Barn och rätt till boendet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kalle M
    Medlem
    • 2004-03-07
    • 1938

Barn och rätt till boendet

Hej!

Jag och min tjej separerade för 1 årsedan. Vi har en son som är 3 år.
    Vi har varit hos familjerätten och gjort ett schema för det växelvisa boendet för vår son.

Schemat kan se ut som följande:
    Måndag (Pappa)
    Tisdag (Pappa och mamma hämtar)
    Onsdag (Mamma)
    Torsdag (Mamma)
    Fredag (Mamma och pappa hämtar och har över helgen)

Måndag (Mamma)
    Tisdag (mamma) och pappa hämtar)
    Onsdag (Pappa)
    Torsdag (Pappa)
    Fredag (Pappa och mamma hämtar).

I det sista avtalet vi skulle göra så var förslaget att vår som skulle ha 1+1 vecka på sommaren. Jag sa då att jag tyckte vår son var för liten och att det kanske är bra vi kör vidare med schemat som vanligt. Mitt ex hade en annan åsikt. Hysteriskt har hon kontaktat advokat och jag har fått en stämning.
    Varför det gick så långt var för att jag trodde efter ett tag hon var inne på samma linje som mig angående sommaren för hon var vänlig och frågade mig jag kunde ställa upp upprepade ggr att ha vår hon när hon skulle arbeta och vår son var sjuk.

Vi har haft en konflikt angående dagis och att hon tycker han är där för lite.
    Vår son går följande på dagis:

Vecka1:
    Måndag (Hos mamma och går på dagis)
    Tisdag (Hos mamma,Går på dagis. Min sons farmor hämtar min son kl kl13 eller 14).
    Onsdag (Hos pappa och är hos farmor)
    Torsdag (Hos pappa och är hos farmor)
    Fredag (Hos pappa och är hos farmor. Mamma hämtar hos farmor).

Vecka2:
    Måndag (Hos pappa och är hos farmor)
    Tisdag (Hos pappa och är hos farmor. ). Mamma hämtar hos farmor.
    Onsdag (hos mamma och på dagis)
    Torsdag(Hos mamma och är på dagis)
    Fredag (Hos mamma och är på dagis. Pappa eller farmor hämtar).

Mitt ex tycker att vår son inte mår bra och behöver mer dagis för att komma in i gruppen. DAgis säger till mig han är jätteduktig och inga problem. I brevet på utvecklingsamtalet står det bara positivt. Det står även att vår son bör gå på dagis ca 3 dagar i veckan.

Mitt ex gapar och skriker och hävdar han mår dåligt och måste gå mer. Jag hävdar han mår bra och tycker jag har rätt bestämma då jag har min son. Att jag ska kunna välja dagis,farmor eller mig själv.

Hon har nu stämt mig för att jag ej är samarbetsvillig och att vår son bör gå på dagis för att utvecklas och att jag är dominant och ska bestämma. Jag ska också välja mina egna önskemål och behov före min sons behov.

Jag tycker det kändes jättehemskt och kan inte förstå hur hon kan stämma mig. Det gäller mer dagis och att jag hade åsikt kring sommaren och att jag stoppar henne åka utflykter på sommaren. Jag förstår henne men jag trodde hon var inne på linje när hon va trevlig och bad mig om hjälp. Jag trodde vi lagt ner stridsyxan.

Jag har ringt mitt ex och sagt att jag inte fattar någonting. Jag sa att det blivit missförstånd och sa att vill du åka veckor på sommaren så får hon göra det. Det var inte menat så. Jag hade en åsikt när vi bråkade.

Henne yrkande:
    Hon yrkar på eget boende med vår son.
    Hon kräver att jag måste använda dagis mer.
    Hon kräver 2 veckor på sommaren (Detta är löst)

Mina frågor:

1. Jag är livrädd förlora min son. Kan hon få eget boende med vår son?
    Vår son är väldigt pappig just nu och det skulle vara förkrossande han inte bor hos oss båda som nu (Växelvis).

2. Skulle en rätt kräva att jag ska använda mer dagis för annars är risken att hon får hela boendet för dom anser att sonen bör ha rutinerna.
    Isåfall kommer jag använda dagis mer.

