Vad betyder egentligen ambidextriös?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gein
    Medlem
    • 2000-09-07
    • 4849

Vad betyder egentligen ambidextriös?

Har hamnat i konflikt och behöver nu reda ut vad ambidextriös egentligen betyder. På NE finns inte ambidextriös utan bara ambidextri och där står det:
    [citat=ne.se]ambidextri´ (nylat. ambidextri´a, av lat. ambi- 'dubbel-', 'på två sätt' och de´xter 'höger'), ambidexteritet, tvåhänthet, förmåga att arbeta lika bra med vänster som med höger hand. En person som saknar klar handpreferens kallas ambidexter. Ambidextri beräknas förekomma hos ca 3 % av befolkningen.[/citat]Alltså, att kunna använda båda händerna lika bra men därmed inte sagt båda händerna lika bra samtidigt.

Ambidextriös är tydligen ett rätt vanligt ord i rollspelskretsar och på rollspel.nu står det:
    [citat=rollspel.nu]Ambidextriös
    Av RipperDoc
    Att kunna använda båda händerna samtidigt och lika bra. En vanlig term bland fördelar man kan ha i rollspel (på svenska heter ordet ambidexter, då ambidetriös är en försvenskning av engelskans ambidextrous).[/citat]
    Så vad är rätt? Är det skillnad på Ambidextriös och Ambidextri?
    The future is today, worry about it tomorrow
  • emission
    Medlem
    Kalebass
    • 1999-12-09
    • 6095

Originally posted by Gein
    Så vad är rätt? Är det skillnad på Ambidextriös och Ambidextri?
    Ehhh..det är ju bara olika ordklasser

"Min brorsa är ambidextriös" - adjektiv

"Min brorsa är välsignad med ambidextri" - substantiv
    Last edited by emission; 2005-12-10, 15:52.
    "Leksak ansvarig till vara rensade med vätska de/vi/du/ni är till vara avbröt från omskapare framför rensningen"

Comment

• Gein
      Medlem
      • 2000-09-07
      • 4849

Originally posted by emission
      Ehhh..det är ju bara olika ordklasser

"Min brorsa är ambidextriös" - adjektiv

"Min brorsa är välsignad med ambidextri" - substantiv
      Just, alltså är det iaf samma ord. Men vad är den korrekta betydelsen då?
      The future is today, worry about it tomorrow

Comment

• emission
        Medlem
        Kalebass
        • 1999-12-09
        • 6095

Det finns inget som säger att en ambidextriös kan använda båda händerna samtidigt, utan bara att de kan användas lika bra. Definitionen på rollspel.nu är lite fel, med andra ord.
        "Leksak ansvarig till vara rensade med vätska de/vi/du/ni är till vara avbröt från omskapare framför rensningen"

Comment

• spango
          Medlem
          • 2000-06-02
          • 6147

För kompletthetens skull kan man även tillägga att det finns något som heter ambisinister, vilket betyder att man är lika dålig på att använda båda händerna. Om det egentligen är någon skillnad mot att vara ambidexter låter jag vara osagt...

</värdelöst vetande>
          Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
          Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

Comment

• silfver
            Medlem
            • 2003-04-03
            • 9709

Jag tycker att svaret på Susning.nu är ganska bra. [citat]Ambidextral, dubbelhänt, är när man kan använda höger och vänster hand lika bra, eller lika dåligt.[/citat] Man kan alltså inte använda båda händerna lika bra samtidigt det måste ju vara en fråga om simultanförmåga.
            Silfver Creations

Comment

• spango
              Medlem
              • 2000-06-02
              • 6147

Originally posted by emission
              Det finns inget som säger att en ambidextriös kan använda båda händerna samtidigt, utan bara att de kan användas lika bra. Definitionen på rollspel.nu är lite fel, med andra ord.
              Hm, du har egentligen rätt men i rollspelssammanhang är rollspel.nu:s beskrivning inte helt fel. Där brukar ambidexter användas för att beskriva att en person gör lika mycket skada med vapen i höger som i vänster hand, om man kör med två enhandsvapen. Det vill säga, att man kan slå lika hårt med båda vapnen samtidigt
              Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
              Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

Comment

• sabbacus
                Medlem
                • 2002-07-23
                • 629

Rätta mig om jag har fel nu, men skiljer inte D&D på Ambidextriös och dubbelhänt? Att dubbelhänt är att man "inte får minus" om man använder "den andra handen" medan ambidextriös innebär att man i grova drag kan skriva sitt namn på svarta tavlan från två håll samtidigt (skriver förnamnet från vänster till häger samtidigt som man skriver sitt efternamn från höger till vänster och då börjar med sista bokstaven)?
                Köp ved med hemleverans | Skapa CV online | Bilder att färglägga | Gratis CV-mallar | Bartillbehör

Comment

• Melea
                  Medlem
                  • 2003-07-01
                  • 2667

Originally posted by sabbacus
                  Rätta mig om jag har fel nu, men skiljer inte D&D på Ambidextriös och dubbelhänt? Att dubbelhänt är att man "inte får minus" om man använder "den andra handen" medan ambidextriös innebär att man i grova drag kan skriva sitt namn på svarta tavlan från två håll samtidigt (skriver förnamnet från vänster till häger samtidigt som man skriver sitt efternamn från höger till vänster och då börjar med sista bokstaven)?
                  Du har rätt.

Comment

• OveRRidE
                    Medlem
                    • 2001-02-05
                    • 8509

Det är även därför karaktärer i vissa rollspelssystem får t.ex. en extra attack per handling/runda (eller motsvarande, beroende på hur regelsystemet är utformat) som ambidextriös.
                    http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

Comment

Working...