Crowd sourcing med en twist

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tonyedward
    Medlem
    • 2011-01-09
    • 2

Crowd sourcing med en twist

Hej,

Jag har ett tag funderat på möjligheterna att skapa ett företag kring kommersiell crowd sourcing. Jag slänger ut idén här och hoppas på feedback.

Upplägg
    Ett företag startas som säljer in utvecklartjänster till andra företag och entreprenörer. Företaget håller med kärnkompetens kring systemutveckling, projektledning, sälj och marknadsföring. Kring företaget knyts ett nätverk av utvecklare som signar upp för uppdrag. Betalning för genomförda uppdrag sker mot antal rader committad och godkänd kod alt antal genomförda stories eller liknande.

Detta är egentligen inget nytt. En twist vid uppdrag för entreprenörer är att ett aktiebolag skapas kring den nya tjänsten. Ett ägande i det nya företaget och därigenom del i framtida vinst istället för direkt lön skulle vara en morot för utvecklare.

Tanken är att para ihop företagsidéer med utvecklartalang utan att gå omvägen om riskkapital och investerare. Borde vara intressant för studenter och utvecklarentusiatser.

Så vad tror ni om detta? Tar tacksamt emot all konstruktiv kritik.

Tony
  • Lasp
    Medlem
    • 2000-07-29
    • 10197

Hej och välkommen till wF.
    Jag tror att det du skissar på finns i ett antal varianter.
    Om det är för lite formellt missar man kanske de stora beställningarna, och om man är lite för "Ypperlig" kanske det bara kommer konstiga uppdrag!

Men i princip borde det vara plats för nya typer av lösningar.
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

Comment

• tonyedward
      Medlem
      • 2011-01-09
      • 2

Tack för svaret. Vilka varianter tänker du på? Känner du till några i Sverige?
      Tony

Comment

Working...