AIK eller Assyriska...?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blårand
    Medlem
    • 2003-01-05
    • 1504

[citat=Web-Tor]Om alla klubbar hade klarat av att sköta sin ekonomi så hade "slipsgubbarna" sluppit bli involverade. [/citat]Fast då behöver vi ju inte spela några matcher alls överhuvudtaget.
    Det lag som har mest pengar när säsongen börjar vinner SM-guld. De tre föreningar med sämst ekonomi åker ur?

Förstår hur du menar, men fotboll är inte en tävling i ekonomi, utan en allsvensk sluttabell ska baseras på hur man agerat på planen, och inte vara baserad på en förenings ekonomi.

Elitlicensen infördes för att få bättre ekonomi i föreningarna. Men föreningarnas ekonomi bör vara föreningarnas ensak. Sköter de inte sin ekonomi så får föreningarna förr eller senare lägga ned. Detta har skett med många överoptimistiska förteningar.
    Tycker ovanstående är en bättre lösning än att en allsvensk sluttabell ska bestämmas i dunkla kontorkomplex.

Comment

• Web-Tor
      Medlem
      Smurf
      • 2000-11-03
      • 11794

Tror du att det finns någon som tycker att det är bättre att licensnämnden avgör vilka lag som ska spela i allsvenskan än att lagen själva spelar sig till sin plats? Det tror i alla fall inte jag.

Jag vet inte exakt vad licensnämnden har satt upp för krav och vad dessa krav grundar sig på men jag kan tänka mig att man inte vill ha klubbar med dålig ekonomi i allsvenskan. Detta eftersom risken finns att dom går i konkurs mitt under säsongen och att det ställer till problem.

Örebro har skulder på c:a 10 miljoner kronor.
      /Tor
      Jag och mina bilder.

Comment

• Blårand
        Medlem
        • 2003-01-05
        • 1504

Soppan rullar vidare:

Märkligt är dock att licensnämnden inte följde sina egna stadgar, då det står att minst en ledamot ska vara kvinna, och så var nu inte var fallet.

Märkligt även att av de personer i licensnämnen som underkände Örebro SK:s ekonomi, så hade ingen ekonomisk bakgrund, utan konsulterade expertis i ämnet. Aningen märkligt i mina ögon. En licensnämnd som ska granska föreningarnas ekonomi, men som inte har någon ledamot med ekonomisk bakgrund.

Låter inte trovärdigt

Comment

• Esen
          Medlem
          • 2002-03-16
          • 3534

Varken Assyriska eller AIK ska ha platsen i Allsvenskan nästa år, Utan Örebro som åkte ur på felaktiga grunder ska ha tillbaka sin plats i allsvenskan...

------------------------------------------
          Text Censurerad av wF: *** *** *** ** ***
          SvFF - FOTBOLLSMÖRDARE
          Djurgårdens IF - NY Yankees -Iloveny

Comment

• :stefan:
            Moderator
            • 2000-04-28
            • 8032

Herregud så patetiskt... Licensnämnden har tagit sitt beslut, det är bara att köpa läget och tycka om det.

Att det sen förfaller till mailkampanjer för att lura Lagrell är så barnsligt så det är inte klokt.
            My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

• @nders
              Moderator
              Marsvin
              • 2000-06-30
              • 26914

[citat=Esen]Varken Assyriska eller AIK ska ha platsen i Allsvenskan nästa år, Utan Örebro som åkte ur på felaktiga grunder ska ha tillbaka sin plats i allsvenskan... [/citat]Hmm, vilka är de felaktiga grunderna?
              @aviddevguy

Comment

• BlueSaint
                Medlem
                • 2002-08-18
                • 1796

[citat=:stefan:]Herregud så patetiskt... Licensnämnden har tagit sitt beslut, det är bara att köpa läget och tycka om det.

Att det sen förfaller till mailkampanjer för att lura Lagrell är så barnsligt så det är inte klokt. [/citat]
                Man är så förbannat trött på det nu.
                Djurgårdens IF är Sveriges genom tiderna mest framgångsrika idrotts- och ishockeyförening med knappt 400 SM-guld totalt och 16 SM-guld i ishockey.

The Academy of Football

Comment

• Blårand
                  Medlem
                  • 2003-01-05
                  • 1504

Den 2:a februari kan Örebro Sk bli allsvensk igen, då Riksidrottsnämnden beslutat att ta upp frågan:

Om Riksidrottsnämnden godkänner Örebros klagan och anser att licensnämnden agerat fel, så måste väl allsvenskan utökas med minst ett lag för att ge plats åt örebro SK, för det kan väl inte bli så att Assysriska petas ned igen?

En riktig soppa blev det av allt ihop i alla fall, och den stora förloraren är egentligen inte Örebro SK - utan svensk fotboll.

Comment

• @nders
                    Moderator
                    Marsvin
                    • 2000-06-30
                    • 26914

[citat=Blårand] för det kan väl inte bli så att Assysriska petas ned igen? [/citat]Det är nog inte omöjligt, men speciellt troligt tror jag inte att det är.

