Vad tycker ni om Copyswedes skatteförslag?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • erciz
    Medlem
    • 2001-05-07
    • 1880

Vad tycker ni om Copyswedes skatteförslag?

Ni som inte röstade på piratpartiet, är ni glada nu över Copyswedes skatteförslag?

Om några månader blir det extra dyr skatt på USB-minnen och hårddiskar. Och det finns förslag på extra skatt för mobiltelefoner, eftersom ni använder dom för piratkopiering (enl. Copyswede). Den här skatten finns redan på CD- och DVD-skivor vad jag förstår.

På hårddiskar har jag för mig att det blir 160kr extra.

Är det verkligen någon som tycker att detta är rätt väg att gå?
  • GunnarD
    Medlem
    • 2001-06-03
    • 4250

Förslaget hadde kommit oavset PP, och styret av sverige är betydligt merän vad ett en/få fråge parti klarar av.

Vad jag tycker om förslaget är inte skrivbart här men om man är diplomatisk så vore det nog bra om dom hadde någon verklighetskännedom och inte bara flyga på molnfri höjd.
    So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Comment

• Lasp
      Medlem
      • 2000-07-29
      • 10197

Det är ett vidrigt sätt att belasta en hel näring, för att man inte själv klarar av sina gamla intäkter.
      Nu har jag fått frisedel för skatten, men jag ogillar det verkligen.
      Livet är kort och Nu!
      Läs mera!
      !?

Comment

• erciz
        Medlem
        • 2001-05-07
        • 1880

Om Copyswede får ut 160kr för en hårddisk borde väl rimligen åtminstone spelindustrin få ut lika mycket. Sen har vi programvaruindustrin som borde få sin del. Det skulle nog sluta på minst 400kr i skatt bara på hårddiskar med Copyswedes tänk.

Comment

• @nders
          Moderator
          Marsvin
          • 2000-06-30
          • 26914

Jag tycker inte att det är rätt - men med tanke på priset på lagring i dagsläget bryr jag mig noll personligen.

Edit: jag fattar inte riktigt vad frågan har med Piratpartiet att göra - är någon någonsin glad över att betala pengar "i onödan"?
          @aviddevguy

Comment

• Quid
            Medlem
            • 2000-06-30
            • 4270

Men om det finns en sån här skatt/avgift, är det fritt fram att piratkopiera då? Man betalar ju trots allt för det...
            Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
            söker trevligt sällskap för matresa till USA!

Comment

• erciz
              Medlem
              • 2001-05-07
              • 1880

Originally posted by Quid
              Men om det finns en sån här skatt/avgift, är det fritt fram att piratkopiera då? Man betalar ju trots allt för det...
              Ja, det har jag också reflekterat över. Ska det finnas en sån här skatt ("kasettavgift") så borde kopiering för eget bruk vara legalt.

Comment

• muskot
                Medlem
                • 2002-01-13
                • 7705

Det känns rejält bakvänt och feltänkt. Vore det inte mer logiskt och rättvist om avgifterna låg på film och musik istället för på lagringsmedia?

Den som köper en skiva med exempelvis Per Gessle borde då, inbakat i priset, få betala vad nu skivbolaget tycker är rimligt för att ersätta privatkopieringen, snarare än att alla som köper hårddiskar, tomskivor eller mobiltelefoner ska betala en godtycklig schablonavgift, oavsett om mediet ska användas för helt andra saker än privatkopiering.

Köper jag en film kan jag leva med att den kostar lite mer för att ersätta privatkopiering. Förutsatt, givetvis, att filmen inte har något kopieringsskydd. Köper jag en hårddisk som jag tänkt använda till annat än privatkopiering, är det naturligtvis orimligt och oacceptabelt att en lobbyistförening som Copyswede ska ha pengar. För mig är det en principfråga, snarare än en ekonomisk fråga.

Observera också att privatkopiering och piratkopiering inte är samma sak.
                Break a rule!

Comment

• Lasp
                  Medlem
                  • 2000-07-29
                  • 10197

Exempel

Så här ser en frisedel ut.

Notera att den bara gäller året ut en så länge
                  Attached Files
                  Livet är kort och Nu!
                  Läs mera!
                  !?

Comment

• GunnarD
                    Medlem
                    • 2001-06-03
                    • 4250

Originally posted by erciz
                    Ja, det har jag också reflekterat över. Ska det finnas en sån här skatt ("kasettavgift") så borde kopiering för eget bruk vara legalt.
                    Vilket den är, man får kopiera för eget bruk.

Man har rätt att kopiera material utan tillåtelse från upphovsrättsinnehavaren, om förlagan är framställd med upphovsrättinnehavarens tillåtelse. Detta gäller dock bara några få exemplar för privat bruk. Det gäller heller inte till exempel dataprogram eller hela böcker enligt 12 §. Detta innebär till exempel att man kan ta en "lagligt" framställd film- eller musikskiva och göra ett fåtal kopior för sig själv, familj och nära vänner, utan att begå upphovsrättsintrång. Observera dock att om materialet är kopieringsskyddat, kan det vara olagligt att kringgå skyddet.
                    Detta oavset kasettavgift eller ej,

Men avgiften skall täcka den "kostnad" som filmbolag/musikbolag/... har för all piratkopiering, vilket gör den intressant eftersom man betalar för något som är olagligt och kan straffas för.
                    So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Comment

• erciz
                      Medlem
                      • 2001-05-07
                      • 1880

Originally posted by GunnarD
                      Vilket den är, man får kopiera för eget bruk.

Detta oavset kasettavgift eller ej,

Men avgiften skall täcka den "kostnad" som filmbolag/musikbolag/... har för all piratkopiering, vilket gör den intressant eftersom man betalar för något som är olagligt och kan straffas för.
                      Ah, det låter bra. Jag hade för mig att det inte gällde digitala filer. Då är det t.ex. lagligt att t.ex. kopiera från Spotify för att sen ta med sig och ha i sin telefon. Så vida man inte ser Spotify som ett kopieringsskydd vilket det förmodligen ses som eftersom filerna lagras krypterat.

Comment

• whad
                        Medlem
                        • 2003-09-09
                        • 221

Då är det bara till att bunkra upp med en massa USB-minnen nu då.
                        Träpellets

Comment

Working...