Cafét eller Caféet?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Web-Tor
    Medlem
    Smurf
    • 2000-11-03
    • 11794

    #1

    Cafét eller Caféet?

    Det är frågan.
    /Tor
    Jag och mina bilder.
  • oelbal
    Medlem
    • 2001-01-06
    • 3016

    #2
    Jag satt bannemej och funderade på exakt samma sak för en stund sedan. Knepigt.

    Comment

    • M.Cheraghi
      Medlem
      • 2001-07-27
      • 3362

      #3
      kaffeét
      The 50-50-90 rule: Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong.

      Comment

      • altack
        Medlem
        • 2004-02-23
        • 830

        #4
        Caféet känns "korrektare"...

        Men cafét låter ju också rätt, och det är f.ö. det som jag brukar använda (tror jag).

        Men jag satsar en halv kapsylöppnare på caféet.
        //Martin

        Comment

        • LeonL
          Medlem
          • 2002-12-13
          • 3175

          #5
          Caféet är nog korrekt i och med att vi inte har förkortningsregler i svenskan. Det är som när vissa skriver "oranga" i stället för "orangea". (Det är et som ger det där tj-ljudet.)

          Cafét är nog en mer vardaglig form av talspråket.

          Jamför gärna med ett museet. (Ordet liknar egentligen inte alls "café", men tänk hur knäpp det skulle bli med "musét".)

          En sökning på svenska sidor efter dessa ord på Google gav detta:
          Cafét - "ungefär 4,260 svenska sidor för cafét"
          Caféet - "ungefär 12,700 svenska sidor för caféet"

          Comment

          • dectgap
            Absent friend
            • 2002-09-08
            • 1542

            #6
            SAOL godkänner, som du kanske redan visste, både "cafét" och "caféet".

            Själv tycker jag att "caféet" verkar mer logiskt, eftersom man har två olika e-ljud i ordet.

            Comment

            • Rufus
              Medlem
              • 2004-03-18
              • 312

              #7
              Jag uttalar "cafét" med ett 'e'-ljud, och "caféet" med två 'e'-ljud.
              Jag skulle godkänna vilket som.

              Comment

              • Engine^
                Medlem
                • 2000-12-11
                • 2861

                #8
                Café't eller Caféet. Undrar om första är godkänd stavning?

                Själv nyttjar jag inte någon av uttalen, eftersom jag alltid säger fiket
                Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                Comment

                • bluxbluxo
                  Medlem
                  • 2003-10-11
                  • 1116

                  #9
                  Man säger ju Cafét?
                  Men man skriver väll Caféet?
                  ¿Te gusta la música?

                  Comment

                  • dectgap
                    Absent friend
                    • 2002-09-08
                    • 1542

                    #10
                    [citat=bluxbluxo]Man säger ju Cafét?[/citat]

                    Inte i Skåne iaf.
                    Jag säger "caféet" med två olika e-ljud, precis som i "muséet".

                    Comment

                    • Okkido
                      Medlem
                      • 2000-05-12
                      • 4460

                      #11
                      precis som dectgap säger så, inte i skåne, jag säger också caféet och uttalar det ungefär: kauwfäet.

                      Comment

                      • oelbal
                        Medlem
                        • 2001-01-06
                        • 3016

                        #12
                        [citat=Okkido]precis som dectgap säger så, inte i skåne, jag säger också caféet och uttalar det ungefär: kauwfäet. [/citat]
                        Freak!

                        Comment

                        • OveRRidE
                          Medlem
                          • 2001-02-05
                          • 8509

                          #13
                          [citat=Okkido]precis som dectgap säger så, inte i skåne, jag säger också caféet och uttalar det ungefär: kauwfäet. [/citat]Den kan ju även tilläggas att Okkido har några tyska gener som ställer till det för hans talförmåga.
                          http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

                          Comment

                          • nitro2k01
                            Forumvärd
                            • 2003-08-26
                            • 7630

                            #14
                            En google får avgöra:

                            Cafét - 4500 träffar
                            Caféet - 12900 träffar

                            Håller fö med Google, caféet ser bättre ut!
                            Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
                            Internklippning:
                            1) Snaggning av fångar.
                            2) Klippning frisörer emellan.

                            Comment

                            • bluxbluxo
                              Medlem
                              • 2003-10-11
                              • 1116

                              #15
                              [citat=nitro2k01]En google får avgöra:

                              Cafét - 4500 träffar
                              Caféet - 12900 träffar

                              Håller fö med Google, caféet ser bättre ut! [/citat]

                              Det skrev ju LeonL innan
                              [citat=LeonL]
                              En sökning på svenska sidor efter dessa ord på Google gav detta:
                              Cafét - "ungefär 4,260 svenska sidor för cafét"
                              Caféet - "ungefär 12,700 svenska sidor för caféet" [/citat]
                              ¿Te gusta la música?

                              Comment

                              Working...