AIK eller Assyriska...?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blårand
    Medlem
    • 2003-01-05
    • 1504

AIK eller Assyriska...?

Håller faktiskt med AIK i detta fall. Har även funderat i dessa banor själv, innan jag läst artiklarna om AIK:s funderingar.

Om Örebro degraderas till superettan på grund av sin dåliga ekonomi, finns det en vakant plats i Allsvenskan.

Rent sportsligt tycker jag nog att AIK har mer rätt till platsen än Assyriska. Blir det en plats vakant i allsvenska, så bör det enligt min mening vara ett lag mindre som trillar ur Allsvenskan, än att ytterliggare ett lag från Superettan kommer upp.

Tror inte heller att det bäddar för någon högre allsvensk kvalité om tre lag från Superettan kommer upp samma år, och där inga av lagen drar speciellt mycket publik.
    26
    AIK
    38.46%
    10
    Assyriska
    61.54%
    16
  • :stefan:
    Moderator
    • 2000-04-28
    • 8032

Jag är kluven...

Naturligtvis vill jag inget hellre än att mitt AIK ska spela i Allsvenskan, men Lagrell har en poäng i sitt tidigare uttalande om att de har "spelat sig ut från Allsvenskan" redan innan serien var slut.

Men! Är reglerna luddiga ska de utnyttjas tills de revideras, inget snack om den saken.

Publikmässigt drar AIK mer folk och har så gjort i alla tider, men rent medialt tror jag det blir oavgjort mellan Gnaget och Assyriska. De senare kommer i så fall leva högt på hela grejen med lagets ursprung osv och få massor av spaltmeter tack vare det, medan blotta kombinationen av bokstäverna A, I och K får vilken rubriksättare som helst att vädra morgonluft...

Jag är helt och hållet inställd på en trist säsong i Superettan - allt annat är en ren bonus.
    My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

• Blårand
      Medlem
      • 2003-01-05
      • 1504

[citat=:stefan:]Jag är kluven...

Naturligtvis vill jag inget hellre än att mitt AIK ska spela i Allsvenskan, men Lagrell har en poäng i sitt tidigare uttalande om att de har "spelat sig ut från Allsvenskan" redan innan serien var slut. [/citat]Man skulle kunna vända på resonemanget, och resonera som så att Assyriska inte "spelat sig upp från Superettan" när serien var slut.
      Så rent sportsligt så tycker jag inte att Assyriska ska ha någon fördel gentemot AIK i den frågan.

[citat=:stefan:]Jag är helt och hållet inställd på en trist säsong i Superettan - allt annat är en ren bonus.[/citat]Kan bli många spännande matcher även i Superettan. Även om AIK kommer att vara med i toppen, så tror jag även att det finns ytterliggare ett eller två lag som de kommer att få kämpa med, om de allsvenska platserna.

Comment

• oelbal
        Medlem
        • 2001-01-06
        • 3016

Jag hoppas på att Örebro får vara kvar. De spelar fan så mycket roligare fotboll än AIK iaf, och Assyriska skulle bara bli ett stryklag.

Comment

Moderator
          • 2000-04-28
          • 8032

[citat=Blårand][citat=:stefan:]Jag är kluven...

Naturligtvis vill jag inget hellre än att mitt AIK ska spela i Allsvenskan, men Lagrell har en poäng i sitt tidigare uttalande om att de har "spelat sig ut från Allsvenskan" redan innan serien var slut. [/citat]Man skulle kunna vända på resonemanget, och resonera som så att Assyriska inte "spelat sig upp från Superettan" när serien var slut.
          Så rent sportsligt så tycker jag inte att Assyriska ska ha någon fördel gentemot AIK i den frågan.[/citat]Ja jävlar, det har jag inte tänkt på! De torskade ju trots allt i kvalet...

Comment

• snajgel
            Medlem
            • 2001-06-27
            • 731

Som Djurgårdare ser jag gärna att aik hamnar i SE, trist utan derbyn men det kan jag va utan...
            "There's an idiot born every day. And you know what the first thing they do is?
            That's right, they buy a computer and head for the internet."

