Fotbolls-VM | Sydafrika | 2010

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bossse
    Medlem
    • 2003-06-25
    • 718

Men alla regelbrott är ju fusk i någon form
    Helt riktigt!
    Skillnaden är att i detta fall så tjänade man på denna regelbrist.
    Samma som Tyskland kanske gjorde, där var det ju matchtid kvar.

Fotbollsregler nedan
    Last edited by bossse; 2010-07-03, 14:55.

Comment

• legis
      Medlem
      • 2004-07-21
      • 4440

Jo men om man i reglerna förutser och ger utrymme för regelbrott genom att man i förväg specificerar ett straff för just det borttet så blir det automatiskt också en del av sporten.

Men misstolka mig nu inte, jag håller med dig i stort. Mest rättvist hade absolut varit att man dömt mål och det är möjligt att reglerna ska ses över men baserat på hur de ser ut idag så gjorde Suarez i mina ögon helt rätt. Som kolon säger, hade det varit Mellberg hade han varit den nya nationalidolen efter Ravelli.

Angående kommentaren om mållinjen, det skulle aldrig gå. Du skulle behövt målkameror och eftergranskning "stod han på mållinjen eller inte? Nej han är 2cm framför". Det är i många fall svårt nog att avgöra om spelaren ens är innanför straffområdet. I detta VM har du ju till och med kunnat se att domarna missat en boll som är halvmetern över mållinjen.
      http://gråimport.se

Comment

• Danne V
        Medlem
        • 2006-08-02
        • 7685

Det är bara att lyfta på hatten führ tüskarna. Fruktansvärt bra spel. Man blir nästan tårögd.
        Med vänlig hälsning från
        Danne
        ------
        Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
        Våga Vägra
        FaceBook

Comment

• Dryden
          Medlem
          • 2002-08-03
          • 12245

Angående handsen i straffområdet så var det ju en galen jävla chansning från hans sida. I nio fall av tio så är ju matchen avgjord ändå när spelaren sätter straffen. I och med att straffen nu missades så hade det ju varit vansinne att ha dömt mål från första början. Typ. Så länge bollen inte är över linjen så ska det inte vara mål. Det är likadant på andra platser på planen. Om det blir en hands vid långsidan så blir det ju inte automatiskt ett inkast, men det kanske man borde införa också?
          resebloggen # twitter # instagram

Comment

• bossse
            Medlem
            • 2003-06-25
            • 718

I och med att straffen nu missades så hade det ju varit vansinne att ha dömt mål från första början.
            Exakt, håller med dig helt om detta, med nuvarande regler.
            Men att det som nu hände skulle kunna hända hade nog ingen kunnat räkna ut.
            Alltså borde regeln förbättras, detta KAN ju hända igen.
            Börjar nästan låta som Harrisburg.

Comment

• Dryden
              Medlem
              • 2002-08-03
              • 12245

Originally posted by bossse
              Men att det som nu hände skulle kunna hända hade nog ingen kunnat räkna ut.
              Precis. Alltså hade ju ett föregående domslut varit helt vansinnigt.
              Alltså borde regeln förbättras, detta KAN ju hända igen.
              ...och det KAN hända igen att den efterföljande straffen missas, vilket gör ett dömt mål förödande.

Comment

• legis
                Medlem
                • 2004-07-21
                • 4440

Originally posted by Danne V
                Det är bara att lyfta på hatten führ tüskarna. Fruktansvärt bra spel. Man blir nästan tårögd.
                Håller med,det där var bland detbästa jag sett i landskamper. Tyskarna har väl alltid haft ett rykte om sig att vara brutala och burdusa på fotbollsplanen men hittills tycker jag de uppträtt exemplariskt. Inga divafasoner, inga specifika filmningar, bara en vilja att spela fotboll.

Comment

• bossse
                  Medlem
                  • 2003-06-25
                  • 718

Dryden skrev:
                  ...och det KAN hända igen att den efterföljande straffen missas, vilket gör ett dömt mål förödande.
                  Men om regeln förändras (förbättras) så blir det ju ingen efterföljande straff.

Comment

• Dryden
                    Medlem
                    • 2002-08-03
                    • 12245

Men om regeln förändras (förbättras) så blir det ju ingen efterföljande straff.
                    Det är ju det jag menar. Då kan man ju börja applicera den regeln även på andra delar av planen och plötsligt börjar man ge mål hit och dit trots att bollen aldrig varit över mållinjen. Som legis påpekade ovan, ska man då börja döma mål och utvisning vid en frilägessituation?