Läs artikeln på sid 13 i dagens Metro, Stockholmsutgåvan: http://www.metro.se/content/acrobat/...13_A_Metro.pdf

Mvh
                    @aviddevguy

Comment

Moderator
                      • 2000-04-28
                      • 8032

[citat=Blårand]Den 2:a februari kan Örebro Sk bli allsvensk igen, då Riksidrottsnämnden beslutat att ta upp frågan:

Om Riksidrottsnämnden godkänner Örebros klagan och anser att licensnämnden agerat fel, så måste väl allsvenskan utökas med minst ett lag för att ge plats åt örebro SK, för det kan väl inte bli så att Assysriska petas ned igen?

En riktig soppa blev det av allt ihop i alla fall, och den stora förloraren är egentligen inte Örebro SK - utan svensk fotboll. [/citat]De största förlorarna (läs loooosers) är Örebro SK som inte kan acceptera ett beslut som går dom emot. Inse fakta och planera för Superettan, ska det vara så förtvivlat svårt?

Jag var inte glad när licensnämnden petade ner AIK från Allsvenskan till ettan i hockeyn, de överklagade en gång, men när det inte gick anpassade de kostymen efter den nya situationen och leder nu sin serie.

Det blir svårt att ta Örebro på allvar efter det här.

Comment

• Blårand
                        Medlem
                        • 2003-01-05
                        • 1504

[citat=:stefan:]De största förlorarna (läs loooosers) är Örebro SK som inte kan acceptera ett beslut som går dom emot. Inse fakta och planera för Superettan, ska det vara så förtvivlat svårt? [/citat]Eftersom Riksidrottsnämnden gav prövotillstånd i ärendet, vilket Riksidrottsnämnden sällan gör, så kan ju Örebro SK trots allt inte vara helt fel ute?

Tycker det är bra att de står för sin sak och kämpar för sin rätt.

Comment

• Web-Tor
                          Medlem
                          Smurf
                          • 2000-11-03
                          • 11794

[citat=Blårand]Tycker det är bra att de står för sin sak och kämpar för sin rätt.[/citat]Vad jag förstår så har dom inte någon "rätt" att spela i allsvenskan eftersom dom har haft för dålig ekonomi.
                          /Tor
                          Jag och mina bilder.

Comment

• Blårand
                            Medlem
                            • 2003-01-05
                            • 1504

[citat=Web-Tor]Vad jag förstår så har dom inte någon "rätt" att spela i allsvenskan eftersom dom har haft för dålig ekonomi. [/citat]Fast det är just det som är själva kärnfrågan? Har de för dålig ekonomi eller inte? Licensnämnden har inte kunnat precisera vad det är i Örebro SK:s redovisning som inte är ok.

Örebro SK med viss expertis hävdar att budgeten uppfyller de krav som gäller för att klara elitlicensen. Licensnämnden som själva inte hade någon ledamot med den ekonomiska bakgrund som krävs, hävdar att så inte är fallet, men kan inte säga vad exakt det är som är fel i Örebro SK:s budget, varav det blir svårt för klubben och övrig expertis att se om Licensnämnden gjort en korrekt bedömning.

Annan expertis menar att den ekonomiska kalkyl Licensnämnden gjort av Örebro SK:s ekonomi, är alldeles för bristfällig och inte går att använda som underlag för ett beslut i frågan.

Till saken hör även att Licensnämnden inte följt sina egna stadgar då de beslutade i ärendet, samt att man i media idag kan läsa att Örebro SK blev nedflyttade på ett enligt stadgarna felaktigt sätt.

För att reda ut eventuell felaktigheter eller brister i hanteringen, tycker jag det är bra att Riksidrottsnämnden i ett av få fall, gav Örebro SK prövning i ärendet.

Comment

• Web-Tor
                              Medlem
                              Smurf
                              • 2000-11-03
                              • 11794

Okey, allt det där har jag missat.
                              Det är alltså helt enkelt så att licensnämnden har valt att flytta ner Örebro SK till superettan för att... för att...
                              ... jag varför?
                              /Tor
                              Jag och mina bilder.

Comment

Moderator
                                • 2000-04-28
                                • 8032

Som Mats Olsson skriver i Expressen idag [citat=Mats Olsson]Visst: licensnämndens tajming var skev och hela det här ärendet kunde skötts snyggare och effektivare.
                                Men: Örebro SK var, precis som de andra fotbollsföreningarna, med om att skapa licensnämnden som skydd mot galna klubbdirektörer; Örebro SK var, precis som de andra fotbollsföreningarna, med om att sätta reglerna för hur mycket kapital en klubb skulle ha och – inte minst viktigt: vad som skulle hända med den som bröt mot reglerna.

När reglerna stelnade som en cementklump kring fötterna på Örebro tyckte inte Örebro att reglerna var så bra längre.

(...)

Men när licensnämnden sagt sitt vaknade Örebro.
                                Och det är faktiskt så här: hade föreningen lagt ner lika mycket tid, möda, advokater, ekonomer och mer eller mindre seriösa snillen på att sanera sin ekonomi de senaste fem åren som de gjort på att försöka vrida sig ur licensnämndens fälla hade vi aldrig behövt syssla med sån här drägg och – framför allt: Örebro SK hade varit allsvenskt utan omspelet den 2 februari.[/citat]Speciellt det sista stycket har väldigt många poänger...

Comment

Working...