Brad (a) little-gamers.com

www.opsmode.com
            www.kaffesidan.se

Comment

• kobranturre
              Medlem
              • 2004-05-01
              • 602

AIK och Assyriska får kvala sinsemellan.

Sedan kan man se på det hela som att assyriska åtminstonde fick möjligheten att kvala sig till allsvenskan. Det fick inte AIK.
              Diplomati är konsten att be någon att dra åt skogen på ett sånt sätt att han ser fram emot resan.

Comment

• Blårand
                Medlem
                • 2003-01-05
                • 1504

På fredag vet vi om licensnämnden ändrar sitt beslut om Örebros degradering. Då ska licensnämnden avgöra om överklagan från Örebro går igenom eller ej.

Själv hoppas jag på att Örebro får stanna. Det är trots allt det mest sportsliga, då allsvenskan ska avgöras på planen, och inte i något kontroskomplex.

Comment

Moderator
                  • 2000-04-28
                  • 8032

Där tycker jag precis tvärtom, har de nu hotat med elitlicensen i ett par år och tvingat klubbarna till både den ena och den andra ekonomiska manövren (i slutändan har det säkert också handlat om indragna tjänster) så ska de fanimej också leva efter sina egna regler.

Visst är det för att AIK vart nerpetade i ettan i hockeyn "tack vare" den där licensen, men reglerna ska väl gälla för alla för en gångs skull?

Comment

• Zwery Zen
                    Medlem
                    • 2003-02-06
                    • 377

Jag tyckte att det här var lite konstigt redan när jag först hörde att det var Assyriska som fick platsen efter Örebro. Jag tycker att det borde vara så att kvalmatchen skulle ha stått imellan AIK och Assyriska eftersom Örebro blev degraderade så borde de automatiskt komma sist i ligan.

Comment

• Rinaldo
                      Medlem
                      • 2001-03-30
                      • 2092

[citat=snajgel]Som Djurgårdare ser jag gärna att aik hamnar i SE, trist utan derbyn men det kan jag va utan... [/citat]

Som Djurgårdare kan jag inte tänka mig allsvenskan utan derbyn

Ok, kanske lite överdrivet men derbyn är bland det bästa som finns, speciellt under sommaren med maffiga tifon, bengaler, rökbomber och tårgas
                      "Kollektivt självmord, är det när man hoppar ut framför ett tåg?"

Comment

Moderator
                        • 2000-04-28
                        • 8032

[citat=Zwery Zen]Jag tyckte att det här var lite konstigt redan när jag först hörde att det var Assyriska som fick platsen efter Örebro. Jag tycker att det borde vara så att kvalmatchen skulle ha stått imellan AIK och Assyriska eftersom Örebro blev degraderade så borde de automatiskt komma sist i ligan. [/citat]Jo, men beslutet om Örebro kom ju efter att kvalet mellan Örgryte och Assyriska spelats färdigt...

Rinaldo: Håller med - det var aptrist när både Djurgårn och Bajen låg i ettan, inga derbyn alls i Allsvenskan... Närmsta man kom derby var Örebro eller Norrköping...

Comment

• BlueSaint
                          Medlem
                          • 2002-08-18
                          • 1796

AIK är ruskigt patetiska som vägrar att inse att man har åkt ur Allsvenskan. Inse fakta och jobba sedan för att komma tillbaka till den högsta divisionen istället för att ödsla kraft på någonting som ändå aldrig kommer att ändras.
                          Djurgårdens IF är Sveriges genom tiderna mest framgångsrika idrotts- och ishockeyförening med knappt 400 SM-guld totalt och 16 SM-guld i ishockey.

The Academy of Football

Comment

• Blårand
                            Medlem
                            • 2003-01-05
                            • 1504

Nu vet vi svaret. Örebro degraderades och Assyriska kom upp.

Trist att inte allsvenskan får avgöras på fotbollsplanen, utan istället avgörs av slipsgubbar i något kontorskomplex.

Comment

• Web-Tor
                              Medlem
                              Smurf
                              • 2000-11-03
                              • 11794

Om alla klubbar hade klarat av att sköta sin ekonomi så hade "slipsgubbarna" sluppit bli involverade.
                              /Tor
                              Jag och mina bilder.

Comment

Working...