3. Jag brukar lämna över min son till min farmor som hittar på nått ibland med honom eller så brukar jag och min son hitta på nåt om jag är hemma nån dag.
    Om man ser på schemat så är han faktiskt på dagis och enligt dagis går ju allt jättebra. Det står inte i brevet ifrån dagis att han mår dåligt och behöver vara där mer eller liknande. Det står han bör vara vara där ca 3 dagar per vecka.

4. Hur ser ni på det här fallet? Kan hon få eget boende för att jag lämnar min son hos sin farmor istället då och då eller att jag är hemma med min son? (Se dagisschemat ovan)

Jag är fullt medveten om att ett barn ska stimuleras och träffa andra barn. Men om han varit på dagis 2 dagar så tycker inte jag det är fel vara med sin pappa och göra nåt eller farmor om den möjligheten finns!?
    Vår son mår bra så jag förstår inte.

Vi ska på förberedelsesamtal 5 september och jag har en advokat jag ska till nästa vecka.

Jag har inga problem med vare sig droger,våld eller annat. Är en vanlig skötsam pappa som vill min son ska kunna bo med mig son nu.
  • Kalle M
    Medlem
    • 2004-03-07
    • 1938

Bör tilläggas att min sons farmor bor huset bredvid mig. Samma hus som dagis så allt är väldigt när och bra för tillfället:-)

Har jag min son hemma nån dag brukar vi hitta på saker och träffa andra barn. Ibland kanske man bara är hemma och tar det lugnt för att det är skönt.
    Min farmor och min son gör också uttflykter. Dessutom lever min sons gammelfarmor som dom också träffar mkt. Han älskar sin farmor. Han är uppväxt med sin farmor eftersom hon bor nära.

Jag är ingen motståndare till dagis men jag vill kunna känna att jag har friheten att kunna välja vad som känns bäst för min son när jag har honom. Pappadag istället för dagis tycker jag inte är fel då och då.

Jag tycker det borde vara svårt att bara kunna få eget boende av ett barn. Är ändå rädd och tänker på detta hela tiden fastän jag vet jag är skötsam och bra pappa med omgivning som kan hjälpa mig nära. Min son är skriven hos mig.

Comment

• Danne V
      Medlem
      • 2006-08-02
      • 7685

Vad, exakt, menar du med " Kan hon få eget boende med vår son"?
      Menar du att hon vill ha hela vårdnaden?
      Kolla gärna http://www.pappa-barn.se/

Var jäkligt försiktig med att dra igång en vårdnadstvist. Vi tror att vi lever i ett jämlikt samhälle, men när det gäller just sådana tvister så är man nämligen rökt på förhand när man är pappa. I bortemot 90% av alla vårdnadstvister är det mamman som tilldöms vårdnaden.
      Med vänlig hälsning från
      Danne
      ------
      Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
      Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
      Våga Vägra
      FaceBook

Comment

• Kalle M
        Medlem
        • 2004-03-07
        • 1938

Det är hon som dragit igång vårdnadstvisten.

Jag är tvungen försvara mig.

Hon yrkar på att hon ska ha hela boendet för sonen.
        Att jag ska bli nån form av helgpappa. Jag vet inte vad hon är ute efter.

Comment

• Kalle M
          Medlem
          • 2004-03-07
          • 1938

Vi ska på ett förberedelsesamtal den 5 september. Om jag förstått rätt så är det en sista förhandling om vi kan komma överens. Tycker det är lite lustiga saker gå till tvist med så ibland kan man ju fråga sig om en domstol tycker det går igenom.

Eget boende är att han ska bo hos henne. Förstår inte vad hon får ut av att min son inte bor hos sin pappa också.

Comment

• Kalle M
            Medlem
            • 2004-03-07
            • 1938

Grunden för yrkandet:
            Det är sonens bästa att han har sitt stadigvarande boende hos sin mamma, i enlighet med yrkandet.

Comment

• Kalle M
              Medlem
              • 2004-03-07
              • 1938

Om jag förstått rätt är hon ute efter huvudboendet för vår son och jag blir nån form av helgpappa. Jag vill ha växelvis boende och att han ska träffa oss lika mkt. Behöver det inte vara väldigt starka skäl för att få boendet för en förälder?

