ab eller enskildfirma när man köper fastighet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • apzp
    Medlem
    • 2010-06-24
    • 2

ab eller enskildfirma när man köper fastighet

Hej jag skall och köpa min första hyres fastighet undrar vilket som är bäst
    Vill lämna sambo barn o gemensamma tillgångar utanför. Priset på fastigheten är
    1600000kr tror jag kan pruta ner den till 1300000kr .drift kostnad 6000 kr/månad
    Hyresintäkt 23900.fastigheten består av 2 st hus i det ena finns det 4 lägen heter som alla är uthyrda18900kr hus 2 är en villa som inte är ut hyr tänkte hyra ut den för 5000kr
    Skal jag använda min vilan enskilda firma eller skall jag göra om det till ab innan jag köper eller är det bättre att vänta. hade tänkt att för söka att inte lägga någon egen kontant insats om det är mögligt
  • Poteta
    Medlem
    • 2005-05-13
    • 3014

Originally posted by apzp
    Vill lämna sambo barn o gemensamma tillgångar utanför.
    Då är det AB som gäller och inget annat.
    Mitt företag

Comment

• Grenfeldt
      Medlem
      • 2010-06-19
      • 42

Som jag skrev i den andra, relaterade tråden, så är ett aktiebolag inte alls en garanti för att du ska kunna lämna familjen utanför. Alla du gör affärer med, kreditgivare, långivare, leverantörer och partners kommer att kräva personlig borgen innan du kan visa lönsamhet vilket ofta tar 1-2 år. Du kommer alltså fortfarande vara personligt ansvarig för en stor del av pengarna.
      Jag driver en webbyrå med fokus på digital marknadsföring och copywriting - hur kan jag hjälpa dig?

Comment

• Mahadevaa
        Medlem
        • 2010-06-26
        • 9

Instämmer med föregående skribent.

Comment

• mumsan
          Medlem
          • 2010-10-26
          • 3

Kan bara hålla med om föregående skribenter, skall du ta lån skall du kunna borga för detta på något sätt, vilket kanske blir din nuvarande villa eller liknande vilket innebär att familjen tyvärr kan bli drabbad.

Comment

• Coccozz
            Medlem
            • 2003-04-17
            • 2008

Håller i sak med föregående skribenter - aktiebolag har den fördelen att bolaget utgör juridisk person, d.v.s. ett eget rättsubjekt med möjligheten att själv (skiljt från dig och din familj) ha rättigheter och skyldigheter.
            Som föregående inlägg har antytt är det vidare ofta en fiktion när man startar ett aktiebolag att man kan skilja ansvaret helt från sig själv, eftersom man ofta behöver någon eller några olika krediter (banklån, leverantörer etc.). Dessa kreditgivare vill givetvis tillsäkra sig möjligheten att få betalt för sina fordringar, vilket sker genom att de kräver någon form av säkerhet. Säg att du vill låna en miljon på banken och ditt AB har tillgångar motsvarande aktiekapitalet (för exemplets skull 100 000 kronor) - självfallet kommer banken att kräva säkerhet i dina privata tillgångar.
            I ditt fall antar jag dock att du först och främst ska låna pengar för att köpa fastigheten, vilket - om banken delar din uppfattning att fastigheten är värd 1,3 miljoner - innebär att det kommer att finnas tillgångar på 1,3 miljoner i det företag som äger fastigheten. Om du inte belånar hela summan finns kanske möjligheten att ställa fastigheten som säkerhet (men detta beror som sagt på bankens värdering, belåningsgrad, bankens bedömning av din affärsplan etc.).
            Poängen är att om fastigheten används som säkerhet kommer inte du eller din familj att blandas in som betalningsansvariga om det går åt skogen, oavsett om du väljer AB eller enskild firma så länge fastigheten inbringar mer pengar än din skuld. Skillnaden uppstår i detta fall först när skulden överstiger vad fastigheten inbringar (vilket återigen bara är en poäng under vissa förutsättningar - som att fastigheten har stabilt värde, inte är övervärderad, belåningsgraden inte är för hög, etc.).
            www.afrikanästa.se | Reseblogg inför och under vår drömresa - sex månaders backpacking i Afrika!

Comment

• maltestumbel1
              Medlem
              • 2010-11-10
              • 1

Beror

Det hela beror på hur du ska driva det hela.

Funkar att driva med de fastigheterna och någon till som enskild firma. Sedan är det intressantare med AB. Fler fördelar med AB är fördelaktigare sätt att skjuta fram vinster bla.

Behöver saker köpas osv skulle jag starta med AB. Hur har verksamheten bedrivits innan? Kanske är ett bolag du köper?

Comment

Working...