Halloj!
Har blivit informerad om att jag inte får vara kvar på mitt arbete efter oktober så jag är i behov av a-kassa (eller ett nytt jobb
). Men jag har f-skatt och som jag har förstått det så har jag därför ingen rätt till a-kassa oavsett om jag tjänar något eller ej.
Som det är just nu är mitt företag bara en bisyssla, fakturerar knappt något. Läste i någon gammal tråd om att man kunde få a-kassa om man omsatte max 1920:-/vecka. Hur ser reglerna ut för det idag?
Jag är nu med i handels, fast inte deras a-kassa eftersom jag har fått veta att det ändå inte spelar någon roll med tanke på f-skatten.
F-skatten har jag haft i runt två år, läste att det kunde spela roll.
Vem bör jag prata med, facket eller försäkringskassan? Eller båda?
EDIT: hittade en del info på http://www.smakassa.se/ersattning/villkor/bisyssla/ men jag blir ändå osäker på vad som gäller för mig? min nuvarande anställning i butik är en timanställning men jag har jobbat minst ca 130 tim/månad, oftast minst ca 150-160. F-skatten rör foto.
Har blivit informerad om att jag inte får vara kvar på mitt arbete efter oktober så jag är i behov av a-kassa (eller ett nytt jobb
). Men jag har f-skatt och som jag har förstått det så har jag därför ingen rätt till a-kassa oavsett om jag tjänar något eller ej.Som det är just nu är mitt företag bara en bisyssla, fakturerar knappt något. Läste i någon gammal tråd om att man kunde få a-kassa om man omsatte max 1920:-/vecka. Hur ser reglerna ut för det idag?
Jag är nu med i handels, fast inte deras a-kassa eftersom jag har fått veta att det ändå inte spelar någon roll med tanke på f-skatten.
F-skatten har jag haft i runt två år, läste att det kunde spela roll.
Vem bör jag prata med, facket eller försäkringskassan? Eller båda?
EDIT: hittade en del info på http://www.smakassa.se/ersattning/villkor/bisyssla/ men jag blir ändå osäker på vad som gäller för mig? min nuvarande anställning i butik är en timanställning men jag har jobbat minst ca 130 tim/månad, oftast minst ca 150-160. F-skatten rör foto.