Rättvisa skipad. Om Paraguays straff verklligen var straff (så otroligt korkat av Pique) så var ju Villas fall en aning mer förstärkt. Billigt. Och dessutom var ju Pique (?) långt innanför halvmånen och även innanför straffområdet innan straffen var slagen och det är väl gissningsvis det som domaren blåser om straffen för. Jag antar (inte säker ) att man ska hålla sig utanför halvmånen fram tills dess att spelaren slagit straffen.

Comment

• bossse
                      Medlem
                      • 2003-06-25
                      • 718

Regel vid straffspark följer nedan
                      Övriga spelare utom den som lägger straffsparken ska befinna sig
                      • på spelplanen
                      • utanför straffområdet
                      • bakom straffpunkten
                      • minst 9,15 m från straffpunkten (halvcirkeln)

Comment

• Danne V
                        Medlem
                        • 2006-08-02
                        • 7685

Om det ska diskuteras regler in absurdum föreslår jag en separat tråd om just detta.
                        F.ö. anser jag att straffsparkscirkusen mellan Paraguay och Spanien var ett bra exempel på s.k. "poetisk rättvisa".
                        Med vänlig hälsning från
                        Danne
                        ------
                        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                        Våga Vägra
                        FaceBook

Comment

• Dryden
                          Medlem
                          • 2002-08-03
                          • 12245

Ärligt talat ser jag inte spanjackernas första straffsituation som de tilldöms. Och ur den hade ju aldrig den egentliga straffen i efterdyningarna blivit av. Nu blev det ju rättvist ändå tillslut vad avser straffarna. Men gudars vad bittert för Paraguay. Lider verkligen med Per Morberg och de andra.

Comment

• legis
                            Medlem
                            • 2004-07-21
                            • 4440

Jag hade gärna sett Paraguay gå vidare, Spanien spelar inte bra. Jag tror att första halvlek hade 1 skott på mål och det vara Paraguays? Spanien har nu gått vidare på ett offsidemål (åttondel) och fått en alldeles för uppenbar kompensationsstraff (kvarten). Även i gruppspelet var domarna väldigt PRO-Spanien och jag fattar det inte riktigt. Men men, grattis till deras längsta avancemang någonsin men längre än semi kommer de inte..

Comment

• Danne V
                              Medlem
                              • 2006-08-02
                              • 7685

Originally posted by Dryden
                              Lider verkligen med Per Morberg och de andra.
                              Hahaha.. äntligen nån som ser samma sak. Jag nämnde det där för en bekant för en månad sen. Han bara tittade konstigt på mig. Dom är ju otroligt lika (om man inte titta för nära, förstås).

Andra privata funderingar med fotbollsanknytning:

1. Dödstrött på den där Birro. Fanns det nåt TV-program han inte var med i i våras? Ett pretto med samtidens konstigaste frilla. Ser ut som om han har ett fågelbo parkerat på huvudet.

2. När expertkommentatorerna i radio/TV säger t.ex. "Han brukar alltid slå snedskruvade crossbollar med vänsterfoten när han är 6 meter från målgården och jag har alltid tyckt att han varit underskattad, ända sen juniortiden" om nån okänd, nyss inbytt spelare från Kamerun eller Honduras, vet dom verkligen det? Eller drar dom bara till med nåt för att impa eftersom dom chansar på att ingen vill/kan säga emot (i alla fall inte live)? Och om dom vet, hur har dom fått reda på det? Har dom faktiskt följt snubbens karriär sen tio år tillbaka?

3. Längtar mig sjuk efter att se en match på internationell nivå där man hör hejaramsor, publikvrål och skanderande fans istället för dom där förbannade hornen...

Red: 4. Och jag vill se en match där bollen har rätt tyngd. Tror mig aldrig ha sett så många matcher med så otroligt många skott har gått så långt över målet. Ber till högre makter att dom t.o.m. lägger på några hekto på matchbollarna i fortsättningen....
                              Last edited by Danne V; 2010-07-04, 09:39.
                              Med vänlig hälsning från
                              Danne
                              ------
                              Våga Vägra
                              FaceBook

Comment

• Danne V
                                Medlem
                                • 2006-08-02
                                • 7685

Originally posted by legis
                                Spanien spelar inte bra.
                                Om inte spanjorerna spottar upp sig minst tio snäpp kommer tyskarna att äta upp dom fullständigt. Det kommer att bli en massaker.
                                Med vänlig hälsning från
                                Danne
                                ------
                                Våga Vägra
                                FaceBook

Comment

Working...