Min son vill ha både sin mamma och pappa.

Comment

• Kalle M
                Medlem
                • 2004-03-07
                • 1938

Om skälet är att jag är olämplig som förälder att han går 2-3 dagar i veckan på dagis och jag har han hos farmor så får jag väl ge mig på det isåfall.

Soc och många andra måste väl komma hem och konstatera att jag är olämplig isåfall!? Måste väl vara starka skäl? Det är väl inget beslut som kan tas utan extremt starka skäl eller?

Comment

• onkelborg
                  Medlem
                  • 2003-07-31
                  • 582

Hm, själv tycker jag att hon är olämplig eftersom hon vill att varken du eller hon själv ska uppfostra er son utan vill att någon av samhället utsedd person ska göra det åt er. (Dagis..)

Jag tycker, baserat vad du skriver (vinklat eller ej) att du låter som en bättre pappa än vad hon är mamma. Men då har jag bara hört den ena versionen.

Comment

• Söderlund
                    Medlem
                    • 2003-07-28
                    • 788

Jag tror att tingsrätten, av erfarenhet, kommer säga åt er att ni skall tillbaka till familjerätten och lösa era problem där med samtal m.m. och ev. ett nytt avtal.

Comment

• mayday
                      Medlem
                      • 2000-08-18
                      • 3212

det jag mest tänker på är hur barnet mår i denna situation. Barn behöver kontinuitet inte flänga omkring mellan föräldrar som en pingpong boll

Kan ni inte köra var annan vecka?
                      " The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"

Comment

• Nicrosoft
                        Medlem
                        • 1999-12-24
                        • 3824

Föräldrarna är nr1 när det gäller att ta hand om barnen. Det tror jag att de flesta håller med om. I dagens samhälle så är "tyvärr" dagis nr 2. Jag tror inte att farmor kan tillgodose barnet tillräckligt mycket när det gäller stimulans och pedagogik så som man ser på barnens behov idag. Det handlar inte om "barnpassning" idag utan det är mycket annat som gäller på dagis som förbereder och lär barnen saker som de har behov och nytta av framöver. Förr i tiden när barn var hemma hos mamma/pappa eller mor/far-mor fanns det mycket andra barn som var hemma på samma sätt, då fanns det andra möjligheter att tillgodose barnen än idag när "alla" är på dagis. Idag så tror jag att barn blir "isolerade" och i viss mån utanför om de inte är på dagis. Vad jag förstår av schemat så är barnet hos farmor isf dagis när pappa har barnet men hur mycket farmor än älskar sitt barnbarn så tror jag att det mår bättre på dagis.

Diskussionen i övrigt om att du skulle vara en sämre pappa för att ni löst situationen som ni gjort är bara trams... klart att ni skall ha barnet varannan vecka. Nu byter ni på tisdagar, vilken dag man skiftar är ju oväsentligt..
                        // Nicro

En dator gör att du kan slösa bort tiden på ett effektivt sätt.

www.nicrobild.se www.nicro.se

Comment

• Gladh
                          Medlem
                          • 2001-05-06
                          • 3024

Angående dagis så är det bara skitsnack att barn mår bättre av att vara på dagis. Barn mår bättre när de stimuleras på den nivån som de befinner sig på med andra barn. Om man kan tillgodo se det behovet på andra sätt än med dagis så fungerar det precis lika bra. Det finns massor med öppna förskolor/kyrkans barn timme eller andra lösningar som kan ge samma stimulasn som dagis.

Däremot så är det inte bra att bara vara hos farmor, men om han är på dagis 3 dagar i veckan, och farmor 2 dagar och de hittar på olika saker varje dag. en dag bakar, en annan dag så bygger man lego, någon dag så har man uttflykter till lekplatser någon annan dag så läser man böcker osv osv... så fungerar det jättebra.

En annan sak är att när du är hemma från jobbet så MÅSTE du ha barnet hemma från dagis. Du får inte ha barnet på dagis om du inte jobbar, tja du får ju de 15 timmarna i veckan om du är arbetslös, men om du har arbete och tar ledigt en dag så skall barnet vara hemma från dagis också...

- M
                          Vad är värst? Att jag har fördomar om folk, eller att de hela tiden infriar dem?

Comment

Working...