UF - Skulle det gå?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gildebrand
    Medlem
    • 2009-06-06
    • 918

UF - Skulle det gå?

Hejsan!

Jag går andra året på Teknikprogrammet, och snart (i trean) ska vi börja med UF-företag. Jag har sedan ett tag tillbaks en liten dröm om att jobba med SharePoint, och det hade ju varit grymt om jag kunde göra det som UF-företag. Jag jobbar med SharePoint varje dag, programmerar och utvecklar för så kunskapen finns där, det är inget problem. Men skulle det gå att jobba med det som UF-företag? Jag vet iallafall att om jag drev ett företag, och skulle till att börja nyttja SharePoint, så skulle jag inte vilja konsultera ett uf-företag. Tror ni att det över huvud taget går att jobba med konsulting inom it-branschen som uf-företag?
    Kodfabriken - Webb- & apputveckling
  • Lasp
    Medlem
    • 2000-07-29
    • 10197

Visst borde det gå. Här handlar det ju inte om att sälja in XX antal konsulttimmar för Xxxx kronor . Utan att få några företag att inse hur de kan bli bättre och säkrare i sin IT hantering.
    Kanske skulle det behövas i dörröppnare!
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

Comment

• Gildebrand
      Medlem
      • 2009-06-06
      • 918

För min del handlar det absolut inte om pengar, utan jag vill få komma ut och jobba med det jag vill jobba med och få "riktiga" uppdrag.

Comment

• Lasp
        Medlem
        • 2000-07-29
        • 10197

Var det inte så jag formulerade svaret?
        Var finns du geografiskt då?
        Livet är kort och Nu!
        Läs mera!
        !?

Comment

• Gildebrand
          Medlem
          • 2009-06-06
          • 918

Jodå, ville bara klargöra vad jag vill
          Bor i Falun

Comment

• civilpolisen
            Medlem
            • 2009-12-10
            • 816

UF eller inte, min erfarenhet är att det kan bli svårt oavsett vilket. Även som enskild firma eller ensam i AB är det svårt. Helst ska man vara etablerad, ha funnits på marknaden i minst 20 år och vara "ett antal" anställda...

Singlar fungerar bättre i storstadsmiljö.
            - Vad hette La Liga då det begav sig?
            - Då Liga.

Comment

• Gildebrand
              Medlem
              • 2009-06-06
              • 918

Då måste jag fråga (civilpolisen), är det inom it-branschen då? (Och vad inom IT?)
              Hur tycker du jag ska göra om jag vill göra något sånt här?

Comment

• Lasp
                Medlem
                • 2000-07-29
                • 10197

Men man kan faktiskt utarbeta ett "Case" för en branch eller en enskild kund. Detta kan man sedan inbjuda till för demonstration. Visa att det finns ett Win Win koncept.
                Just i detta fallet med SharePoint tror jag att det finns en sådan möjlighet.

Men det mpste beskrivas i bra termer.
                Livet är kort och Nu!
                Läs mera!
                !?

Comment

• Gildebrand
                  Medlem
                  • 2009-06-06
                  • 918

Hur menar du med case?

Comment

• onkelborg
                    Medlem
                    • 2003-07-31
                    • 582

Du måste identifiera ett problem, och sedan visa att sharepoint är lösningen. Vad vinner din kund på att köra sharepoint? Och varför anlita just dig?

Comment

• newseed
                      Medlem
                      • 2010-05-29
                      • 118

Ett sätt du kan gå tillväga är att göra precis som "vanliga" frilansare ibland gör, nämligen att hyra ut sig själv via en bemaningsfirma. Finns där någon sådan aktör (Logica t ex) i ditt närområde så kan du presentera dig och erbjuda dig som tillgänglig för uthyrning.

Nu kanske de inte vill "hyra ut" en UF-företagare men man vet aldrig. I vilket fall som helst så kan de ge dig en kontaktyta mot de större företagen i branschen.
                      Hemsida: New Seed IT Solutions AB

Comment

• Gildebrand
                        Medlem
                        • 2009-06-06
                        • 918

Då är frågan hur man ska hitta kunder att försöka sälja in sig hos? Riktad reklam mot företag?

Comment

• civilpolisen
                          Medlem
                          • 2009-12-10
                          • 816

Originally posted by Gildebrand
                          Då måste jag fråga (civilpolisen), är det inom it-branschen då? (Och vad inom IT?)
                          Hur tycker du jag ska göra om jag vill göra något sånt här?
                          Ursäkta mig för sent svar.
                          Jag har erfarenhet av 15 år inom IT, webbprogrammering och hemsidor och sånt.
                          Ingen jävel vet vad en hemsida är... och av den anledningen är ingen heller villig att betala. Betala för vad då!? En hemsida...!?

Allt är relativt. Om man jämför med livsmedel, vilket är relevant i just mitt liv då jag även säljer korv om sommaren, så framstår betalningsviljan hos den typiske svensken som ljusår mer generös...

Även taxi har jag erfarenhet av. Där kan ibland betalningsviljan svikta en aning. Den är dock oerhört mycket mer effektiv och påtaglig än inom IT...

Nu pratar vi om lite olika saker och det var inte detta du frågade efter. Dock kvarstår faktum, hur stor är betalningsviljan för din målgrupp?
                          Vet folk vad Sharepoint är!? Jag har inte en blekaste aning och jag har hållit på med IT i 20 år... samt läst Computer Sweden i 15 år...

Sharepoint är nåt med Microsoft, tror jag.
                          Nu är jag inte din målgrupp, för all del... Jag bara hoppas din målgrupp är klokare och visare än vad jag är!!
                          Är dom inte det skulle i alla fall jag försöka ha en avvaktande inställning till detta med betalningsviljan...

"Alla fattar mat" sa en vän till mig vars pappa äger ett charkuterifirma.
                          - Då Liga.

Comment

• legis
                            Medlem
                            • 2004-07-21
                            • 4440

Sharepoint är enormt hett på medelstora till stora företag. Bra Sharepoint-kunskap är det ont om, inte minst vad gäller utveckling. Ta fram en portfölj med diverse saker du arbetat på och kontakta företag med minst några hundra anställda så borde någon nappa.
                            http://gråimport.se

Comment

• civilpolisen
                              Medlem
                              • 2009-12-10
                              • 816

Det kan ju vara lite klurigt att hitta...
                              Det kanske finns någon sharepoint usergroup eller nåt forum att gå med i? Som en hjälp på vägen...??
                              - Då Liga.

Comment

Working...