vet inte om det finns något liv efter detta. Det känns som det kvittar. Jag försöker göra det bästa jag kan av det liv jag lever just nu. Kommer det nåt mer sen så får jag ta itu med det då.
Nåväl, bara ett litet anspråkslöst försök att sammanfatta mina erfarenheter i ämnet. Och så ber jag om ursäkt för mina långrandighetstendenser så här på kvällskvisten.